تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: یکشنبه، 8 آذرماه 1388  

 

راضیان و ناراضیان الکامپ پانزدهم

 
 

گزارشی از پانزدهمین دور نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک)  

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، سونیتا سراب‌پور - الکامپ پانزده ساله، امسال نیز با الکامپ چهارده ساله یا الکامپ سیزده ساله هیچ تفاوت اساسی و چشمگیری نداشت. امسال نیز این نمایشگاه در سکوت کامل خبری برگزار شد. پانزدهمین دور از نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) در حالی آغاز به کار کرد که بسیاری از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه درست روز افتتاح مشغول غرفه‌آرایی بودند و تعدادی نیز با ماشین‌های مخصوص حمل، محصولات خود را به سالن‌های مورد نظر انتقال می‌دادند.

بسیاری از شرکت‌ها از زمان‌بندی بد این نمایشگاه و عدم‌اطلاع‌رسانی مسوولان شرکت سهامی نمایشگاه از زمان دقیق برگزاری الکامپ پانزدهم گله‌مند بودند و اظهار می‌داشتند که تاریخ نمایشگاه به یک باره از چهارم آذر به سوم آذر تغییر یافته است.

همچنین مسوولان برگزار‌کننده دو نمایشگاه تله‌کام و الکامپ در حالی تصمیم گرفتند امسال این دو نمایشگاه را جدا از یکدیگر برگزار کنند تا بازدیدکنندگان تخصصی آن به راحتی از نمایشگاه دیدن کنند، اما در میان این بازدیدکنندگان می‌توان علاوه‌بر مراجعه‌کنندگان تخصصی، جوانان محصل یا بازاریاب‌های لوازم آرایشی و بهداشتی را دید که در پی جذب مشتری در این نمایشگاه تخصصی حوزه آی‌تی حضور داشتند.

راضیان و ناراضیان الکامپ

نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران یا همان الکامپ چند سالی است که در کشور برگزار می‌شود و پانزدهمین دوره آن از سوم آذر ماه آغاز و تا هفت آذر ماه نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

الکامپ 2009 در مساحت 40‌هزار مترمربع و در10 سالن با متراژ مفید 20‌هزار مترمربع برگزار می‌شود که به گفته مسوولانش یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های الکامپ است.
شرکت‌های بازرگانی داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه به ترتیب 500 و 80 شرکت اعلام و تاکید شده است که این نمایشگاه 18‌درصد در متراژ و 3‌درصد در تعداد شرکت‌ها نسبت به گذشته رشد داشته است. در بخش خارجی نمایشگاه اکثر برندهای مشهور و در بخش داخلی نیز شرکت‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌ها و بقیه ارگان‌ها حضور دارند.

برخی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه از نحوه زمان‌بندی، غرفه‌آرایی، تهویه بد نمایشگاه، فرسودگی نمایشگاه و استرس زمانی که به آنها وارد شده گله‌مند و معتقدند که این دور از نمایشگاه با دور گذشته خود تفاوتی پیدا نکرده و شرایط بدتر از گذشته هم شده است، اما برخی دیگر از برگزاری این نمایشگاه و جدایی آن از تله‌کام کاملا راضی بودند و بر این باورند که این دور از نمایشگاه بهتر از دور قبلی خود آغاز شده است.

شرکت کرسی رایانه یکی از شرکت‌هایی است که همچون سال گذشته در این نمایشگاه شرکت کرده و از غرفه آرایی و زمان‌بندی الکامپ پانزدهم ناراضی است. مدیر روابط عمومی این شرکت در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه می‌گوید: «در حالی الکامپ پانزدهم شروع به کار کرده که هنوز در سالن‌های دیگر تله‌کام مشغول فعالیت است.

همچنین در شرایطی نمایشگاه افتتاح شده و بازدیدکنند‌گان از آن دیدن می‌کنند که هنوز غرفه‌آرایی‌های ما به اتمام نرسیده است. همان‌طور که می‌بینید خیلی از شرکت‌ها تازه در حال چیدن محصولات خود در غرفه هستند. همچنین از نظر زمان‌بندی نیز هنوز مشکل ما حل نشده است. همیشه نمایشگاه یک ساعت دیرتر باز و یک ساعت زودتر بسته می‌شود که این بسیار ناراحت‌کننده است.» به گفته او امسال نیز برگزار‌کنندگان نمایشگاه نتوانسته‌اند سرفصل‌های مشخصی را برای این نمایشگاه در نظر بگیرند به طوری که سالن 31 که مربوط به فعالان سخت‌افزار هست، اما باز دیده می‌شود که در کنار آنها فعالان نرم افزار و نشریات حوزه آی‌تی هم مشغول به فعالیت هستند.

در همین زمینه شرکت فوژان اکسوم، که نماینده سازندگان و عرضه‌کنندگان سیستم‌های مدیریت اطلاعات و اسناد شامل اسکنرهای اسناد و مدارک است، از زمان‌بندی نمایشگاه و وجود دو روز تعطیل در زمان برگزاری نمایشگاه کاملا ناراضی است. مدیر بازاریابی این شرکت در این خصوص می‌گوید: «شرکت ما شرکتی است که محصولات خود را برای سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی عرضه می‌کند و این درحالی است که در روزهای نمایشگاه که دو روز آن نیز تعطیل است هیچ کدام از این نهادهای دولتی حاضر به بازدید از نمایشگاه نیستند. به غیر از زمان‌بندی بدی که برای این دور از نمایشگاه در نظر گرفته شده دعواها و اختلافاتی که بین نمایشگاه و وزارت بازرگانی رخ داد باعث شد که بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز از این واکنش‌ها شوکه و به نوعی از حضور در این نمایشگاه پشیمان شوند.»

اما شاید بتوان گفت یکی از سالن‌هایی که حجم عظیمی از جمعیت را به سوی خود جذب کرده بود سالن 38 بود. در این سالن شرکت‌هایی همچون مادیران، ایران رهجو، زیگورات و... حضور داشتند که تقریبا از نحوه برگزاری نمایشگاه راضی بودند. ساسان لنگرودی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی شرکت ایران رهجو، نحوه برگزاری این دور از نمایشگاه را بهتر از سال گذشته می‌داند و می‌گوید: «سال پیش فقط در این سالن ما حضور داشتیم و شرکت‌های چندان مطرحی اطراف ما غرفه نداشتند، اما امسال با حضور شرکت مادیران در کنار ما وضعیت خیلی بهتر شده و ما از این اتفاق خوشحال هستیم؛ چرا که باعث افزایش رقابت می‌شود.»

الکامپ و حاشیه‌های همیشگی

پانزدهمین نمایشگاه الکامپ برخلاف دو سال گذشته بدون تله‌کام برگزار شد تا شاید این جدایی به تجربه خوبی ختم شود. نمایشگاه امسال نیز همچون چند سال گذشته خود با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو بود، حاشیه‌هایی که دیگر خود به متنی از الکامپ تبدیل شده‌اند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای امسال نیز درخواست مشارکت در برگزاری این نمایشگاه را داشت، موضوعی که به سرانجام نرسید. امسال این سوال از سازمان نظام صنفی هم پیش آمد که چرا این سازمان این همه علاقه‌مند به برگزاری الکامپ است، آیا اساسا برگزاری نمایشگاه در حوزه وظایف آن جای می‌گیرد؟

پرویز رحمتی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد پاسخ می‌دهد: «به دو دلیل نخست اینکه این سازمان قریب به چهار هزار بنگاه اقتصادی را به عنوان عضو دارد و دوم اینکه در اساسنامه سازمان این موضوع به صراحت ذکر شده است. به گفته رحمتی برای برگزاری نمایشگاه نیاز به صادر شدن مجوز جدیدی برای برگزاری نمایشگاه به سازمان نظام صنفی بود که به‌رغم توافق اولیه و مکاتبات ما این مجوز به ما داده نشد. مسوولان شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، اما موارد متفاوتی را مطرح می‌کنند.

به گفته مجتبی حسینی پناهده مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی آنها به جای مشارکت، تسهیلاتی را برای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها قائل شدند که شامل 20‌درصد تخفیف می‌شود.

چند روز قبل از نمایشگاه حسین میرظفرجویان معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که صدور مجوز برگزاری نمایشگاه با سازمان توسعه تجارت است و این سوال که چرا این مجوز به بخش خصوصی داده نشده زمان خوبی نیست، چون تنها چند روز تا برگزاری نمایشگاه باقی مانده است.

به گفته میرظفرجویان، الکامپ را شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایه‌گذاری کرده و هدف هم برگزاری مطلوب است؛ بنابراین اولویت با مجری بهتر است.

مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اظهار می‌دارند که این سازمان اصراری به برگزاری این نمایشگاه به تنهایی ندارد و حتی بعد از عمل نکردن مسوولان نمایشگاه به تعهداتشان حاضر به همکاری با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها شدند، اما باز هم این شرکت حاضر به همکاری حداقلی با سازمان نشد.

کاوه ثروتی، کارشناس و عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در این خصوص می‌گوید: «سازمان به هر نحوی حاضر به همکاری با شرکت سهامی نمایشگاه بود و حتی بعد از اینکه آنها به تعهدات که قبلا داده بودند عمل نکردند به آنها پیشنهاد همکاری داد که این پیشنهاد هم به جایی نرسید و می‌بینیم که آنها خود نمایشگاه را برگزار کردند. این در حالی است که از بین 50 نمایشگاهی که در سال برگزار می‌شود تنها دو نمایشگاه توسط شرکت سهامی نمایشگاه برگزار می‌شود و بقیه نمایشگاه‌ها را خود صنف یا متولی آنها برگزار می‌کنند.»

ثروتی علت این تناقض بین اظهارات مسوولان نمایشگاه تا عمل آنها را به سوءمدیریت و اعمال سلیقه‌های شخصی آنها نسبت می‌دهد و بر این باور است که نابسامانی مدیریت در این نمایشگاه باعث می‌شود که آنها از واگذاری این نمایشگاه به صنف سودی نبرند، همچنین وی در ادامه یادآور می‌شود که علاوه‌بر مشکلات مدیریتی، در این بین شرکت‌های کامپیوتری هستند که با نمایشگاه ارتباطات دوستانه‌ای دارند و به این خاطر که با بدنه صنف رایانه این مشکل را دارند به مسوولان نمایشگاه مشاوره‌های اشتباهی می‌دهند که همین امر تصمیم‌گیری مدیران شرکت سهامی را با مشکل مواجه می‌کند.

مقصر کیست؟

پیدا کردن مقصر از میان دعوای همیشگی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حالی رخ می‌‌دهد که همگان بر این باورند که نمایشگاه الکامپ در صورت برگزاری توسط هر کدام از این دو نهاد از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار نخواهد بود. نمایشگاهی که تا چند روز قبل در حال ثبت‌نام است و تازه از چند ماه قبل زمان دقیق برگزاری آن مشخص می‌شود دیگر شبیه به وظایفی می‌ماند که انگار هر ساله به هر وضعیتی برگزار شود. مشکلاتی که الکامپ را به یک نمایشگاه معمولی و دست چندم در سطح منطقه تبدیل کرده را می‌توان جدا از اختلاف بین دو نهاد و در جای دیگری جست.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed