تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: شنبه، 21 آذرماه 1388  

 

علی‌اکبر قاضی‌زاده: هیچ رسانه‌ی مستقلی در کشور وجود ندارد

 
 

به عقیده یک استاد ارتباطات اگر روزنامه‌نگار بخواهد از اخبار یک سایت استفاده کند، ممکن است قربانی اختلافات ناشی از ناهماهنگی افراد مختلف در یک دستگاه شود که هر یک سایتی راه‌اندازی کرده‌اند، زیرا معلوم نیست مصلحت در بخش‌های مختلف در یک دستگاه دولتی با یکدیگر مطابقت داشته باشد. 

 
 

ایسنا - به عقیده یک استاد ارتباطات اگر روزنامه‌نگار بخواهد از اخبار یک سایت استفاده کند، ممکن است قربانی اختلافات ناشی از ناهماهنگی افراد مختلف در یک دستگاه شود که هر یک سایتی راه‌اندازی کرده‌اند، زیرا معلوم نیست مصلحت در بخش‌های مختلف در یک دستگاه دولتی با یکدیگر مطابقت داشته باشد.

علی‌اکبر قاضی‌زاده با بیان این که در رسانه‌های داخلی ما مشکل اصلی وابستگی است، اظهار کرد: سایت‌های خبری از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولت با علایق، گرایش‌ها و مصلحت‌های مختلف‌ راه‌اندازی می‌شود که عقاید صاحبان سایت‌ها در آن منتشر می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر هیچ رسانه‌ی مستقلی در کشور وجود ندارد گفت: با وجود این بسیاری از رسانه‌ها ظاهر بی‌طرفانه‌ای به خود می‌گیرند.

قاضی‌زاده با تاکید بر این که تا زمان تایید صحت خبر نباید آن را منتشر کرد و نقل موضوع از یک منبع در حوزه اطلاع‌رسانی حرفه‌یی، خبر دانسته نشده و خبر تک‌منبعی در عالم رسانه شبه‌خبر خوانده می‌شود گفت: در حال حاضر رسانه‌های کشور همچون خبرگزاری‌ها، رویدادهای مختلف را به نقل از تنها یک منبع به عنوان خبر منتشر می‌کنند، درحالی که باید برای تایید همه جانبه آن از مسوولان حوزه‌های مختلف مرتبط با رویداد گفت‌وگو کرد و موضوع را از زبان آنان نیز جویا شد.

او تاکید کرد: رسانه‌های بزرگ جهان حتی با وجود وابستگی‌ها، هیچ وقت تک منبعی خبر نمی‌دهند و این نوع عملکرد ظاهر حرفه‌یی و موجهی به رسانه می‌دهد که در عین جهت‌دار بودن خبر آن را برای مخاطب قابل پذیرش می‌کند؛ اتفاقی که در سایت‌های خبری کشور ما دیده نمی‌شود به طوریکه بارها اتفاقاتی مهم و تحولات به وقوع پیوسته در سایت‌های ما منتشر شده که اثری از آن در هیچ رسانه بزرگ جهان دیده نمی‌شود زیرا کسی از مسوولان داخلی آن را تایید نکرده است.

وی در بیان تعداد بالای تکذیب خبر در سال‌های اخیر تصریح کرد: موج بی‌نظیری که در سال‌های اخیر به وجود آمده این است که خبرسازان با منابع خبری بعد از صحبت و انتشار آن در رسانه‌ها با وجود سند مصاحبه، آن را تکذیب می‌کنند.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه مشخص نبودن تعریف خبرنگار به نحوی که کارکنان بولتن یک اداره نیز خود را خبرنگار می‌داند، یکی از مشکلات عمده این حوزه است، گفت: در نتیجه رواج شبه‌خبرها یا خبرهای نقلی دو خطر بزرگ جامعه را تهدید می‌کند؛ اول اینکه بی‌دلیل افرادی که شاید صلاحیت چندانی ندارند؛ معروف می‌شوند به این معنی که عده زیادی از افراد که امروزه به‌عنوان شخصیت‌های رسانه‌یی مطرح هستند، در سایت‌های خبری معروف شده‌اند.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: خطر دومی که در نتیجه انتشار شبه‌خبرها به وجود می‌آید این که نمی‌توان به مردم نشان داد جامعه ما به شدت به کار و ساختن نیازمند است و اینکه هیچ کشوری بدون کار کشنده به جایی نرسیده است در حالی که سایت‌های خبری با افزایش تعداد شبه‌خبرها به این نوع نگاه دامن می‌زنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed