زمانی که نیکولاس نگروپونته در سال 2005 از اجرای طرحی برای فروش لپ تاپ های 100 دلاری به کودکان و نوجوانان کشورهای فقیر خبر داد، بسیاری تصور کردند که این طرح با استقبال و موفقیت مواجه می شود، حال آنکه پس از گذشت 4 سال این طرح به بن بست رسیده است.
به گزارش فارس به نقل از پی سی پرو، اجرای این طرح در چهار سال اخیر با دشواری های زیادی مواجه بوده و منتقدان از همان زمان می گفتند ابتدا باید کودکان فقیر در کشورهای در حال توسعه را با لپ تاپ و اهمیت آن آشنا کرد و آموزش های لازم را به آنها ارائه کرد و سپس برای فروش لپ تاپ به آنها اقدام کرد.
پیش بینی می شد در قالب این پروژه تا سال 2007 پنج میلیون لپ تاپ ارزان قیمت در کشورهای فقیر و در حال توسعه به فروش رود، اما تا آغاز سال 2009 تنها 1.5 میلیون لپ تاپ از این طریق به فروش رسید.
کارشناسان مستقل می گویند برنامه ریزی و زمان بندی نامناسب و استراتژی ضعیف باعث این عدم موفقیت شده است. از سوی دیگر در کشورهایی مانند برزیل، چین و هند این تصور ایجاد شده که غرب به این بهانه در صدد ترویج صنایع و تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری خود است.
در برخی از کشورهای دیگر مانند اوگاندا و پرو نیز بی ثباتی های سیاسی و اجتماعی و فقر شدید عمومی این طرح را به شکست کشانده است.