نقشههای آنلاین، اهدای کمک مالی با تلفن همراه، ویکیها و مجموعهای از وبسایتها از سوی غولهای فنآوری و مخابرات و شرکتهای کوچک دیگر که رقابت را به کنار نهاده و جدیدترین ابزارشان را برای کمک به زلزلهزدگان هائیتی به کار بستند، به خدمت گرفته شدهاند.
به گزارش ایسنا، به گفته اختر بدشاه که مدیر ارشد امور اجتماع جهانی مایکروسافت است، فنآوری نقش کلیدی در بسیج پشتیبانی از قربانیان زلزله هائیتی و همچنین هماهنگی کمکهای امدادرسانی ایفا میکند.
بنا بر اظهارات وی، مایکروسافت 1.25 میلیون دلار کمک کرده و در حال همکاری با گروه NetHope است که در آن شرکتهای فنآوری و سازمانهای بشردوست گردهم آمدهاند.
سیسکو و اینتل نیز عضو این گروه هستند که به دنبال برقراری اتصال اینترنتی برای سازمانهای امدادرسان مختلف حاضر در محل زلزله است که وقوع آن در سهشنبه گذشته دهها هزار کشته برجای گذاشت.
به گفته مایکروسافت، مرکز اضطراری هائیتی NetHope در حال حاضر به عنوان یک نقطه کلیدی برای گزارشها، رویدادها، فهرست تماسها و همکاری مورد استفاده قرار میگیرد.
گوگل علاوه بر اینکه یک میلیون دلار کمک مالی برای نجات و امداد اهدا کرده است، نقشههای آنلاین و ابزارهای تصاویر ماهوارهییاش را در اختیار امدادرسانان قرار داده تا بتوانند بهتر به ارزیابی خسارت و هماهنگی اقدامات لازم بپردازند.
غول اینترنتی همچنین صفحه وبی را برای هدایت مردم به سوی گروههای بشردوستی مانند صلیب سرخ یا پزشکان بدون مرز ایجاد کرده است. اپل نیز به کاربران آی تیونز اجازه داده با استفاده از اشتراکهای خود در این فروشگاه موسیقی آنلاین کمکهای مالی از پنج تا 200 دلار مستقیما به صلیب سرخ اهدا کنند.
همچنین پس از فراهم شدن امکان ارسال کمک با استفاده از پیام کوتاه توسط شرکتهای تلفن همراه آمریکایی، میلیونها دلار نیز از این طریق جمع شده است.
با تشویق کاربران از سوی یکدیگر برای کمک کردن، گروههای بشردوستی مانند «یله» و «کمک به هائیتی» جزء محبوبترین موضوعات اخیر سرویس میکرووبلاگ نویسی توییتر هستند که منبع حیاتی اخبار در نخستین ساعات وقوع زلزله بوده است.
شرکتهای مخابراتی آمریکا از جمله AT&T و وریزون با اعلام کمکهای مالی برای امدادرسانی، مکالمات رایگان به هائیتی یا همکاری در کمک به بازسازی زیرساخت ارتباطی این کشور فراهم میکنند.
سازمان بشردوست «مخابرات بدون مرز» دو گروه اضطراری به کار گرفته تا تسهیلات ماهوارهیی برای استفاده توسط گروههای حوادث غیرمترقبه ایجاد شود و شبکه دیگری را برای فراهمسازی امکان مکالمه رایگان دو دقیقهای به هر نقطه از جهان برای مردم عادی برنامهریزی کرده است.
در اینترنت نیز شماری از سایتها از جمله FamilyLinks.icrc.org کمیته بینالمللی صلیب سرخ تصاویر و پیامهایی را به منظور برقراری ارتباط میان خانوادهها و یافتن مکان اشخاص مفقود ارسال کردهاند.
گوگل در HaitiCrisis.appspot.com امکان «یافتن اشخاص» را عرضه میکند، در حالی که گروه «زلزله هائیتی» در فیس بوک سرویس مشابهی را فراهم کرده و بیش از 186 هزار عضو جلب کرده است. نیویورک تایمز نیز مانند سایر سازمانهای خبری تصاویر افراد مفقود را در وب سایتش ارسال کرده است.
شبکه داوطلبان هائیتی در haitivolunteer.org داوطلبان و سازمانها را جمع میکند، در حالی که مایکروسافت و گوگل با یاهو و سایرین برروی پروژه ویکی آنلاینی به نام CrisisCommons.org متحد شدهاند.