تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: سه شنبه، 19 آبانماه 1388  

 

اثر بد اعتیاد به تکنولوژی روی تحصیلات جوانان

 
 

تحقیقات نشان می‌دهد اعتیاد جوانان به استفاده از تکنولوژی‌ و استفاده غیر منطقی از ابزارهای نوین می‌تواند اثرات مخربی روی قدرت یادگیری و تحصیلات آنها داشته باشد. 

 
 

خبرآنلاین - تحقیقات نشان می‌دهد اعتیاد جوانان به استفاده از تکنولوژی‌ و استفاده غیر منطقی از ابزارهای نوین می‌تواند اثرات مخربی روی قدرت یادگیری و تحصیلات آنها داشته باشد.

تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت، موبایل‌ها و دستگاه‌های پخش موسیقی و مانند آنها آن‌چنان در میان جوانان طرفدار پیدا کرده است که بسیاری از آنها را به شدت به خود معتاد کرده و همین عامل سبب می‌شود درصد زیادی از کاربران این تکنولوژی‌های جدید خصوصاً دانش‌آموزان مشکلات زیادی در تمرکز کردن، توجه کافی به درس و مانند آن داشته باشند.

برای مثال محققان متوجه شدند تعدادی از کودکان که به طور افراطی از این وسایل استفاده می‌کنند در هجی کردن کلمات دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به درستی به سؤالات امتحانی پاسخ دهند.

همچنین این تکنولوژی‌ها مانند اینترنت سبب شده است بسیاری از محصلان به خصوص در دانشگاه‌ها برای انجام تکالیف خود به آنها مراجعه کرده و با کپی کردن اطلاعات از سایت‌های اینترنتی در سریع‌ترین زمان تکالیف خود را به انجام برسانند.

در یک بررسی که روی 267 دانش‌آموز بین 11 تا 18 سال به انجام رسیدمشخص شد نزدیک به 63 درصد از آنها به اینترنت و 53 درصد از آنها به تلفن همراه خود اعتیاد پیدا کرده‌اند و بدون این وسایل زندگی آنها از روال معمول خود خارج می‌شود.

تعدادی از این دانش‌آموزان به قدری به استفاده از موبایل و اینترنت اعتیاد پیدا کرده بودند که حتی نمی‌توانستند یک روز را بدون این آنها سپری کنند و به شدت کمبود آن‌ را در زندگی خود احساس می‌کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد تکنولوژی شیوه زندگی بسیاری از انسان‌ها را دستخوش تغییر قرار داده است که از جمله آن می‌توان به تمایل شدید برای برقراری ارتباط با دیگران اشاره کرد.

بسیاری از نوجوانان در مجموع ساعت‌ها از اوقات شبانه روز خود را صرف فرستادن پیام کوتاه یا برقراری ارتباط با دوستان خود در سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر و مانند آن می‌کنند.

برای بررسی این موضوع دانشمندان مطالعه‌ای را روی جوانان به انجام رساندند تا میزان علاقه آنها به استفاده از تلفن‌های همراه برای مکالمه و فرستادن پیام کوتاه و همچنین مجموع زمان‌هایی را که آنها در پشت کامپیوتر خود مشغول استفاده از اینترنت، چت کردن و استفاده از سایت‌های اجتماعی هستند بررسی کنند.

طی این تحقیقات مشخص شد نزدیک به 62 درصد از نوجوانان قبل از سن 8 سالگی دارای کامپیوتر شخصی بوده یا به دلیل آن‌که یکی دیگر از اعضای خانواده دارای کامپیوتر بودند آنها نیز به کامپیوتر دسترسی داشتند. 80 درصد از آنها اولین بار زمانی که بین 8 تا 10 سال داشتند از اینترنت استفاده کردند و 58 درصد از آنها از زمانی که بین 11 تا 13 سال سن داشتند عضو یکی از سایت‌های اجتماعی بوده‌اند.

مطالعات نشان داد نزدیک به نیمی از این نوجوانان تقریباً 30 دقیقه از روز را صرف مکالمه و فرستادن پیام کوتاه با موبایل خود می‌کنند. این در حالی است که 17 درصد از آنها اعلام کردند استفاده از تلفن همراه در بین آنها به صورت افراطی درآمده است و حداقل 3 ساعت از وقت آنها را در طول شبانه روز به خود اختصاص می‌دهد.

بررسی‌ها در مورد استفاده از اینترنت نیز نشان داد بیش از 30 درصد افراد مورد تحقیق بین 1 تا 2 ساعت در روز را صرف استفاده از اینترنت می‌کنند، این در حالی است که میزان استفاده از اینترنت در 26 درصد از جوانان به بیش از 6 ساعت و حتی بیشتر در طول روز می‌رسد.

اوضاع در مورد سایت‌های اجتماعی هم مشابه با موارد ذکر شده بود. به طور متوسط دانش‌آموزان بین 1 تا 2 ساعت از اوقات خود را در سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و مانند آن سپری کرده و از این طریق با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کردند.

به طور متوسط دانش آموزان روزانه نزدیک به 20 پیام کوتاه دریافت کرده یا می‌فرستادند. البته در مورد بعضی از دانش آموزان استفاده از پیام کوتاه به صورت افراطی درآمده بود به طوری که تعدادی از آنها تقریباً بیش از این تعداد پیام کوتاه در طول روز رد و بدل می‌کردند.

یکی از موضوعاتی که به شدت باعث بروز نگرانی در بین معلمان و سیاستگذاران بحث آموزشی شده است استفاده نادرست دانش آموزان از اینترنت برای انجام تکالیف و پروژه‌های خود است.

84 درصد از دانش آموزان این تحقیق اعلام کردند گاهی اوقات برای انجام تکالیف خود به اینترنت مراجعه می‌کنند و قسمت زیادی از تکالیف خود را با کپی کردن از سایت‌های اینترنتی به انجام می‌رسانند. همچنین بسیاری از آنها پروژه‌ها و آزمایش‌های خود را با جست‌وجو در اینترنت پیدا کرده و به معلم خود تحویل می‌دهند. همین مسئله باعث شده است سواد علمی دانش‌آموزان روز به روز کاهش پیدا کرده و آنها زمان کمتری را برای انجام تکالیف خود اختصاص دهند.

این مطالعات نشان داد در حال حاضر دانش‌آموزان اینترنت را به عنوان بزرگ‌ترین و بهترین منبع اطلاعاتی می‌دانند به طوری که بیش از 90 درصد از آنها استفاده از اینترنت را به خواندن کتاب ترجیح می‌دادند.

پروفسور اندروز کاکابادس از دانشگاه مدیریت کرانفیلد در این باره گفت: بیش از 60 درصد از افرادی که در این تحقیقات شرکت داشتند اعلام کردند که به اینترنت اعتیاد دارند که البته میزان اعتیاد آنها با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. همچنین نزدیک به 50 درصد از این دانش‌آموزان به استفاده از موبایل‌های خود اعتیاد دارند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد این وسایل روی سطح توجه و دقت نوجوانان اثر سوئی دارد. برای مثال استفاده از موبایل‌ها در کلاس سبب شده است دانش آموزان توجه کافی به معلم خود نداشته باشند و زمان زیادی از وقت کلاس را با استفاده از بازی‌های موبایل یا فرستادن پیام کوتاه سپری کنند.

استفاده از اینترنت سبب شده است تمایل به تقلب و کپی کردن اطلاعات به شدت در میان دانش‌آموزان و دانشجویان طرفدار پیدا کند. بسیاری از دانش‌آموزان حتی حاضر نیستند چند دقیقه در مورد مسائل دروس خود فکر کنند و سعی می‌کنند با استفاده از اینترنت سؤالات خود را پاسخ دهند.

استفاده از تلفن‌های همراه برای تقلب در امتحانات نیز به یکی دیگر از معضلات آموزشی تبدیل شده است. بسیاری از دانش آموزان با ذخیره محتوای دروس خود در موبایل‌ها یا با استفاده از پیام‌های کوتاه در زمان برگزاری امتحانات اقدام به تقلب می‌کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند استفاده از تلفن‌های همراه باید به طور کامل در مدارس ممنوع باشد تا اثرات سوء آنها در امر آموزشی به حداقل برسد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed