سه کتاب «تصویر زنان در رادیو ایران»، «با چشم گوش دیدن» و «واژهنامه مهندسی صدا» منتشر شدند.
به گزارش ایسنا، «تصویر زنان در رادیو ایران» نوشته ناصر عابدین در 186 صفحه منتشر شده است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: «بیش از یکصد سال است که جامعه سنتی ایران در برابر تحولات نوگرایانه فکری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی غرب قرار گرفته و از اینرو در زوایای مختلف یادشده با چالشهایی روبهرو شده است. ایران در قرن نوزدهم عمدتا به عنوان جامعهای روستایی شناخته شد و جامعه سنتی ایران هنوز نتوانسته است تکلیف خود را با مدرنیته روشن کند و این در حالی است که به وسیله رسانههای جمعی در معرض توفان اطلاعات قرار گرفته است. رادیو به عنوان اولین رسانه مردمفهم نقش جدی در نهادینه ساختن ارزشهای مدرنیته داشته است، بخصوص در ایجاد زمینهای برای حضور زن در فضای عمومی جامعه که از جمله ارزشهای مورد تأکید مدرنیته است. در جامعه ایران به دلیل حساسیت فرهنگی و دینی، به موضوع زنان، بازتاب شخصیت و جایگاه و نقش اجتماعی آنها و هجوم مدرنیته باید تأملی عمیق صورت گیرد. این تأمل درباره زنان شامل بازتعریف هویت زنان، وظایف آنان، طرد سنتهای ستمگرانه و تقویت سنتها و نگرشهای مثبت و چگونگی بازنمایی آن در صدا و سیماست.»
در معرفی کتاب «با چشم گوش دیدن» نوشته جهانشاه آل محمود هم که در120 صفحه منتشر شده است، میخوانیم: «متن نمایش بیش از هر چیز دیگر نوشتهای دراماتیک است و از قواعد ویژه به نام "اصول دراماتیک" پیروی میکند. اصول دراماتیک مجموعهای از قوانین و قواعد اساسی نمایش هستند و چگونگی تأثیر عوامل نمایش بر مخاطب و روشهای بسط و پرورش این تأثیر را بررسی میکنند. "با چشم گوش دیدن" کاری است کارگاهی که خواننده را قدم به قدم نه به لحاظ تئوریک که به لحاظ عملی به دنبال خود میبرد و به سرمنزل مقصود میرساند. کاری که نویسنده با سادهنویسی خود و تأکید به دو ویژگی انحصاری "نمایشنامه" و "رادیویی" توانسته در حوزه کاربردی آن کاری متفاوت ارائه دهد.»
همچنین در معرفی کتاب «واژهنامه مهندسی صدا» با گردآوری و تألیف علی صفادل در 295 صفحه آمده است: «با پیشرفت فناوری صدای دیجیتال هر روز اصطلاحات و واژههای زیادی تولید و به کار گرفته میشود. کتاب "واژهنامه مهندسی صدا" علاوه بر مرور واژههای انتخابی برای آکوستیک، معماری و موسیقی به واژههای مربوط به فناوری ضبط و پردازش و پخش صدا نیز میپردازد. واژههای این کتاب در شاخههای مختلف مهندسی صدا اعم از صدابرداری استودیویی و صحنه، آکوستیک معماری رادیو، تلویزیون، پردازش سیگنال آنالوگ و دیجیتال، آواشناسی و اکوستیک سازهاست. البته در بسیاری از موارد توضیحات بیشتر و کاملتری برای لغات معادل آورده شده است.»