تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مخاطرات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: سه شنبه، 15 دیماه 1388  

 

افراد شاغل در چند رسانه از تسهیلات روزنامه‌نگاران حرفه‌ای برخوردار نمی‌شوند

 
 

بر اساس تبصره دوم ماده سوم از فصل سوم آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری، افرادی که به صورت پاره وقت و یا آزاد در یک یا چند رسانه فعالیت می کنند، روزنامه نگار آزاد تلقی شده و از تسهیلات روزنامه نگاران حرفه ای برخوردار نمی شوند و برای این دسته از افراد کارت روزنامه نگاری آزاد صادر می شود. 

 
 

ایرنا - بر اساس تبصره دوم ماده سوم از فصل سوم آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری، افرادی که به صورت پاره وقت و یا آزاد در یک یا چند رسانه فعالیت می کنند، روزنامه نگار آزاد تلقی شده و از تسهیلات روزنامه نگاران حرفه ای برخوردار نمی شوند و برای این دسته از افراد کارت روزنامه نگاری آزاد صادر می شود.

طبق ماده دوم از فصل نخست این آیین نامه تحت عنوان تعریف روزنامه نگار، روزنامه نگار حرفه ای کسی است که شغل اصلی و مستمر او، فعالیت اساسا فکری در زمینه تهیه، تنظیم، ارایه اخبار وقایع جاری و تحلیل و تفسیر آنها در یک نشریه روزانه، دوره ای، خبرگزاری یا رسانه دیکر است.

همچنین بر اساس ماده دوم این آیین نامه، همکاران مستقیم هیات های تحریریه مطبوعات و خبرگزاری ها شامل سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، خبرنگار، گزارشگر، نویسنده، مترجم، طراح، کاریکاتوریست، عکاس خبری و مشاغل هم طراز در دیگر رسانه ها بر اساس ماده یک روزنامه نگار محسوب می شوند.

بر مبنای این گزارش، در فصل سوم این آیین نامه تحت عنوان حقوق و مسوولیت ها، حق جستجو و دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار به جز موارد مغایر با قانون، مراجعه به سازمان های دولتی و غیر دولتی، تماس و ملاقات با مسوولان برای کسب اطلاعات و اخبار به استثنای مواد طبقه بندی شده به موجب قانون، حق استفاده از ابزار و تجهیزات مورد نیاز به استثنای مواردی که منع قانونی دارد، ضبط اطلاعات و اخبار مربوط به منافع و مصالح عمومی در صورت عدم مغایرت با حقوق انسانی و شهروندی مبتنی بر قانون، حضور در محل سوانح طبیعی و غیر طبیعی، بی نظمی های عمومی، محل های اعلام حالت های فوق العاده و همچنین گردهمایی ها و راهپیمایی ها به جز مواردی که منع قانونی دارد، بررسی، پیگیری و ارزیابی دقیق اصالت اطلاعات و اخبار و ... از جمله حقوق روزنامه نگار حرفه ای عنوان شده است.

همچنین طبق این آیین نامه احترام به اصول قانون اساسی و مقررات تقنینی و بین المللی مصوب جمهوری اسلامی ایران، رعایت شیوه های عمل و خط مشی های رسانه، خودداری از مداخله دادن نظر ها و قضاوت های شخصی در گزارش ها و سایر مطالب تهیه شده برای انتشار عمومی، حصول اطمینان از صحت اطلاعات، کسب رضایت افراد یا نمایندگان قانونی آنان در باره انتشار مطالب مربوط به زندگی شخصی آنها به استثنای موارد ضروری برای حمایت از منافع عمومی، مطلع ساختن شهروندان و مقامات رسمی در مصاحبه ها و کنفرانس های خبری در مورد ضبط صوتی، تصویری، عدم انتشار شایعات در قالب هر گونه خبر و گزارش یا مطالب تحریری دیگر، احترام به اصل برائت افراد، مطلع ساختن سردبیر و یا دبیر سرویس راجع به تعقیب قضایی احتمالی در مورد انتشار اطلاعات و اخبار تدارک یافته از سوی روزنامه نگار، عدم دریافت هر گونه وجه نقدی و غیر نقدی برای پوشش خبری رویداد های مختلفف رعایت حقوق، حیثیت و منزلت افراد، سازمان و موسسه های دولتی و خصوصی مرتبط و پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای از جمله مسوولیت های رونامه نگار حرفه ای عنوان شده است.

بر اساس این آیین نامه روزنامه نگاران در شش رتبه " خبرنگاران کار آموز، خبرنگار، خبرنگار متخصص، روزنامه نگار، روزنامه نگار متخصص و روزنامه نگار ارشد تقسیم بندی شده اند.

طبق آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاران، هر کدام از روزنامه نگاران بر اساس تحصیلات، آثار و جوایز دریافتی از جشنواره ها و مسوولیت هایی که در نشریه ها داشته اند، امتیاز می گیرند.

مدارک خبرنگاران و روزنامه نگاران پس از دریافت، توسط کمیته ای بررسی، رتبه بندی و کارت مناسب با توانایی ها و سوابق کاری آنان صادر می شود.

محمد پرویزی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیست و سوم آذر ماه امسال از تصویب این آیین نامه در هیات دولت و ابلاغ و اجرای آن در روز های آتی خبر داد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed