تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: جمعه، 29 آبانماه 1388  

 

ویندوز ۷ یا اوبونتو 9.10 ؟

 
 

گزارشی درباره رقابت سیستم‌عامل‌ها و مقایسه جدید نسخه‌های ویندوز و اوبونتو  

 
 

خبرآنلاین، محبوبه عمیدی - به نظرم سیستم‌عامل‌ها هم شبیه اتوبوس‌های شهری شده‌اند، باید یک عمر (!) برای رسیدن‌شان صبر کنید و بعد همگی با هم از راه می‌رسند. باور نمی‌کنید؟ بگذارید یک مثال بزنم: اپل، نسخه نهایی اسنولپارد -پلنگ برفی- را اواخر مرداد رونمایی کرد، مایکروسافت ویندوز7 را چند هفته پیش عرضه کرد و اکنون، کنونیکال تصمیم گرفته تا نسخه تازه‌ای از سیستم‌عامل متن باز لینوکس را با اسم رمز "Karmic Koala" که احتمالا به نام اوبونتو 9.10 می‌شناسیدش، منتشرکند.

به گزارش گاردین، حدود 5 سال از ظهور اوبونتو می‌گذرد و باید بگویم در این سال‌ها، یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های لینوکس بوده و با این‌که بیشتر در سرورها و سیستم‌های شبکه استفاده شده، سهم کمتر از کاربران خانگی و کامپیوترهای رومیزی داشته است. سهم دقیق این سیستم‌عامل از رایانه‌های خانگی هنوز مشخص نیست و به گفته علاقه‌مندان به این سیستم، بین 1درصد تا حداکثر 12درصد متغیر است.

بیایید با در نظر گرفتن فاکتورهای حیاتی یک سیستم‌عامل ببینیم در عمل ویندوز7 بهتر است یا اوبونتو 9.10 ؟

سرعت

اگر یک کامپیوتر قدیمی دارید و احساس می‌کنید کند‌تر از قبل کار می‌کند و نمی‌خواهید یا نمی‌توانید رایانه جدید‌تری را جایگزین آن کنید، پیشنهاد می‌کنم اوبونتو را امتحان کنید. در این صورت سیستم‌عامل به‌روزی خواهید داشت که خیلی‌خوب با سخت‌افزار قدیمی شما کنار خواهد آمد.

با این‌که ویندوز7 در سازگاری با سخت‌افزارهای قدیمی‌تر به مراتب بهتر از ویستا عمل کرده، اما اوبونتو در این زمینه همیشه بهترین گزینه است، این سیستم‌عامل قابلیت سازگاری با طیف وسیعی از سخت‌افزارها را دارد.

شناخت ابزارهای جانبی و سخت‌افزارها

اوبونتو اغلب در شناخت سخت‌افزارها خوب عمل می‌کند. اما ویندوز برای نصب ابزارها به درایوری نیاز دارد که باید دانلود شود. اوبونتو 9.04 هم بی‌هیچ اشکالی با ابزارهای جانبی کنار می‌آمد، اما نسخه 9.10 از افزونه‌هایی بهره می‌برد که استفاده از بعضی کلید‌های لپ‌تاپ را به مراتب ساده‌تر کرده است، حتی زمانی که صفحه کلید یدکی مکینتاش را به لپ‌تاپم متصل می‌کنم، این افزونه‌ها امکان استفاده از کلیدهای میانی این صفحه را برایم فراهم می‌کنند و می‌توانم به عنوان مثال با فشار یکی از این کلیدها، سی.دی را از دستگاه خارج کنم.

اما تمامی سخت‌افزارها و ابزارهای جانبی با اوبونتو سازگار نیستند، اگر اوبونتو نتواند یک ابزار جانبی را به صورت خودکار نصب کند، احتمالا ناچار خواهید شد به روش‌های کمکی متوصل شوید. به عنوان مثال گاهی باید چند سطر فرمان برای شناساندن ابزار مورد نظرتان به این سیستم‌عامل بنویسید و این چیزی نیست که عده زیادی از کاربران از آن استقبال کنند. به نظرم بد نیست پیش از انتخاب سیستم‌عامل نگاهی به دایورهای لینوکس بیندازید و ببینید اصلا با چاپگرتان یا دیگر تجهیزات جانبی مورد استفاده شما سازگاری دارد یا نه!

ویندوز هم در کنار آمدن با درایورها چندان تعریفی ندارد. من هنوز هم در حیرتم که چرا همیشه ویندوز سخت‌افزارهایی را که پیش از این نصب کرده‌ام، نمی شناسد. به نظر نمی‌رسد در ویندوز7 هم به شکل کامل این مسئله حل شده باشد.

نمی‌شود گفت کدام بهتر است. مایکروسافت و اوبونتو هر دو می‌توانند راه‌های بهتری برای سازگاری با سخت‌افزارها و نصب آسان آنها پیدا کنند.

فعالیت‌های چند‌رسانه‌ای

در کارمیک کوالا با دو برنامه خوب کاربردی، سر و کار خواهید داشت، یکی ریتم‌باکس‌پلیر برای پخش موسیقی و دیگری مووی‌پلیر برای پخش فیلم. هر دو برنامه‌های قابل قبولی هستند و اگر با آی‌تیون شرکت اپل آشنایی داشته باشید، کار با آنها بسیار‌ساده خواهد بود.

نکته اینجاست که به دلیل محدودیت‌های حق ثبت و فلسفه سازندگان اوبونتو، اگر از این سیستم‌عامل استفاده کنید، امکان پخش دی.وی.دی‌های تجاری را نخواهید داشت. البته یک‌روش نسبتا ساده برای حل این مشکل وجود دارد و آن‌هم اضافه کردن پشتیبانی از دی.وی.دی‌های تجاری با استفاده از بخش افزونه‌های محدود شده اوبوونتو در مرکز نرم‌افزار آن است.

در عوض بسیاری از نسخه‌های ویندوز7 همراه با مدیاپلیر و مدیاسنتر عرضه شده‌اند. مرکز چند‌رسانه‌ای ویندوز بسیار خوب طراحی شده و تحسین‌برانگیز است. این نرم‌افزار می‌تواند عکس‌ها را سر و سامان دهد و ویدئوها و فایل‌های موسیقی شما را دسته‌بندی کند.

مایکروسافت و مرکز چند‌رسانه‌ای آن برنده این بخش هستند، گر چه هواداران لینوکس به سرعت، نقض مدیریت حقوق دیجیتال توسط مایکروسافت را متذکر خواهند شد.

نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی

از لحاظ نرم‌افزارها، اوبونتو هم مانند آی‌فون است و تقریبا می‌توانید برای هر چیزی برنامه کاربردی مورد نیازتان را در آن پیدا کنید. تنها باید نحوه تبدیل برنامه‌هایی را که پیش از این در مکینتاش یا ویندوز به کار می‌بردید، به زبان این سیستم‌عامل یاد بگیرید. اگر می‌خواهید کار با لینوکس را آغاز کنید، بد نیست به سایت osalt.com نگاهی بیندازید، این سایت مرجع خوبی برای شناخت نرم‌افزارهای متن باز جایگزین برای برنامه‌های تجارتی متداول است.

در اوبونتو OpenOffice و نرم‌افزار ویرایش عکس Gimp به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند. اما در ویندوز7، کاربر باید برای خرید مایکروسافت‌آفیس هزینه جداگانه‌ای بپردازد، یا نرم‌افزارهای OpenOffice و Gimp را دانلود و نصب کند.

کاربران ویندوز برای مدیریت نامه‌های الکترونیکی‌شان معمولا از نرم‌افزارOutlook استفاده می‌کنند، این نرم‌افزار در اوبونتو با Evolution جایگزین‌شده که هم امکان مدیریت نامه‌های الکترونیکی را برای کاربر فراهم می‌کند و هم دارای نرم‌افزار تقویم است.

مرورگر اوبونتو به شکل استاندارد، فایرفاکس 3.5 است و در نسخه جدید سرویس‌دهنده پیام فوری چند‌پروتکلی Empathy نیز به آن اضافه شده. این سرویس‌دهنده با اغلب سیستم‌های ارسال پیام‌های آنلاین مانند جی‌تاک، ای.آی.ام، Jabber، ام.اس.ان و بسیاری دیگر سازگار است.

ویندوز7 همراه با لایو مسنجر و مرورگر اینترنت‌اکسپلورر8 عرضه شده که نقاط قوت زیادی نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر در آن به چشم می‌خورد. شما باید ویندوز لایو مسنجر را به صورت جزیی از برنامه‌های کاربردی ویندوز لایو، دانلود و بارگذاری کنید. برای نصب سایر برنامه‌های کاربردی هم اوبونتو 9.10، مرکز نرم‌افزاری اوبونتو را جایگزین نرم‌افزار اضافه/حذف برنامه‌های کاربردی در نسخه‌های پیشین کرده است. شما می‌توانید آن‌را را برای یافتن صدها برنامه کاربردی جستجو کنید.

باز هم اوبونتو با حجم وسیعی از بسته‌های نرم‌افزاری رایگان و آماده برای دانلود و نصب، برنده این قسمت است.

محاسبات ابری

در اوبونتو 9.10 ذخیره‌سازی در ابرها با سرویس اوبونتو وان یکپارچه شده و استفاده از آن بسیار ‌ساده است، هر زمان پوشه‌ای را ذخیره می‌کنید، می‌توانید گزینه ذخیره مستقیم آن در اوبونتو وان را نیز انتخاب کنید. تا حجم 2 گیگابایت ذخیره‌سازی در فضای آنلاین رایگان است، اما باید برای استفاده از فضایی بیشتر از این هزینه کنید.

علاوه بر این می‌توانید پرونده‌ها را به اشتراک بگذارید، این فایل‌ها به سادگی در رایانه‌های دیگر، حتی رایانه‌هایی که با سیستم‌عامل‌های دیگری کار می‌کنند قابل دسترسی خواهند بود. در حال حاضر این سرویس به شکل بتا ارائه می‌شود، پس گاهی اشکال‌های کوچکی وجود خواهند داشت.

مایکروسافت هم یک سرویس ذخیره‌سازی از راه دور به نامLive Mesh و خدمات رومیزی مشابهی به نام SkyDrive دارد که هر دو در حالت بتا هستند و 25 گیگابایت ذخیره‌سازی رایگان در اختیارکاربران قرار خواهند داد. البته این دو سرویس هنوز با ویندوز یک‌پارچه نشده و خیلی نمی‌شود روی آنها حساب کرد.

اوبونتو این‌بار هم برنده است. شما اگر کاربر لینوکس باشید، می‌توانید تنها با یک کلیک اطلاعات را به فضای آنلاین انتقال دهید، در حالیکه لایو مش هنوز با هیچ سیستم‌عاملی یکپارچه نشده است.

سهولت کار

من دو سال است که کاربر اوبونتو هستم و فکر می‌کنم کار با آن نسبتا ساده است. با این وجود، درست مانند هر سیستم‌عامل جدیدی یک منحنی یادگیری وجود دارد که اغلب دوست‌داران لینوکس آن‌را خوب و ساده توصیف می‌کنند. اوبونتو برای سهولت کار قدم‌های بزرگی برداشته است، با این حال کار با آن برای کاربران عادی چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد.

مراکز نرم‌افزاری جدیدی به این سیستم‌عامل اضافه شده که به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌های مفیدی مانند اسکایپ و گوگل‌ارث را به سادگی روی رایانه‌اش نصب کند. البته در طراحی رابط کاربر هنوز اوبونتو به پای مک او.اس.ایکس و ویندوز7 نرسیده است.

ویندوز7 یک تجربه خوب برای کاربران سابق ایکس.پی است. دارندگان ویستا با تغییرات چندانی مواجه نخواهند شد، تنها سیستم‌عاملی سریع‌تر و روان‌تر خواهند داشت که پنجره‌های مزاحم کمتری را برایشان باز خواهد کرد.
ویندوز هنوز هم در اجرای بعضی از وظایف کلیدی ساده‌تر از لینوکس است. اوبونتو با اینکه پیشرفت‌های زیادی کرده، اما باز هم برنده این بخش از رقابت نخواهد بود.

نتیجه نهایی

ویستا آن‌قدر اشکالات واضح داشت که هیچ‌وقت نتوانست جای ویندوز ایکس.پی را برای بسیاری از کاربران این سیستم‌عامل بگیرد، اما ویندوز7 جایگزین خوبی برای ایکس.پی است. به نظرم ویندوز7 هنوز هم بهترین انتخاب برای کاربران سابق این سیستم‌عامل و علاقه‌مندان به آن است.

اما برای کسانی که آن‌قدر هم به ویندوز وابسته نیستند، مسلما کار با اوبونتو تجربه باارزشی است. استفاده از سیستم‌عاملی توانا، قدرتمند و در عین حال ساده که یکی از توزیع‌های لینوکس است.

من از حدود 10 سال پیش به تناوب از لینوکس استفاده کرده‌ام و باید بگویم تا ظهور اوبونتو، این سیستم‌عامل را به دفعات کنار گذاشتم. اوبونتو یک سیستم‌عامل مدرن با استفاده نسبتا آسان است، پیشنهاد می‌کنم یک‌بار هم که شده آن‌را دانلود کنید، شاید ارزشش را داشته باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed