تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: حقوق مولف

تاریخ ارسال: دوشنبه، 16 آذرماه 1388  

 

ما کپی‌رایت را نقض نمی‌کنیم!

 
 

دنیای سایت‌های اشتراک گذاری محتوای اینترنتی که هر روز به دلیل نقض قوانین کپی رایت زیر و رو می‌شود، حالا حاکم جدیدی دارد. بعد از حذف پیریتس‌بی و مینینووا، نوبت پادشاهی ایزوهانت فرا رسیده است.  

 
 

خبرآنلاین، مجید جویا- دنیای سرقت مالکیت معنوی peer-to-peer در آشفتگی به سر می‌برد. در ماه آوریل، یک دادگاه در سوئد Pirates Bay را که در تمسخر کپی‌رایت پیشرو بود، وادار کرد تا سرویس اشتراک فایل‌های خود را تعطیل کند، و هفته گذشته هم دومین سایت بزرگ اشتراک فایل، Mininova اعلام کرد که از دستور یک دادگاه برای پاک کردن کلیه فایل‌های مشمول قانون کپی‌رایت، پیروی خواهد کرد.

به این ترتیب تنها Isohunt باقی می‌ماند، یک موتور جستجوی اشتراک فایل Perr to peer که در هر ماه تقریبا 30 میلیون بازدید کننده متفاوت و 10 میلیون جستجوی روزانه دارد، و بعد از مسائل اخیر به بزرگ‌ترین سرچشمه باقی‌مانده برای جامعه سارقین آثار معنوی در دنیای وب تبدیل شده است. این امر همچنین مشکلات حقوقی مشابهی را هم به ارمغان می‌آورد: این سایت که در ونکوور مستقر است، هم توسط اتحادیه تصاویر متحرک امریکا و هم توسط اتحادیه صنایع ضبط کانادا (CRIA) به دادگاه فراخوانده شده است.

ولی گری فانگ، موسس ایزوهانت، ادعا می‌کند که نفر بعدی که در برابر گیوتین قانون زانو خواهد زد، سایت او نخواهد بود. به ادعای او، ایزوهانت از یک مدل متفاوت استفاده می‌کند: بر خلاف مینینووا یا پیریت بی، این سایت به عنوان یک موتور جستجو برای فایل‌های torrent عمل می‌کند که اتصالات در شبکه‌های اشتراک فایل‌های پیرتوپیر را مشخص می‌کنند، به جای اینکه میزبانی برای آنها باشند و یا بازاری برای دانلود کننده‌ها. به گفته فانگ، این به این معنا است که این سایت در عمل تفاوتی با گوگل ندارد و مسئول استفاده غیر مسئولانه دیگران از ابزار جستجویش نیست. برای اثبات آن، فانگ در مقابل شکایت CRIA شکایت متقابلی را به دادگاه ارائه کرد و بعد از رد شدن آن، در هفته گذشته دوباره این شکایت را به دادگاه برد.

مجله فوربس در مورد این ادعای فانگ که ایزوهانت یک سایت قانونی است، امتناع او از نظارت موثر بر محتوایی که او لینک آن را در سایتش قرار می‌دهد و این که چگونه میکی‌ماوس قانون مالکیت معنوی امریکا را به چالش کشید، با او گفتگویی انجام داد که ترجمه آن را با هم می‌خوانیم:

زمان حال، دوره بغرنجی برای سایت‌های اشتراک فایل پیرتوپیر است. تعطیلی پیریتس بی و حذف فایل‌های دارای کپی رایت از مینینووا چه معنایی برای ایزوهانت خواهد داشت؟

ما تا این لحظه، به چند دلیل نگرانی چندانی نداریم. پیریتس بی و مینینووا در اروپا مستقر هستند، در یک حوزه قانونی کاملا متفاوت. ولی مقر ما در کانادا است. آنها هیچ سابقه‌ای قضایی که بر ما هم منطبق باشد، ندارند.

ما به نحو متفاوتی با تخطی از کپی رایت برخورد می‌کنیم. پیریت بی تقاضاهای مالکین کپی رایت را به استهزا گرفته بود. ما چنین کاری نمی‌کنیم. ما سیاست انظباطی سفت و سختی داریم، و هنگامی که مالکین حق مالکیت معنوی از ما درخواست کنند، در موتور جستجوی خود، لینکی را که حق آنها را نادیده گرفته باشد، حذف می‌کنیم.

و در نهایت، طبیعت سایت ما است که نسبتا متفاوت است. بر خلاف مینینووا یا پیریت بی، ما فقط تورنت سایت‌های دیگر را فهرست می‌کنیم. در نتیجه می‌توانیم ادعا کنیم که به عنوان یک ابزار مکان یابی اطلاعات، کار غیر قانونی انجام نمی‌دهیم.

به این ترتیب شما خود را با گوگل مقایسه می‌کنید، که فقط یک موتور جستجو است و هیچ مسئولیتی در برابر محتوای چیزهایی که در فهرست شما قرار دارند بر عهده نمی‌گیرید؟

به لحاظ فنی و بر اساس مدل تجاری ما، ما تا حد زیادی شبیه به گوگل هستیم. مخصوصا با در نظر گرفتن این نکته که شما می‌توانید برای تورنت فایل‌ها در گوگل هم جستجو کنید و تنها لازم است که نام فایل را به همراه کلمه تورنت تایپ کنید، و به این ترتیب تنها فایل‌های تورنت را دریافت می‌کنید. دقیقا همان کاری که ما در ایزوهانت انجام می‌دهیم.

ایزوهانت به نسبت پیریت بی کمتر در معرض شکایت‌های حقوقی قرار داشته است، چرا که شما در سایت خود اشاره‌ای به سرقت آثار معنوی نمی‌کنید. ولی 10 جستجوی برتری که در صفحه سایت شما نمایش داده می‌شوند، شامل فیلم‌های جدید نیومون و 2012 و همچنین منابع فایل‌های سرقت معنوی مانند بوتلاگر معروف Axxo می‌شوند. آیا ایزوهانت یک ابزار برای سرقت معنوی است؟

این یک ابزار است، شاید. مردم به دنبال چیزهایی می‌گردند که به آنها علاقه دارندو ما جستجوهی برتر را نشان می‌دهیم، درست همان کاری که گوگل می‌کند. ولی من به این به عنوان یک راه برای ترغیب مردم به جستجو برای فایل‌های دارای کپی رایت و سرقت آثار معنوی نگاه نمی‌کنم.

مینینووا، که به تازگی به یک فرمان دادگاه گردن نهاد تا لینک‌ها را به محتواهای دارای کپر رایت حذف کند، هم ادعا کرده بود که خودش میزبان محتوای دارای کپی رایت نبوده است. چگونه می‌خواهید ثابت کنید که مورد شما با آنها متفاوت است؟

قسمتی از پاسخ شما به نحوه دفاع مینینووا در دادگاه برمی‌گردد، که من به آن نمی‌پردازم. ولی مورد ما با آنها تفاوت دارد، چرا که ما یک موتور جستجو هستیم، ولی مینینووا یک سایت شبکه اجتماعی است. یک موتور جستجو به طور اتوماتیک اینترنت را جستجو می‌کند. مینینووا ولی یک زیرساخت برای مردم بود تا فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند، و عملکرد آن هم مانند یک دایرکتوری کامپیوتر بود.

استفاده‌های مثبت و غیر سرقت مالکیت معنوی ایزوهانت که شما بخواهید به آنها اشاره کنید کدامند؟

محتوای عمومی ابداعی این روزها محبوب‌تر شده است. نرم افزارهای منبع باز یکی از دلایلی هستند که بیتتورنت برای ان خلق شد، برای اینکه مشکل توزیع را برای سازندگان و توسعه دهندگان لینوکس حل کند. و در اینجا بعضی از انواع موسیقی مستقل وجود دارند که می‌خواهند موسیقی خود را به صورت رایگان و با بیت تورنت پخش کنند. خیلی از هنرمندان جدید به پیرتوپیر به چشم یک نوع رادیو نگاه می‌کنند.

چقدر از محتوای که شما لینک آن را دارید، مشمول کپی رایت است؟

من انکار نمی‌کنم که در عمل هر آنچه که ما داریم کپی رایت دارد، چرا که هر چیزی می‌تواند کپی رایت داشته باشد، حتی ویدیوهای خانگی. ولی اگر بخواهیم ببینیم که چه میزان از محتوای ما به طور قانونی و برای توزیع کپی رایت دارد، ما تا زمانی که به ما اطلاع داده شود که یک محتوا کپی رایت دارد، نمی‌توانیم چنین چیزی را بدانیم.

سایت‌هایی مانند یوتیوب و دیلی‌موشن به جای عکس العمل نشان دادن در برابر اطلاعیه‌های قانونی ممنوعیت یک محتوای خاص، از یک ابزار انگشت نگاری دیجیتالی برای حذف اتوماتیک آثار غیر مجاز استفاده می‌کنند. آیا شما از ابزار مشابهی استفاده می‌کنید؟

از این نظر، توجه به کاری که مینینووا تلاش کرد تا ناجام دهد جالب خواهد بود. آنها تلاش کردند تا در سایت خود از یک فیلتر استفاده کنند تا خواسته دادگاه را برای حذف محتوای غیر مجاز براورده کنند، ولی در انتها، آنها نتوانستند به موفقیت عملی در انجام این کار برسند. در عوض، آنها مجبور شدن که تمام محتوایی را که تایید نشده بود، از دسترس خارج کنند.

اگر آنها نتوانستند این مشکل را که چگونه می‌توان محتوای غیر مجاز و دارای کپی رایت را از محتوای مجاز تشخیص داد، حل کنند، ما هم نمی‌توانیم.

حتی اگر ما می‌خواستیم محتوای خود را فیلتر کنیم، مجبور بودیم که قبل از اجرای فیلتر، کل محتوای لینک‌های به اشتراک گذاشته شده را دانلود کنیم، کاری که ما قادر به انجام آن نیستیم. از سویی دانلود کردن هم، مسئولیت قانونی ما را افزایش می‌دهد. در نتیجه این مسئله به یک مشکل حقوقی ماده 22 تبدیل می‌شود.

در عوض، ما از مالکین محتوی می‌خواهیم که با ما همکاری کنند و به ما بگویند که کدام محتوی غیر مجاز و سرقت مالکیت معنوی است، تا ما هم آن لینک را حذف کنیم. من فکر می‌:نم که این کار دوستانه‌ترین توافق ممکن خواهد بود.

موسسین پیریت بی زیاده از حد در مورد مخالفت خود با قوانین کپی رایت صریح سخن می‌گفتند. آیا شما هم رویکرد مشابهی را در پیش خواهید گرفت؟

پیریت بی اعتقاد داشت که قوانین کپی رایت باید منسوخ شوند. من عقیده دارم که کپی رایت باید وجود داشته باشد، ولی باید تغییراتی در آن صورت گیرد. کپی رایت در اصل طراحی شده بود که 40 سال دوام بیاورد (تا بعد از مرگ مولف). اما دیزنی نمی‌خواست که میکی موس در دهه 1970 در اختیار عموم قرار گیرد، در نتیجه آنها فشار آوردند تا کپی رایت طولانی‌تر شود. امروز، این زمان خیلی طولانی شده است (در برخی موارد تا 100 سال بعد از مرگ مولف). ولی در همین زمان خود محتوی طول عمر خیلی کمتری به نسبت گذشته دارد.

حتی به رغم اینکه فعالیت‌های زیادی در زمینه اشتراک فایل انجام می‌گیرد، ثابت شده که تاثیر اقتصادی روی مالکین حقوق مالکیت معنوی ندارد (بر مبنای یک تحقیق اتحادیه اروپایی که در ماه آگوست انجام شده بود).
در نتیجه بزرگترین سوالی که ما باید از خود بپرسیم این است که آیا این به اصطلاح سرقت ادبی، ضرری هم دارد یا نه. اگر نه، پس تمام این کارها برای چیست؟

پس شما از اشتراک فایل که کپی رایت را نقض می‌کند دفاع می‌کنید، ولی انکار می‌کنید که ایزوهانت امکان این امر را فراهم می‌کند؟

دلایل زیادی وجود دارند که اشتراک فایل بیش از آنکه زیان‌بار باشد سودمند است. اگر اشتراک فایل، برای اجتماع سودمند است، در آن صورت این قوانین هستند که باید عوض شوند.

و در مورد ایزوهانت هم،ما تنها یک ابزار جستجو برای چیزهای در دسترس را فراهم می‌کنیم. هر چیزی که من در مورد اشتراک فایل پیرتوپیر می‌گویم، فقط نظر شخصی من است. ما به انجام این کار کمک نمی‌کنیمو یا لااقل نقشی که ما در اشتراک فایل داریم بیش از نقشی نیست که گوگل در دسترسی مردم به اینترنت دارد.

با وجود تمام مشکلات حقوقی که شما با آن مواجه هستید، آیا شما هیچگاه به تلاش برای حذف پیشگیرانه و فعالانه تمما محتوای غیر مجاز سایت خود فکر کرده‌اید، یعنی انجام کاری مشابه مینینووا؟

ما این کار را بدون دستور دادگاه انجام نخواهیم داد.

آیا ایزوهانت می‌تواند بدون برقراری اتصال با محتوای غیر مجاز به عمرخود ادامه بدهد؟

این سوال مانند این است که بپرسیم که آیا گوگل می‌تواند بدون اتصال به محتوای غیر مجاز به عمر خود ادامه بدهد. اینترنت به این دلیل به جایگاه امروز خود رسیده است که طبیعتی رایگان و باز دارد. گوگل نمی‌تواند گوگل باشد، اگر قرار باشد که از مالکین همه سایت‌ها بخواهد که به گوگل اجازه دهند تا محتوای سایت آنها را در لیست خود قرار دهد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed