تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تلویزیون

تاریخ ارسال: سه شنبه، 3 آذرماه 1388  

 

مدیر شبکه خبر: بی‌.‌بی‌.سی فارسی رسانه خبری نیست

 
 

اردشیر زابلی‌زاده گفت: در شبکه خبر برای رقابت با بخش خبری 20:30 تلاش می‌کنیم؛ انصافا خبر «20:30» را به عنوان یک بخش خبری خوب مدنظر داریم.  

 
 

اردشیر زابلی‌زاده گفت: در شبکه خبر برای رقابت با بخش خبری 20:30 تلاش می‌کنیم؛ انصافا خبر «20:30» را به عنوان یک بخش خبری خوب مدنظر داریم.

به گزارش ایسنا، مدیر شبکه خبر که در پاسخ به عملکرد بخش‌های خبری سیما از جمله 20:30 در زمینه جریان خبری به وجود آمده درباره دختری که بحث فرار او در اخبار سیما مطرح بود پاسخ می‌گفت، در نشست خبری دوم آذر ماه اظهارکرد: البته در شبکه‌ی خبر مصاحبه‌هایی از موافقان و مخالفان جریانات پس از انتخابات و هم چنین صحنه‌هایی از اتفاقات به وجود آمده را پخش کردیم. البته معتقدم چرا باید آن‌چه را که در تهران اتفاق افتاد در یک شبکه بین‌المللی مطرح می‌کردیم؟! این کار با کدام سیاست‌گذاری قابل توجیه است؟ من حتی در دیداری که با مدیران شبکه الجزیره داشتم، به آنان گفتم چرا به مسایل داخل قطر نمی‌پردازید.

***

زابلی‌زاده در پاسخ به این پرسش ایسنا که چگونه سیاست استفاده بیشتر از مجریان و کارشناسان متخصص در گفت‌وگوهای تخصصی شبکه خبر قابل اجراست، گفت: رییس سازمان صداوسیما در جلسه‌ای که با خبرنگاران داشت بر این موضوع تاکید کرد و قرار است این کار در شبکه خبر نیز انجام شود؛ البته در برنامه‌های مانند 45 دقیقه که به موضوعات مختلف می‌پردازد از کارشناسان هر حوزه، برای گفت‌وگو با میهمانان برنامه استفاده می‌کند؛ به عنوان نمونه مدقق مجری کارشناس بخش سینمایی و سلطانی مجری کارشناس مباحث مذهبی است. پرویزیان نیز که سردبیر سرویس اقتصادی شبکه خبر است و در این زمینه تحصیل کرده است با میهمانان مسائل اقتصادی به گفتگو می‌نشیند. البته باید در مباحث تخصصی بیشتر از مجریان کارشناس استفاده کنیم و در تلاش برای تحقق این امر هستیم و در برنامه‌های 45 دقیقه که از 10 روز آینده به 60 دقیقه تبدیل می‌شود این مورد را بیش از پیش پیگیری می‌کنیم.

***

او درباره‌ی امکان ایجاد فرصت برای منتقدان برای حضور در برنامه‌های این شبکه و پیشی گرفتن شبکه‌های داخلی از همتایان خارجی خود در انعکاس اخبار که رییس سازمان صداوسیما نیز بر آن تاکید دارد، اظهار کرد: در همان دوران انتخابات و حوادث پس از آن، شبکه خبر با راه‌اندازی استودیو در مجلس و تجهیز و بازسازی آن نزدیک به 100 گفتگو را در این مکان پخش کرد که درصد بالایی از آن را صحبت‌های منتقدان دولت تشکیل می‌داد. در واقع شبکه خبر تلاش می‌کند با حفظ اصولی که مد نظر رییس سازمان صداوسیماست به انعکاس دیدگاه‌های مختلف بپردازد. در واقع ما با پشتیبانی عزت‌الله ضرغامی عمل می‌کنیم و او از ما حمایت کرده است، اگر نقصی در عملکرد ما وجود دارد به من و همکارانم مربوط است.

او اضافه کرد: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها شبکه خبر در برنامه‌های گفتگو محور خود به این موضوع بسیار پرداخت و این شبکه در واقع تلاش کرده است به موضوعات مختلف تا حدی که اقتضاء می‌کند بپردازد. البته ممکن است عملکرد ما ضعف‌هایی داشته باشد، اما در صدد ضعف کاستی‌های خود هستیم.

***

زابلی‌زاده درباره راه‌اندازی شدن شبکه‌های خبری فارسی زبان مانند بی‌.‌بی‌.سی و عملکرد شبکه خبر در این شرایط اظهار کرد: شبکه بی‌.‌بی‌.سی فارسی را به عنوان مرجع خبری قبول ندارم؛ ضمن آن که برخی از ببیندگان برای پر کردن خلاءهای اطلاعاتی خود برنامه‌های این شبکه را نمی‌بینند، بلکه بی‌.‌بی‌.سی فارسی برای آنان جاذبه‌های دیگری دارد که با ارزش‌های ما همخوانی ندارد.

او اضافه کرد: برای شبکه‌ای مانند بی‌.‌بی‌.سی آسان است که درباره یک کشور خارجی بدون محدودیتی هر چه مایل است بگوید.

مدیر شبکه خبر ابراز عقیده کرد: بی بی سی فارسی از اصول اولیه یونسکو تخطی کرده است؛ در واقع بی‌.‌بی‌.سی فارسی رسانه خبری نیست بلکه جریان‌ساز است که با یک هدف خاص وارد عرصه رسانه‌یی شده است.

وی اضافه کرد: به هیچ وجه بی‌.‌بی‌.سی فارسی با شبکه خبر قابل قیاس نیست. تمام رسانه‌های دنیا ارزش‌های خبری دارند و اصولی بر آن‌ها حاکم است. لذا ما نمی‌توانیم خود را با آن‌ها مقایسه کنیم. چون تعریف و کارکردهای شبکه خبر با شبکه‌ای مانند بی‌.‌بی‌.سی فارسی تفاوت دارد.

زابلی‌زاده در ادامه گفت: برای حفظ ارتباط با مخاطب، شبکه خبر تلاش می‌کند با توجه به تعریف خود در مسیر بین‌المللی بودن حرکت کند و به اندازه کافی رسانه‌های معاند در آن سوی مرزها سعی می‌کنند تصویری مخدوش از نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران ارائه دهند. ما باید تلاش کنیم نقاط قوتی که آنان سعی در پنهان کردن آن دارند را به خوبی ارائه کنیم.

او اضافه کرد: با توجه به حکم مقام معظم رهبری به عزت‌الله ضرغامی که در آن به نکاتی مانند نگاه اخلاقی و امیدبخشی تاکید شده، تلاش می‌کنیم در برنامه‌های شبکه خبر به این موارد بپردازیم.

وی تاکید کرد: اکنون در جنگ قوی رسانه‌یی قرار داریم و باید در مسیر بین‌المللی بودن تصویری را ارائه کنیم که از ما خواسته شده است. در نظرسنجی که مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها انجام داده بودف مخاطبان ما در آن سوی مرزها گفته بودند که تصاویر مخدوش و منفی از ایران به اندازه کافی از شبکه‌های دیگر پخش می‌شود و چرا به این نکات در شبکه خبر توجه‌ای نمی‌شود.

مدیر شبکه خبر اضافه کرد: شبکه‌های خارجی چند درصد درباره مسائل داخلی خود انتقاد می‌کنند، این میزان شاید به 10، 15 درصد برسد و این کار را با برنامه‌ریزی‌هایی‌ انجام می‌دهند.

زابلی‌زاده تاکید کرد: شبکه بی‌.‌بی‌.‌سی فارسی را رقیب شبکه خبر نمی‌بینم. بی‌.‌بی‌.‌سی با راه‌اندازی بی‌.‌بی‌.‌سی فارسی اعتبار رسانه‌یی خود را از دست داده است.

***

زابلی‌زاده با اشاره به رویکرد شبکه خبر در انعکاس اخبار گفت: 70 درصد خبرها با نگاه خارجی پخش می‌شود، اکنون شبکه خبر دوزبانه است، البته قصد داریم میزان پخش اخبار به زبان انگلیسی را افزایش دهیم که این امر با 24 ساعته شدن شبکه امکان‌پذیر می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مردم بیشتر شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را تماشا می‌کنند یا شبکه خبر را و آیا توانسته‌ایم بینندگان را با امکانات موجود جذب کنیم اظهار کرد: کجای دنیا از رسانه‌های خود انتظار دارند که هرآن‌چه اتفاق می‌افتد را انعکاس دهند؛ آیا این دیدگاه را چهار استاد بزرگ ارتباطات تأیید می‌کنند؟!

وی افزود: در واقع خبر را بدون سیاست‌گذاری نمی‌توان پخش کرد، اگر این‌گونه نباشد پس دروازه‌بانی خبر چه معنایی دارد؟

مدیر شبکه خبر اضافه کرد: نوع سانسور این شبکه‌ها با شبکه‌ی خبر تفاوت دارد؛ آن‌ها اخبار مربوط به کاستی‌های کشور خود را در ساعات پربیننده پخش نمی‌کنند. بلکه به عنوان مثال روز یکشنبه که روز تعطیل‌ مردم محسوب می‌شود خبر موردنظر را در یک ساعت نامناسب روی آنتن می‌فرستیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه خبر این‌گونه عمل نمی‌کند گفت: ما چنین عملکردی نداریم و سانسور این‌گونه را اعمال نمی‌کنیم.

***

زابلی‌زاده درباره عملکرد شبکه خبر در اتفاقات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: خبر باید فراگیری داشته باشد تا مهم جلوه کند. علاوه بر آن محدودیت زمانی بر تلویزیون حاکم است. بنابراین نمی‌توانیم هر خبری را روی آنتن بفرستیم. گام اول در راه‌اندازی هر رسانه‌ای سیاست‌گذاری است، امر سیاست‌گذاری در ارتباطات اصل اول محسوب می‌شود و این سیاست‌گذاری تابع سیاست و قوانین آن کشور است و هر کشوری قوانین خود را رعایت می‌کند.

***

او در پاسخ به این پرسش که چرا در بخش‌های خبری با توجه به علم روز رسانه و با تبحر به اتفاقات به وجود آمده پرداخته نمی‌شود گفت: واحد مرکزی خبر بحث مربوط به آن دختر را خوب شکافت، به عنوان یک کارشناس معتقدم که آن جریان یک توطئه رسانه‌ای بود که متفکران رسانه‌ای خارج از کشور روی آن کار کرده بودند. ما نیز سربازان این جنگ رسانه‌ای به وجود آمده هستیم و باید تمام تلاش خود را در زمینه عملکرد مطلوب به کار گیریم.

او تأکید کرد: در خارج از مرزها با استفاده از روش‌های پیچیده و تجهیزات مدرن این‌گونه جریانات خبری را به وجود می‌آورد به گونه‌ای که حتی در ذهن برخی از اهل فن داخل کشور نیز تردید ایجاد کردند.واحد مرکزی خبر عمق این جریان خبری را بیرون کشید و به مردم ارایه کرد.

زابلی‌زاده ادامه داد: ما امروز در این جنگ رسانه‌ای چه عملکردی داریم؟ نباید جوزده شویم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که آنان نتوانند با برنامه‌های خود پز روشنفکری بدهند. در این جنگ رسانه‌ای ما باید در کنار هم باشیم و مبارزه کنیم.

او اضافه کرد: برخی رسانه‌های غربی با استفاده از فنون تبلیغات علیه جهان اسلام کار می‌کنند و برخی رسانه‌های عربی نیز در دام آن‌ها افتاده‌اند، اما ما باید در این جنگ با تمام قوا عمل کنیم.

مدیر شبکه خبر با اشاره به ارزش‌های خبری گفت: کشورهای غربی هفت ارزش خبری را تعریف کرده‌اند اما چرا ما با تأمل در قرآن ارزش‌های نوینی را ارایه نمی‌کنیم و هم چنان هفت ارزش خبری غربی در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود.

او با بیان این‌که به شدت نیازمند آموزش هستیم اظهار کرد: آموزش جزو اصول اساسی ما بوده است و معاونت سیاسی با بهره‌گیری از استادان خبر و ارتباطات روش‌های نوین را به نیروی انسانی آموزش داده است و این کار هم‌چنان ادامه دارد.

***

زابلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود شبکه انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی، شبکه خبر قصد تقویت برنامه‌های خود به زبان انگلیسی را دارد گفت: نیمی از برنامه‌های شبکه خبر قرار نیست دوزبانه شود، برنامه‌های شبکه‌ی خبر روی چهار ماهواره پخش می‌شوند که باعث پوشش خوب این شبکه در عرصه‌ی بین‌المللی شده است. درواقع دسته‌ای از مخاطبان ما را ایرانی‌هایی تشکیل می‌دهند که به زبان انگلیسی عادت کرده‌اند. دسته‌ای دیگر انگلیسی زبانان هستند؛ به هرحال شبکه‌ی خبر و پرس‌تی‌وی با دو برنامه‌ریزی عمل می‌کنند.

***

مدیر شبکه‌ی خبر در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات در شبکه خبر در یک سال آینده دیده می‌شود گفت: پس از ابلاغ حکم ابقای عزت‌الله ضرغامی در سمت رییس سازمان صداوسیما، در شبکه‌ی خبر جلسات متعددی انجام داده‌ایم تا راهکارهای عملی کردن نکات ذکرشده در حکم مانند امیدآفرینی در جامعه را عملی کنیم.

او اضافه کرد: اکنون در مرحله‌ی گفت‌وگو و برنامه‌ریزی هستیم و بعد از آخرین جلسه، قرار است برنامه‌های خود را به معاونت سیاسی ارایه کنیم.

***

زابلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا امانت را در نقل منبع خبر رعایت نمی‌کنید، گفت: این کار باید انجام شود. اگر در شبکه‌ی خبر این‌گونه شده از سوی منبعی به اسم خودمان را تأیید نمی‌کنم؛ چراکه این کار نه توجیه تجربی دارد و نه عملی و نه اعتقادی.

مدیر شبکه خبر در ادامه گفت: به همکارانم تأکید کرده‌ام که منبع عکس باید حفظ شود، چراکه این کار برای ما اعتبار به همراه دارد و مشارکت بیشتر را موجب می‌شود. علاوه بر آن سیاست‌گذاری برای ذکرنکردن اسم خبرگزاری خاص انجام نشده است.

***

زابلی‌زاده درباره‌ی پخش نشدن سخنان برخی مخالفان در مجلس تأکید کرد: سیاست‌گذاری در زمینه قطع سخنان مخالفان در مجلس در این شبکه نداریم. اگر هم سخنان یکی از نمایندگان مجلس درباره‌ی بحث هدفمندکردن رایانه‌ها قطع شد به علت فرارسیدن زمان پخش خبر بود و سردبیر این تصمیم را گرفت.

***

مدیر شبکه خبر سیما درباره‌ی پرسشی در زمینه‌ی مطلوب عمل نکردن شبکه خبر در زمینه پوشش اخبار ورزشی به ویژه در خارج از کشور، اذعان کرد: این مورد نیز از محدودیت‌های شبکه نشات می‌گیرد؛ البته شبکه خبر شبکه‌ ورزشی نیست و قرار نیست بخش زیادی از برنامه‌های آن به ورزش اختصاص یابد.

او ادامه داد: ممکن است محدودهایی در تصاویر ورزشی به ویژه درباره‌ی رویدادهای خارج از کشور داشته باشیم. علاوه بر آن خبرنگاری در این زمینه در خارج از کشور نداریم که این مورد جزو ضعف‌های ما محسوب می‌شود.

زابلی‌زاده اضافه کرد: شبکه خبر بهتر است در حوزه‌های خارجی و حتی خارج از تهران خبرنگار خاص خود را داشته باشد. چون رقابت زیادی در عرصه خبر وجود دارد و اگر ما خواهان موفقیت هستیم باید ضعف‌های خود را بپوشانیم. البته در این زمینه تمهیداتی اندیشیده‌ایم به عنوان نمونه می‌توانیم از خبرنگاران آزاد استفاده کنیم و خبر و تصاویر تهیه شده از سوی آنان را خریداری کنیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed