گوگل در واکنش به تهدید روپرت مرداک برای مسدود کردن دسترسی این موتور جستوجو به وبسایتهای روزنامههایش، روشن کرد که لینکهای ناشران را خلاف میل آنها ایندکس نمیکند.
به گزارش ایسنا، سخنگوی این موتور جستوجو اعلام کرد که گوگلنیوز و جستوجوی اینترنت منبع عظیم تبلیغ برای سازمانهای خبری هستند و حدود هزار کلیک در هر دقیقه برای آنها ارسال میکنند.
به گفته وی، ناشران محتوای خود را در اینترنت قرار میدهند زیرا میخواهند یافته شوند، بنابراین عده کمی از آنها انتخاب میکنند محتوایشان در گوگل نیوز و جستوجوی اینترنت قرار نگیرد و اگر آنها به ما بگویند این مطالب را شامل نکنیم، این کار را انجام نمیدهیم.
روپرت مرداک، رییس هیات مدیره و مدیر اجرایی نیوزکورپ، در گفتوگویی با اسکای نیوز، یکی از کانالهای خبریاش، اظهار کرد: هنگامی که شرکتش پولی کردن محتوای آنلاین را آغاز کند، محتوای روزنامههایش را از ایندکس جستوجوی گوگل حذف میکند و این کار بهمنظور تشویق عمل پرداخت پول برای محتوای آنلاین است که پیش از این برای مصرف کنندگان رایگان بوده است.
گوگل همچنین در بیانیهاش تاکید کرده است: اگر ناشران میخواهند محتوایشان از گوگل نیوز برداشته شود، کافی است به این شرکت بگویند.
مرداک هفته گذشته هشدار داد: طرحهایش که قرار بود برای مطالبه پول بهمنظور دسترسی به کل محتوا در سایتهای روزنامههایش تا پایان ماه ژوئن آینده اجرا شود، میتواند اکنون به تاخیر بیفتد.
در حال حاضر سیستم اشتراک پولی برای وبسایت وال استریت ژورنال که یکی از روزنامههای متعلق به مرداک است، وجود دارد و کاربران بدون اشتراک تنها میتوانند به نخستین پاراگراف مقالات این سایت دسترسی داشته باشند، با این همه خوانندگان غیرمشترک میتوانند از طریق لینک ارسال شده به گوگل نسخه کامل مقالات این سایت را مشاهده کنند.