تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: نرم‌افزار

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 9 دیماه 1388  

 

چگونه «اوبونتو» محبوب شد

 
 

سیستم عامل اوبونتو بر اساس کدهای سیستم عامل دبیان طراحی شده و هدف اصلی از طراحی این سیستم عامل ایجاد علاقه عمومی به سیستم عامل های متن باز در میان مردم بود. 

 
 

خبرگزاری فارس - سیستم عامل اوبونتو بر اساس کدهای سیستم عامل دبیان طراحی شده و هدف اصلی از طراحی این سیستم عامل ایجاد علاقه عمومی به سیستم عامل های متن باز در میان مردم بود.

کارآیی مهم ترین نکته ای است که در طراحی سیستم عامل اوبونتو مورد توجه قرار می گیرد. دومین نکته مورد عنایت برنامه نویسان این سیستم عامل، امنیت است.

نصب این سیستم عامل از طریق سی دی بر روی هارد دیسک ممکن است. به عبارت دیگر لوح فشرده اوبونتو دارای قابلیت Live CD می‌باشد، یعنی می‌توانید رایانه را از روی CD بوت کنید و پس از چند دقیقه اوبونتو بالا می‌آید بدون اینکه تغییری در سیستم و رایانه شما ایجاد شود. اکنون می‌توانید نحوه کار سیستم عامل را تست کنید و اگر از آن خوشتان آمد، روی هارد دیسک نصب نمایید.

کل فرایند نصب این سیستم عامل در عرض چند دقیقه و بدون مشکل یا دشواری خاصی انجام می‌شود. کاربران تازه‌کار هم به راحتی خواهند توانست آن را نصب کنند و ناآشنایی با سیستم عامل اوبونتو مانعی بر سر راه آنان نخواهد بود. در Ubuntu کلمه عبوری که برای نخستین کاربر تنظیم می‌کنید، همان کلمه عبور ریشه شما خواهد بود.

از جمله دیگر مسائلی که در طراحی اوبونتو مورد توجه قرار گرفته تسهیل دسترسی به امکانات مختلف آن و همین طور سهولت استفاده بین المللی از این سیستم عامل است.

از نسخه 5.04 این سیستم عامل به بعد استاندارد UTF-8 به استاندارد رسمی و پیش فرض برای کدگذاری کاراکترها مبدل شد و پشتیبانی از بسیاری از زبان های غیرلاتین و از جمله فارسی از این طریق ممکن شد.

برای کاربرانی که به طور موقت به انجام اموری در سطح دسترسی عالی یا administrative نیاز دارند ابزاری موسوم به sudo در نظر گرفته شده که البته دسترسی به حساب کاربری ریشه یا روت را ممکن نمی کند. به بیان دیگر شما نخواهید توانست به عنوان کاربر ریشه وارد سیستم شوید و یا از دستور su استفاده کنید. این مساله موجب می شود کاربران بی تجربه نتوانند تغییرات نامناسبی را در سیستم عامل ایجاد کرده یا با دستکاری سیستم عامل مشکلات امنیتی به وجود آورند.

به هنگام نصب اوبونتو به طور خودکار نرم افزارهای متعدد دیگری نیز بر روی رایانه کاربر نصب می شود تا انجام امور مختلف را برای وی آسان تر کند. از جمله این نرم افزارها می توان به OpenOffice ، Firefox، Empathy، Transmission، GIMP و چند بازی ساده اشاره کرد. امکانات شبکه ای این سیستم عامل نیز گوناگون و متنوع است، اما با استفاده از فایروال می توان آنها را مسدود نمود.

GNOME یا دسکتاپ پیش فرض سیستم عامل اوبونتو از بیش از 46 زبان پشتیبانی می کند و قادر به اجرای بسیاری از برنامه های سازگار با سیستم عامل ویندوز نیز می باشد که از جمله آنها می توان به نرم افزار اداری آفیس اشاره کرد. البته برای این کار باید از یک Virtual Machine مانند VMware Workstation یا VirtualBox اشاره کرد.

در مجموع حدود ۱۰۰۰ بسته نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض بر روی این سیستم عامل نصب می شوند و حدود ۱۳۰۰ بسته دارای پشتیبانی رسمی می‌ باشند. علاوه بر اینها بیش از ۱۶۰۰۰ بسته نرم‌افزاری درست پس از نصب اوبونتو آماده نصب بر روی سیستم شما هستند. نصب این بسته‌ها از طریق اینترنت بوده و با چند کلیک ساده انجام می‌شود. علاوه بر این بسته‌های نرم‌افزاری غیر رسمی نیز وجود دارند که در سراسر دنیا توسط جامعه کاربران اوبونتو طراحی شده و در اختیار سایرین قرار می گیرند.

در پایان بد نیست سه نسخه اصلی این سیستم عامل را معرفی کنیم. کوبونتو یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که با میزکار KDE عرضه می شود. کوبونتو بخشی از پروژه اوبونتو است و از همان هسته اصلی یا کرنل استفاده می‌کند. کوبونتو یک توزیع بسیار جذاب است که دارای پتانسیل های بالقوه میزکار KDE می‌باشد. کوبونتو از همان ابزار اوبونتو استفاده می کند و معماری های سخت‌افزاری یکسانی را نیز پشتیبانی می کند.

ادوبونتو یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که برای استفاده در کلاسهای درس و محیط های آموزشی آماده شده است. ادوبونتو دارای تعداد بسیار زیادی بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز محیطهای آموزشی شامل GCompris و KDE Edutainment Suite و Schooltool Calendar است. ادوبونتو با همکاری تعدادی از معلمان و محققان با ملیت های مختلف توسعه داده شده است. ادوبونتو به معلمین و یا ارائه دهندگان مطالب امکان می دهد تا به سرعت بتوانند یک محیط آموزشی بنا نموده و آنرا مدیریت کنند.

در نهایت زوبونتو یک نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که دارای میزکار Xfce می‌باشد. این نسخه مناسب برای کاربرانی است که دارای سخت‌افزارهای قدیمی با قابلیتهای پایین هستند.

علاوه بر انتشار منظم نسخه های مختلف رومیزی و عادی ، اوبونتو از نسخه های Enterprise یا تجاری نیز برخوردار است که اصطلاحا "نسخه های با پشتیبانی طولانی مدت " یا اصطلاحا LTS نامیده می شوند . این نسخه‌ها پایدارتر بوده و ظاهر مناسب تر و پاکیزه تری داشته و با ارائه ترجمه‌های جدیدتر منتشر می شوند. این نسخه‌های LTS با زمان پیشتیبانی ۵ سال در نسخه‌های سرور و ۳ سال در نسخه‌های رومیزی عرضه می شوند.

دریافت نسخه های رایگان این سیستم عامل در ایران هم ممکن است. برای این کار به آدرس اینترنتی http://shipit.ubuntu.com بروید و چند سی‌دی درخواست کنید تا اوبونتو به صورت رایگان به آدرس پستی شما ارسال شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed