تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 10 آذرماه 1388  

 

اینترنت کشور با وایمکس کامل می‌شود؟

 
 

اینترنت پرسرعت بی‌سیم - بتواند با توجه به این که ADSL به شکل مناسب به‌ویژه در تهران توسعه نیافته و در برخی از نقاط متقاضیان اینترنت پرسرعت با این پاسخ که پورت‌های آن‌ها جا ندارد، مواجهند، با توسعه‌ اصولی خلاءهای ADSL را پر کند.  

 
 

به نظر می‌رسد وایمکس - اینترنت پرسرعت بی‌سیم - بتواند با توجه به این که ADSL به شکل مناسب به‌ویژه در تهران توسعه نیافته و در برخی از نقاط متقاضیان اینترنت پرسرعت با این پاسخ که پورت‌های آن‌ها جا ندارد، مواجهند، با توسعه‌ اصولی خلاءهای ADSL را پر کند.

به گزارش ایسنا، با امضای قرارداد 50 میلیون دلاری کل استان تهران تا پایان سال جاری تحت پوشش وایمکس، هرچند با محدودیت‌های پهنای باند، قرار خواهد گرفت اما به گفته مدیر یکی از سه شرکتی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه وایمکس مجوز دارد، محدودیت پهنای باند مختص مشتریان خانگی است و مشتریان تجاری محدودیتی در این زمینه ندارند. پیش‌بینی این مدیر شش میلیون کاربر اینترنت باند پهن در کشور تا حدود هفت سال آینده است که بخش قابل توجهی از آن به وایمکس اختصاص خواهد داشت.

شبکه گسترده وایمکس عموما به صورت شبکه‌های سلولی (همانند شبکه‌های موبایل) طراحی و ساخته می‌شوند و مشترک این شبکه می‌تواند با داشتن یک مودم بی‌سیم مخصوص (CPE) در هر نقطه از محدوده پوشش شبکه از خدمات ارتباطی اینترنتی استفاده کند و اغلب شبکه‌های وایمکس اجازه حرکت مشترک در داخل سلول‌های پوششی و یا حتی انتقال از یک سلول به سلول دیگر را می‌دهند.

درباره مزایای وایمکس نسبت به ADSL می‌توان گفت که کاربر برای دریافت ADSL حدود 10 روز زمان نیاز دارد و مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد، اما وایمکس با نصب یک مودم به رایانه و به سرعت امکان‌پذیر است، از طرفی ADSL از چند نقطه می‌تواند خراب شود اما وایمکس تقریبا تحت کنترل است و تنها چیزی که می‌تواند خراب شود، CP است که به راحتی قابل تعویض است.

بحث آغاز به کار سرویس وایمکس در ایران در شرایطی مطرح شد که هنوز تعرفه مشخصی برای آن تعریف نشده است؛ در این باره محمود خسروی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده است: اپراتورها باید براساس طرح تجاری و قیمت تمام شده تعرفه‌هایشان را به این سازمان پیشنهاد دهند تا در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی قرار بگیرد.

هرچند یکی از نواقص سرویس وایمکس نداشتن مجوز ارائه خدمات موبایل به کاربرها طبق پروانه اپراتورهاست با این شرایط باید تاکید کرد وایمکس کامل کننده اینترنت است؛ استفاده از وایمکس در نقاطی که امکان استفاده از ADSL وجود ندارد می‌تواند راهگشای تقاضای این حوزه باشد چرا که اینترنت بی‌سیم یک سیستم تکمیل کننده است که می‌تواند کامل شدن ارائه اینترنت در تمام نقاط کشور را تسریع کند.

توسعه‌ اصولی وایمکس پرکننده خلاء ADSL

اینترنت پرسرعت (ADSL) و وایمکس هرکدام جایگاه خود را دارند، به طوریکه در کشورهای مختلف جهان اعم از پیشرفته و در حال توسعه از این دو در کنار هم استفاده می‌شود. اما مدیر یک شرکت اینترنتی معتقد است: ارائه سرویس وایمکس در کشور به‌طور قطع مانع از تقاضا برای ADSL نمی‌شود. زیرا این دو تکمیل کننده‌ هم هستند و می‌توان با بهره‌گیری به موقع و صحیح در چتر قانون به بهترین سطح از اینترنت مورد نیاز کاربران در کشور رسید.

حسین اجتهادیان در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری پروانه اجرای وایمکس به سه اپراتور آسیبی به شرکت‌های کوچک‌تر ارائه کننده اینترنت خواهد رساند یا خیر؟ تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاری صحیحی از سوی مسوولان وزارتخانه‌ ICT برای تقسیم کار و فروش ترافیک از سوی سه اپراتور به شرکت‌های کوچک‌تر انجام نشود، شرکت‌های کوچک قطعا فلج خواهند شد.

این کارشناس اشکال وارد به سرویس‌های وایمکس را که قرار است توسط سه اپراتور برنده‌ی مزایده آن برگزار شود، ‌محدودیت‌ در نوع ارائه‌ آن عنوان و اظهار کرد: این سرویس‌ تنها در خانه، دفتر و یا اماکن مشخصی ارائه خواهد شد و برای سرویس‌های در حال حرکت نخواهد بود.

افزایش کیفیت نتیجه وایمکس

امروز استفاده از اینترنت پرسرعت از نظر قرار گرفتن کشور در رتبه‌های جهانی و نیز کاربرد روزانه مردم اهمیت بسیار دارد و می‌توان با بهره‌برداری صحیح از بدنه نفوذ انفورماتیک و شبکه اینترنت بسیاری از مشکلات کشور در حوزه ترافیک و آلودگی را حل کرده و علاوه بر اینکه استفاده از سیستم‌های مدرن می‌تواند به رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کند.

علی کافی ـ مدیر شرکت ارائه دهنده پهنای‌باند اینترنتی (ISDP) ـ معتقد است که با توجه به جمعیت بالای جوانان کشور که عمده کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهند، نیاز به استفاده از شبکه‌های اینترنتی در کشور که مستلزم ایجاد و بهره‌برداری از زیرساخت‌های مناسب است به وضوح حس می‌شود.

اما وایمکس می‌تواند همپوشانی خوبی برای مناطق باشد که امکان ADSL را ندارند و وجود آن برای شهرستان‌ها خیلی مهم است، شاید اگر کسی به ورود وایمکس اعتراض دارد به این دلیل است که منافع شرکت خود را که برای ارائه ADSL سرمایه‌گذاری بسیار کرده است در خطر می‌بیند.

به گفته کارشناسان این وظیفه مسوولان است که نسبت به منفعت صاحبان شرکت‌های ADSL توجه داشته باشند تا در صورت همه‌گیر شدن وایمکس این شرکت‌ها متضرر نشوند. دولت و وزارتخانه مربوطه باید بستری فراهم کنند تا فعالیت امروز آن‌ها نیز در نظر گرفته شود.

در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده ADSL با اعلام اینکه جای خالی ندارند، به متقاضیان سرویس ارائه نمی‌دهند و این نشان دهنده وجود ظرفیت در شرایطی است که امکانات موجود نیست و ورود وایمکس و ایجاد فضای رقابتی به گفته دست‌اندرکاران در نهایت منجر به افزایش کیفیت خواهد شد.

کافی با بیان این که فعالیت تنها سه شرکت دارای مجوز وایمکس می‌تواند فضای ناسالم رقابتی ایجاد کند، تصریح کرد: اپراتورهای وایمکس باید طوری باشند که هر شرکتی به آن مراجعه کند بتواند از بستر فراهم شده برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر وایمکس استفاده کنند و اینگونه نباشد که سه اپراتور شخصا به کاربران نهایی سرویس دهند زیرا این امکان‌پذیر نیست بلکه باید نحوه تعامل این سه اپراتور با شرکت‌های دیگر کاملا مشخص باشد تا رقابت ناعادلانه‌ای پیش نیاید.

وایمکس چیست؟

وایمکس سرویسی است که بیش‌تر برای اماکنی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که امکان بهره‌مندی از سرویس ADSL را ندارند. این سرویس به دلیل جوان بودن در جهان هم خیلی عمومیت نیافته و عمدتا برای کاربری اینترنت از ADSL استفاده می‌شود.

مشکلات ارتباطی دلیلی برای استقبال از وایمکس
مدیر یک شرکت اینترنتی در پیش‌بینی خود از میزان استقبال از سرویس وایمکس خاطر نشان کرد: از آنجا که ما مشکلات ارتباطی و زیرساختی داریم سرویس‌های وایمکس حتما مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارائه سرویس‌های وایمکس و ADSL هیچ تداخلی با هم ندارند و با ورود وایمکس، ADSL فروش خود را خواهد داشت.

ناصرعلی سعادت افزود: همان طور که در برخی شرکت‌ها از سرویس WIFI به عنوان کمک استفاده می‌گیرند؛ وایمکس نیز می‌تواند در کنار ADSL قرار بگیرد و حتی در مواردی که امکان بهره‌مندی از فیبر نوری و کابل کشی نیست مورد استفاده باشد اما اینکه جایگزین ADSL شود امکان‌پذیر نیست حداقل در حال حاضر این اتفاق نخواهد افتاد.

این کارشناس با اشاره به پروانه وایمکس و مفاد آن تصریح کرد: شرکت‌های مجری پروژه وایمکس بر طبق پروانه اجرای کار، اجازه ارائه سرویس در حال حرکت را ندارند و تنها قادر خواهند بود برای سرویس‌های ثابت امکانات وایمکس را ارائه دهند.

سرویس وایمکس در حوزه رقابتی، رقیب سرویس‌های نسل سوم در موبایل دانسته می‌شود و اگر بنا به نگاه رقابتی ورود وایمکس به عرصه ارتباطات و اطلاعات باشد، وایمکس رقیب سرویس‌های 3G موبایل است که البته تا زمانی که اجازه ارائه سرویس‌های در حال حرکت را ندارد، نیز این موضوع چندان مطرح نیست بنابراین مقایسه وایمکس با ADSL اشتباه است.

کاربری صحیح وایمکس در سرویس‌های در حال حرکت معنا پیدا می‌کند علاوه بر این که در جایی قابلیت استفاده دارد که ارتباط سیم، شبکه‌های سیمی و فیبر نوری وجود ندارد و استفاده از وایمکس راحت‌تر است.

وایمکس برآورنده نیازهای کاربران؟

وایمکس همچنین می‌تواند با توجه به قابلیت سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد نیازهای کاربران اینترنت را برآورده سازد و درصورت ارائه تمام سرویس‌های مبتنی بر وایمکس رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

حمید فروزنده - مدیر یک شرکت اینترنتی - وایمکس را نسبت به اینترنت پرسرعت (ADSL) سرویس کاملتری دانسته و معتقد است بسیاری از مراکز ارائه ADSL به دلیل پربودن پورت‌ها قادر به پاسخ به درخواست متقاضیان نیستند و علاوه بر نبودن فضای خالی برای نصب ADSL در برخی مراکز، موانع فنی همچون اشکالاتی که به دلیل کابل‌های نوری وجود دارد و امکان پیاده‌سازی ADSL روی این کابل‌ها نیست از دیگر ناتوانی‌ها در ارائه ADSL است که وایمکس این مشکلات را نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد با توجه به ورود وایمکس به بازار اینترنت کشور شرکت‌های PAP باید مشکلات خود برای ارائه ADSL را حل کنند؛ در برخی کشورهای جهان با آمدن ADSL، اینترنت دایل‌آپ بازار خود را از دست داد و تنها این سرویس در صورت نبود امکان ارائه اینترنت پرسرعت در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. قطعا با آمدن وایمکس این سرنوشت در انتظار ADSL خواهد بود و این دور از ذهن نیست.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed