تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: شنبه، 12 دیماه 1388  

 

صادرات نرم‌افزار؛ ایران: 65 میلیون دلار، هند: 76 میلیارد دلار

 
 

گزارش روزنامه‌ همشهری درباره صادرات نرم‌افزار در ایران  

 
 

روزنامه‌ی همشهری، حمید ضیایی‌پرور - مسئولان اتحادیه صادر‌کنندگان نرم افزار ایران در حالی از صادرات 65 میلیون دلاری نرم‌افزارهای تولید شده در ایران خبر می‌دهند که کشوری مانند هندوستان به رقم 76 میلیارد دلار صادرات نرم‌افزار دست یافته و کشورهای دیگری در منطقه مورد نظر سند چشم‌انداز ایران مانند مصر و ترکیه نیز گام‌های بلندی در مسیر توسعه صادرات نرم‌افزار برداشته‌اند.

محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار با بیان اینکه بحران اقتصادی جهان مانع از افزایش صادرات نرم‌افزار ایران شده است، ابراز امیدواری کرد که صادرات نرم‌افزار در سال 1388 نسبت به سال گذشته کاهش نیابد.

وی با بیان اینکه رقم قطعی میزان صادرات نرم‌افزار با توجه به جمع‌آوری پرونده کاری اعضای اتحادیه‌ در پایان سال، در این زمان مشخص خواهد شد، گفت: با وجود بحران اقتصاد جهانی میزان صادرات سال 88 ایران نسبت به سال گذشته کاهش نخواهد داشت.

وی افزود: از آنجا که بحران اقتصاد جهانی بر حوزه نرم‌افزار نیز تأثیرگذار بوده است، سازمان توسعه تجارت ایران امکاناتی را فراهم کرده تا با بهره‌مندی از آن بتوانیم به رقمی حدود آنچه سال گذشته در این حوزه داشتیم، برسیم.

طلایی با یادآوری اینکه میزان صادرات نرم‌افزار ایران در پایان سال 1387، 65 میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد: اعضای اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار در قالب هیات‌هایی با سفر به 3 کشور روسیه، برزیل و ونزوئلا با رایزنی‌های صورت گرفته قصد گسترش نرم‌افزارهای ایرانی در بازار این کشورها را دارند.

او همچنین اظهار کرد: بازار کشور برزیل یکی از پایگاه‌هایی است که می‌تواند محصولات ایرانی در حوزه نرم‌افزار را در این منطقه معرفی کند؛ همچنین امیدواریم در کشور ونزوئلا به‌دلیل نیاز این کشور و نیز رابطه خوبی که با ایران دارد بتوانیم از بازار آن بهره‌مند شویم.

البته آمار و ارقام اعلام شده از سوی مسئولان اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار همواره با شک وتردید از سوی فعالان این حوزه مواجه شده است به‌طوری که مدتی پیش مدیر یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تولید‌کننده نرم‌افزار در ایران، از اساس ارقام اعلام شده را منکر شده و گفته که اکثر شرکت‌های دست‌اندرکار تولید نرم‌افزار با مشکلات مالی شدید و ورشکستگی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه در نشستی که در مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، محمدامین شهرستانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای گفت: ضعف وزارت ارتباطات در حوزه فناوری اطلاعات باعث شده که با ورشکستگی 40 درصد شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه نرم‌افزار مواجه شویم.

فرزین، مدیر انتشارات مبنا نیز گفت: باید به پیمان‌های بین‌المللی مانند WIPO و WTO بپیوندیم چرا که الان بر اثر این آسیب‌ها حدود 40 درصد از شرکت‌های تولید‌کننده نرم‌افزار ورشکسته شده و 60 درصد بقیه نیز با سختی ادامه کار می‌دهند.

کارشناسان معتقدند بزرگ‌ترین مشکلی که تولید‌کنندگان نرم‌افزار در ایران با آن مواجهند، نبود نظام حقوقی حمایت از مولفان و تولید کنندگان نرم‌افزار است. به اعتقاد آنان امسال هجدهمین سال تدوین لایحه حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزار است اما عملا در این زمینه اقدامی از سوی دست‌اندرکاران صورت نگرفته است و آیین‌نامه مذکور نیاز به اصلاح در هیات‌وزیران دارد. اجرایی نشدن آیین‌نامه حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم‌افزار باعث فرار مغزها و از دست رفتن فرصت‌های فراوان در عرصه آی‌تی کشور شده است.

آنها می‌گویند: نیروی انسانی مهم‌ترین عامل توسعه است و نرم‌افزار چون توسط نیروی انسانی تولید می‌شود پتانسیل توسعه را دارد و حتی اگر این ظرفیت درست ساماندهی شود قابلیت جایگزین شدن به‌جای صادرات نفت را نیزدارد.

عنصر اصلی در تولید نرم‌افزار، مغزافزار است و ما این سرمایه را در جوانان خود داریم اما اینکه چرا به این هدف نائل نمی‌شویم بخشی از آن به مسئله کپی‌رایت نرم‌افزار در ایران برمی‌گردد. قبح استفاده از محصولات قفل شکسته در ایران از بین رفته است.

اکثر شرکت‌های تولید‌کننده نرم‌افزار یا کار خود را کم کرده یا به قسمت‌های دیگر انفورماتیک رفته‌اند. این در حالی است که به‌عنوان مثال تولید هر بازی خوب بین 200 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد؛ با وجود این و با فضای فعلی، ما جرات ارائه تولیدات‌مان را به بازار نداریم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed