تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 16 دیماه 1388  

 

موج‌های جهانی فناوری در سال ۲۰۰۹

 
 

افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی، گسترش شبکه‌های اجتماعی، بازگشت مایکروسافت به صف اول نوآوری‌های فناوری، افزایش فروش نت‌بوک و تحولات موسیقی دیجیتال، جهان را تحت تاثیر قرار داد.  

 
 

خبرآنلاین، محمود حاج‌زمان - در سالی که گذشت، عطش مردم برای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه افزایش یافت، توییتر و آندرویید به رخدادهای جریان‌ساز تبدیل شدند و بازار ویدئوهای آنلاین در اروپا به شدت گسترش یافت. با هم مروری داریم بر مهمترین رخدادهای دنیای فن‌آوری در سال 2009.

رونق بازار برنامه‌های کاربردی تلفن همراه

از زمانی‌که اپل فروشگاه برنامه‌های کاربردی خود را در جولای2008 / تیر 1387 به‌راه انداخت، کاربران آی‌پاد و آی‌فون بیش از 3 میلیارد برنامه کاربردی را دانلود کرده‌اند. این برنامه‌ها شامل بازی‌های مختلف، نقشه‌های راهنمای شهری، فرهنگ لغت، برنامه حرکت قطارها، سرویس‌های موسیقی و سایر ابزارهای سودمند است. به نظر می‌رسد اشتهای کاربران برای برنامه‌های کاربردی تلفن همراه پایان‌ناپذیر است. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه راه اپل را در پیش گرفته‌اند. فروشگاه آندرویید گوگل مجموعه بزرگی از برنامه‌های محبوب را به راه انداخته‌است. نوکیا، سامسونگ، اورنج و بلک‌بری هر کدام فروشگاه‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

توییتر جریان‌ساز می‌شود

توییتر از مدت‌ها قبل (اکتبر 2006 / مهر 1385) بر روی اینترنت وجود داشت و افراد زیادی عضو آن بودند. با این وجود تا اوایل سال 2009 / زمستان 1387 طول کشید تا این سرویس واقعا جریان‌ساز شود. اشاره به توییتر را می‌توان در روزنامه‌ها و برنامه‌های صبح‌گاهی تلویزیون دید که اغلب نیز درباره افراد مشهور است. با این وجود برای کسانی که خیلی به بازیگران و خوانندگان و سایر مشاهیر علاقه‌ای ندارند، توییتر بسیار مفید واقع شده است. توییتر آنها را قادر می‌سازد تا درباره مشغولیات ذهنی خود صحبت کنند، با دوستان و همکارانشان ارتباط داشته باشند و یا خیلی ساده یک گپ کوچک داشته باشند.

انقلاب جستجوی آنی

افزایش محبوبیت و اهمیت توییتر از دید گوگل یا مایکروسافت پنهان نماند. به طور ناگهانی موتورهای جستجوی هر دو شرکت، بدون داشتن امکان جستجوی بلادرنگ خیلی کند به نظر می‌رسیدند. هر دو شرکت توافق‌نامه‌هایی را با شبکه‌های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و مای‌اسپیس امضاء کردند تا بتوانند نتایج جستجوی بلادرنگ را در صفحه اول برترین موتور جستجوهای اینترنتی نشان دهند.

مایکروسافت اقتدار خود را بازگرداند

شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت امسال یک رنسانس خوشایند را تجربه کرد و بار دیگر در ابتدای صف قرار گرفت. پروژه ناتال که یک سیستم بازی حساس به حرکت است و کاربر را از شر دسته‌های کنترل بازی خلاص می‌کند، یکی از هیجان‌انگیزترین محصولاتی است که نسخه ابتدایی آن امسال به نمایش درآمد. مایکروسافت با بازبینی اساسی سیستم عامل تلفن همراه خود، ویندوزموبایل انجام داد، توانست عقب‌افتادگی خود را از آندرویید و آی‌فون متوقف کند. این شرکت هم‌چنین نسخه تازه‌ای از موتور جستجوی خود را با آغاز به کار بینگ ارائه کرد و توافق‌نامه جستجوی بلادرنگ را با فیس‌بوک و توییتر به امضاء رساند. با موفقیت ویندوز7، آخرین نسخه سیستم‌عامل رایانه‌های شخصی در بازار نیز ویندوز ویستا دیگر شبیه یک کابوس قدیمی به‌نظر می‌رسد.

اگرچه جایگزین سیستم‌عامل بدنام ویستا، مدتی طولانی در حالت بتا به‌سر برد؛ بالاخره نسخه نهایی آن در ماه اکتبر / مهر به بازار آمد و باعث شد عاشقان سینه‌چاک دنیای کامپیوتر برای تهیه آن صف بکشند.

تحول دنیای پخش موسیقی با Spotify

سرویس‌های پخش موسیقی (Streaming Music) از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند اما اسپاتیفی با تلفیق موسیقی و فناوری تحولی در این زمینه ایجاد کرده‌است. داشتن یک فهرست مناسب و استفاده انعطاف‌پذیر و سادگی برنامه واسط کاربر، ایده داشتن یک مجموعه موسیقی مفرح را به همگان معرفی کرده‌است. اظهار نظر درباره اینکه آیا مردم تمایل دارند آهنگ‌ها را بخرند یا اینکه آن را اجاره کنند زود است، اما اسپاتیفی ثابت کرده‌است که هر دو انتخاب می‌توانند به‌طور هم‌زمان وجود داشته‌باشند.

آندرویید جریان‌ساز می‌شود

اندکی طول کشید تا سیستم‌عامل تلفن همراه گوگل جای خود را در بازار پیدا کند. گوشیClunky G1 تی.‌موبایل نخستین مدلی بود که از این سیستم استفاده می‌کرد، اما سیستم عامل گوگل به تنهایی برای جلب توجه به سمت این گوشی آجری‌شکل کافی نبود. سپس مدل‌های بهتری مانند اچ.تی.سی مجیک به بازار آمد و ناگهان آشکار شد که آی‌فون تنها گوشی جذاب دارای موسیقی و اینترنت داخلی نیست. اکنون بازار برنامه‌های کاربردی آندرویید نیز بسیار گسترده شده و با استفاده از تلفن‌های همراه گوگل، می‌توان تقریبا هر کار دلخواهی را انجام داد، از جستجوی برنامه حرکت قطارها گرفته تا خواندن اسناد.

جنبش ویدئوهای آن‌لاین

امسال بازار ویدئوهای آن‌لاین (VOD) سال رویایی را گذراند. برخی تلویزیون‌های مطرح اروپایی مانند بی.بی.سی، آی.تی.وی، کانال 4 و 5 همگی تلویزیون اینترنتی خودشان را راه‌اندازی کردند. کانال 4 نخستین تلویزیونی بود که توافق‌نامه پخش کامل برنامه‌ها را با یوتیوب امضاء کرد. توافق‌نامه مشابهی نیز توسط کانال 5 امضاء شده است. شایعه آغاز به کار نسخه انگلیسی Hulu با همکاری آی.تی.وی در آینده نزدیک شنیده می‌شود. همچنین رقابت فزاینده بین ویدیوی مایکروسافت، Arqiva و Blinkbox در حال شکل‌گیری است.

فروش نت‌بوک‌ها به رشد صعودی خود ادامه می‌دهد

حدود یک‌چهارم فروش روزانه رایانه‌ها در اروپا به این مینی لپ‌تاپ‌های مجهز به نمایشگرهای کوچک، صفحه‌کلید کوتاه شده و سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز اختصاص دارد. مدل‌های جدیدتر دسترسی داخلی اینترنت همراه نیز دارند. کمک‌های مالی اپراتورهای شبکه‌ها قیمت فروش را پایین نگه داشته و نت‌بوک‌ها را برای آنهایی که نمی‌خواهند پول بیشتری بپردازند، بسیار جذاب ساخته است.

ناوبری ماهواره‌ای در تلفن‌های همراه

اپل نظارت شدیدی بر ابزارهای کاربردی سیستم ناوبری خود اعمال می‌کند که باعث محدودیت کاربران آی‌فون از دسترسی به گزینه‌های گران‌قیمت این سیستم مثل TomTom یا CoPilot شده است. اما خیال کاربران آندرویید راحت است که دیگر گم نمی‌شوند. آخرین نسخه سیستم‌عامل تلفن همراه گوگل شامل تمام امکانات یک دستگاه جی.پی.اس است و می‌تواند جی.پی.اس را به وسیله‌ای منسوخ و از کار افتاده تبدیل کند که دیگر آن را نخواهید دید.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed