روزنامههای ژاپنی که از نظر تیراژ جز بزرگترین روزنامههای جهان هستند به سرعت همتایانشان در اروپا و آمریکا، تنزل نخواهند کرد.
به گزارش ایسنا، رییس آساهی شیمبون، چهارمین روزنامه بزرگ ژاپن در گفتوگویی با فایننشیال تایمز با بیان این مطلب، انعطافپذیری این روزنامهها را از سیستم توزیع منحصر آنها ناشی دانست.
به گفته کوتارو آکیاما، از شمال تا جنوب ژاپن بیش از 2600 نقطه توزیع وجود دارد که حدود 70 هزار نفر در آن مشغول بهکارند؛ اظهارات رییس آساهی شیمبون نشاندهنده ارزش اشتراک برای رسانههای چاپی ژاپن در مبارزه علیه رقابت آنلاین است.
بیش از 90 درصد از روزنامههای ژاپنی بر مبنای اشتراک ماهانه که کمتر احتمال لغو آنها وجود دارد، توسط ناشران مستقیما به درب منازل تحویل داده میشوند.
تیراژ صبحگاهی آساهی در نیمه نخست 2009 تا 0.1 درصد کاهش یافت و رقیبان اصلی این روزنامه نیز آمار مشابهی داشتند، در حالی که تیراژ روزنامههای آمریکایی برای ایام هفته در طول شش ماه تا پایان ماه سپتامبر تا 10.6 درصد کاهش داشته است.
روزنامه آساهی شیمبون تیراژ صبحگاهی 8 میلیون دارد که بیش از مجموع تیراژ روزنامههای وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، لسآنجلس تایمز، دیلی تلگراف، تایمز و گاردین است، در حالی که یومیوری شیمبون، رقیب این روزنامه هر روز حدود 10 میلیون نسخه میفروشد.
به گفته رییس آساهی شیمبون، با توجه به مسن شدن جمعیت و رشد اینترنت در ژاپن، تیراژ اندک اندک اما نه به سرعت کاهش مییابد و هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد اما سرعت این تنزل در مقایسه با آمریکا و اروپا کندتر خواهد بود.
بر اساس این گزارش، نگرانی عمده این روزنامه تاثیر بحران بر تبلیغات بوده که به روزنامههای ژاپنی لطمه سختی زده و آساهی را وادار به کاهش هزینهها و کارمندان کرده است. همچنین آساهی شیمبون طرحی برای پولی کردن دسترسی به وب سایتش ندارد اما توجه زیادی را معطوف این تجربه در خارج از این کشور کرده است.