تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: دوشنبه، 16 آذرماه 1388  

 

درخواست ایران برای ثبت دامنه «.ایران»

 
 

ایران درخواست خود برای ثبت دامنه «.ایران» را به آیکان ارایه کرد.  

 
 

ایران درخواست خود برای ثبت دامنه «.ایران» را به آیکان ارایه کرد.

به گزارش عصر ارتباط، به دنبال تصویب ثبت دامنه‌های غیر لاتین در آیکان (سازمان ثبت‌نام و ارقام اینترنتی) و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن، مرکز ثبت دامنه در ایران نیز درخواست ثبت دامنه «.ایران» را ارایه کرده که اکنون در آیکان در دست بررسی است.

علی‌رضا صالح، مسوول ثبت دامنه‌های کشوری- در این رابطه گفت: هم‌اکنون دو تا سه هزار دامنه «.ایران» در کشور ثبت شده است، اما این دامنه‌ها در حقیقت به شکل «.irایران.» هستند که با ابلاغ آیین‌نامه جدید، می‌توانند از این پس بدون .ir فعالیت کنند.

به گفته او، جریان بررسی یک درخواست در آیکان ممکن است تا سه ماه به طول انجامد و به محض آن‌که اجازه ثبت «.ایران» از سوی آیکان صادر شد، کار ثبت آن در ایران نیز آغاز می‌شود.

صالح اشاره کرد که هم‌اکنون نیز متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت کنند، اما تا زمانی‌که آیکان موافقت خود را اعلام نکند، این دامنه‌ها فعال نمی‌شوند.

اوایل آبان ماه امسال، آیکان در نشست سئول خود، اجازه ثبت دامنه‌های اینترنتی با زبان‌های غیر انگلیسی را صادر کرد.

براساس این مصوبه، آدرس‌های اینترنتی می‌توانند با هر زبانی مانند فارسی، عربی، کره‌ای، ژاپنی، یونانی و ... باشند.

آیکان اعلام کرده است این شرکت پذیرش تقاضانامه‌های ثبت دامنه‌های غیر لاتین را به زودی آغاز خواهد کرد و اولین تغییرات در اواسط سال 2010 (تابستان 1389) پدیدار خواهند شد.

بیش از نیمی از 6/1 میلیارد کاربر اینترنتی در سراسر جهان از زبان‌هایی استفاده می‌کنند که بر اساس الفبای غیر لاتین نوشته می‌شود. به همین دلیل این تغییر علاوه بر این‌که برای این تعداد از کاربران غیر انگلیسی اینترنت مفید خواهد بود، با توجه به ادامه رشد صعودی این شبکه جهانی، برای حجم عظیم کاربران آینده اینترنت نیز بسیار کاربردی خواهد بود.

اما مشکل این طرح برای بسیاری از درخواست کنندگان احتمالا این خواهد بود که ثبت هر دامنه غیر لاتین، 185 هزار دلار نیاز دارد. این مبلغ پیش از این باعث شده بود کل موضوع برای مدتی مسکوت بماند.

پیش از این پیش‌بینی شده بود 500 درخواست برای ثبت دامنه‌های غیر لاتین ارایه شود که پول زیادی در آیکان جمع می‌شود و از آن‌جا که آیکان یک موسسه غیر انتفاعی است، پرسش این بود که با این پول چه خواهد کرد؟ اما مسوولان آیکان توانستند ثابت کنند این مبلغ برای بررسی هر پیشنهاد لازم است و پولی در این موسسه جمع نمی‌شود.

اما همچنان بسیاری از کشورهای کوچک و کمتر توسعه یافته نسبت به این مبلغ متعرض هستند. آن‌ها معتقدند توان پرداخت چنین پولی را ندارند و همچنین تعداد کاربران در کشورهای‌شان به اندازه‌ای نیست که درآمد حاصل از فورش این دامنه، هزینه‌های درخواستی آیکان را جبران کند. در مقابل، آیکان معتقد است اگرچه برخی از این کشورها یا زبان‌های کوچک، تعداد کمی مصرف کننده دارند، اما پشت سر درخواست آن شرکت‌های بزرگ مانند Afilias یا Verisign قراردارند که این شرکت‌ها قادرند 185 هزار دلار را بپردازند.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده است برخی از متقاضیان خصوصی در کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، در ثبت درخواست خود دچار مشکل شوند. هرچند تلاش‌هایی برای حل این مشکل انجام شده است.

از سوی دیگر برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلافات احتمالی، آیکان قبل از ثبت رسمی هر نام دامنه، آن نام دامنه را در مدت کوتاهی معرفی می‌کند تا اگر کسی نسبت به آن اعتراضی داشت مطرح کند.

اما در این مورد حق تقدمی وجود ندارد و کشورهایی که خط یا زبان مشترک دارند، باید هرچه زودتر نسبت به ثبت دامنه‌های مورد علاقه خود اقدام کنند. اما احتمال می‌رود درخصوص نام‌هایی که بین چند کشور وجود دارد، راه‌حلی میانی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، کلمه «شرکت» در زبان‌های فارسی، اردو و عربی وجود دارد که احتمال دارد این دامنه را به کشوری ندهند.

هم‌اکنون کشورها برای ثبت دامنه با نام کشور خود و به زبان رسمی‌شان اقدام کرده‌اند که چون نام هر کشور است، مشمول پرداخت 185 هزار دلار نمی‌شود. آیکان در این مورد اعلام کرده است هر کشور باید 30 هزار دلار پرداخت کند اما اگر توان پرداخت آن‌را نداشت، باز هم به درخواستش رسیدگی می‌شود. اما هنوز کشورها نمی‌توانند نام خود را با حروف لاتین به صورت دامنه درخواست کنند و بررسی این موضوع در آیکان حدود شش ماه به تعویق افتاده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed