تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات ارتباطی

تاریخ ارسال: جمعه، 27 آذرماه 1388  

 

پورنوگرافی اینترنتی در ایران و نقش خانواده در کنترل آن

 
 

در سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، دکتر یونس نوربخش، رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران و محمد مهدی مولایی درباره استفاده کودکان و نوجوانان از پورنوگرافی اینترنتی مقاله‌ای ارائه کردند.  

 
 

مدیانیوز - در سمینار ملی فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی، موضوع «پورنوگرافی اینترنتی در ایران و نقش خانواده در کنترل آن» مورد بررسی قرار گرفت.

این سمینار با هدف شناخت بهتر ماهیت و ابعاد دگرگونی‌های جامعه اطلاعاتی و تبعات کاربردهای فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این سمینار که دکتر یونس شکرخواه دبیر علمی آن بود، موضوعاتی چون اخلاق در فضای مجازی، حقوق در فضای مجازی، ملاحظات اخلاقی جامعه اطلاعاتی، جرایم سایبر، تیپ شناسی جرائم مجازی، مقولات مرتبط با دسترسی به اطلاعات، شئون انسانی در عصر دیجیتال، حریم شخصی در فضای مجازی، دزدی هویت در فضای مجازی و پدیده وب گاه‌های غیراخلاقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر یونس نوربخش، رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران و محمد مهدی مولایی ارائه دهندگان مقاله‌ای درباره استفاده کودکان و نوجوانان از پورنوگرافی اینترنتی بودند. در خلاصه ارائه شده این مقاله آمده است:

«آمار و ارقام نشان می‌دهد صنعت هرزه‌نگاری بخش قابل توجهی از دنیای اینترنت را تسخیر کرده و اغلب کاربران اینترنتی هرکدام به‌شکلی با آن مواجه بوده‌اند. در ایران در نتایج اغلب تحقیقات و پژوهش‌ها درباره رفتار کاربران اینترنتی معمولا کمتر نشانی از مصرف هرزه‌نگاری دیده می‌شود. اما مشاهدات غیررسمی و مهم‌تر از آن گزارش‌های مربوط به نتایج جست‌وجوی کاربران ایرانی در سایت‌های موتور جست‌وجو نشان از مصرف بالا و تاحدی غیرمتعارف هرزه‌نگاری اینترنتی در ایران است. اصلی‌ترین مشتریان این وب‌سایت‌‌ها و محصولات اینترنتی نوجوانان هستند که در کنار کودکان بیشتر از سایر رده‌های سنی در معرض آسیب‌های هرزه‌نگاری قرار دارند.

برای مقابله با هرزه‌نگاری در ایران، از مدت‌ها پیش سیاست فیلترینگ به‌شکل گسترده و گاه افراطی پیگیری شده است، سیاست برخورد با گردانندگان سایت‌های هرزه‌نگاری ایرانی نیز اخیرا از سوی مراجع قضایی و امنیتی دنبال شد. اما از انجایی که اغلب سایت‌های هرزه‌نگاری مالکیتی غیر ایرانی دارند و از سویی برای مقابله با فیلترینگ اینترنتی، ابزارهای فیلترشکن فراوانی وجود دارد، این‌گونه سیاست‌ها نتوانسته با مصرف غیرمتعارف پورنوگرافی در ایران به‌اندازه کافی مقابله کند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد سلامت اخلاقی و جسمانی بخشی از کودکان و نوجوانان جامعه تحت تاثیر استفاده از محصولات هرزه‌نگارانه اینترنتی در معرض خطر باشد. مصرف هرزه‌نگاری در بین کودکان و نوجوانان در حالی اتفاق می‌افتد که اغلب والدین آنها به‌دلیل آشنا نبودن با قابلیت‌های اینترنت و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، اطلاعی از رفتارهای آنلاین فرزندان‌شان ندارند.

گسترش و تقویت سواد رسانه‌ای شهروندان با تاکید بر سواد دیجیتالی یا سواد سایبر برای استفاده از فضای مجازی راه‌حلی است که می‌تواند موثرتر از فیلترینگ باشد. سواد رسانه‌ای مفهومی است که به توانایی بخشیدن به مخاطبان برای استفاده آگاهانه و فعالانه از رسانه‌ها اشاره دارد. در مفهوم جدیدتر سواد دیجیتالی یا سواد سایبر هدف آگاه‌ کردن کاربران در مواجه با دنیای مجازی است تا بتوانند قدرت کنترل استفاده‌ از این محیط جدید را بدست بیاورند. از این‌رو اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانانه برای گسترش سواد دیجیتالی در بین اعضای خانواده به‌خصوص والدین که آشنایی کمتری با این محیط دارند باید در دستور کار نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط قرار گیرد.»

این سمینار دوشنبه ۲۳ آذر با همکاری سه نهاد مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed