نزدیک به نیمی از کاربران گوگل نیوز بدون اینکه برروی لینک وب سایتهای روزنامه کلیک کنند، تنها تیتر اخبار در این سایت خبری را بهصورت سطحی میخوانند.
به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی جدید، 44 درصد از بازدیدکنندگان گوگل نیوز تیتر اخبار را بدون دسترسی به سایتهای روزنامه مرور میکنند و تنها 30 درصد اعلام کردهاند از گوگل برای یافتن اخبار استفاده نمیکنند و ترجیح میدهند از سرویسهای جستوجوی دیگر استفاده کرده یا مستقیما به سایتهای ناشران خبری بروند.
همچنین 12 درصد اظهار کردهاند از گوگل برای رفتن به یک سایت خبری استفاده و سپس از قابلیت جستوجوی آن برای یافتن گزارشهای خبری دیگر بهره میگیرند، در حالی که 14 درصد برای یافتن گزارشهای روزنامههای دیگر به گوگل بازمیگردند.
به نظر میرسد یافتههای بررسی Outsell Inc دلایل بیشتری را برای ناشرانی مانند نیوزکورپ روپرت مرداک فراهم کند که گوگل و سایر سایتهای گردآوری خبر را برای لینک کردن به اخبار آنها بدون دادن سهمی از درآمد تبلیغیشان، مورد انتقاد قرار دادهاند.
گوگل در گذشته به انتقادهای روپرت مرداک و سایرین پاسخ گفته و اعلام کرده حدود صد هزار کلیک در دقیقه به وب سایتهای رسانهیی ایجاد و درآمد تبلیغی برای خروجیهای خبری فراهم میکند.
به گفته تحلیلگران Outsell، در میان سایتهای گردآوری اخبار، اقدام گوگل بر صنعت روزنامه ضربه ویژهای زده و با اینکه تا اندازهای ترافیک به روزنامهها هدایت میکند اما سهم قابل توجهی را از آنها دور میکند.
شرکت Outsell که خدمات پژوهش و توصیه برای صنایع نشر و اطلاعات فراهم میکند، در بررسی سالانه کاربران خبری، دو هزار و 787 مصرفکننده خبری را مورد نظرسنجی قرار داده است.