تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تلویزیون

تاریخ ارسال: سه شنبه، 19 آبانماه 1388  

 

ظهور تلویزیون‌های سه‌بعدی سرآغاز تحول دنیای تصویر

 
 

شرکت اینتل اعلام کرد که تا سال 2015 مردم می‌توانند با بیش از 12 میلیون دستگاه تلویزیون به 500 میلیون ساعت برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشند.  

 
 

شرکت اینتل اعلام کرد که تا سال 2015 مردم می‌توانند با بیش از 12 میلیون دستگاه تلویزیون به 500 میلیون ساعت برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، تلویزیون امروزه مانند یکی از اعضای خانواده در همه خانه‌ها یافت می‌شود و محبوبیت فراوانی دارد. این دستگاه از زمان تولد خود مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت، اما از زمانی که نمایشگرهای LCD روی کار آمد، بزرگترین تحول در دنیای گیرنده‌های تلویزیونی ایجاد شد و تولیدکنندگان این ابزار با بزرگترین رشد در فروش محصولات خود مواجه شدند.

اگر چه این تلویزیون‌ها همچنان پس از گذشت چندین سال از محبوبیت فراوانی برخوردارند و پس از گیرنده‌های تلویزیونی باکیفیت یا HD TV توانستند بر محبوبیت آن‌ها بیافزایند، اما کارشناسان بزرگترین تحول در این زمینه را مربوط به ورود نسل جدیدی از این محصول موسوم به تلویزیون‌های سه‌بعدی(3D TV) می‌دانند.

تلویزیون‌های سه‌بعدی که زمان زیادی از تولد آن‌ها نمی‌گذرد و هنوز مراحل مقدماتی ورود خود به بازارهای جهانی را طی می‌کنند، مورد استقبال گسترده مردم و شرکت‌های فیلم‌سازی قرار گرفته‌ و برخی سینماهای آمریکایی و اروپایی نیز بر اساس فناوری این تلویزیون‌ها، فیلم‌های جدید خود را به نمایش می‌گذارند.

آمار جدید منتشر شده نیز حاکی از آن است که در شب جشن هالووین امسال که چند روز قبل در 31 اکتبر برگزار شد، در سینماهایی که فیلم‌های دوبعدی و سه‌بعدی را به نمایش می‌گذاشتند، بیش از دوسوم بلیت‌های فروخته شده مربوط به فیلم‌های سه‌بعدی می‌شده است. این طور که اعلام شده است، تا پایان سال جاری میلادی بیش از 15 مورد فیلم سه‌بعدی جدید وارد بازار می‌شوند که این رقم در سال آینده به دو برابر افزایش می‌یابد.

شرکت اینتل اعلام کرده است که تا سال 2015 مردم می‌توانند با بیش از 12 میلیون دستگاه تلویزیون به 500 میلیون ساعت برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشند. مدیر فناوری شرکت اینتل در نشست برنامه‌نویسان اینتل(IDF) در سانفرانسیسکو اعلام کرد که در آینده، تلویزیون همچنان در مرکز زندگی بشر می‌ماند و بینندگان قادر خواهند بود هر چیزی را هر جا که می‌خواهند مشاهده کنند.

به گفته وی، صحبت ما در مورد دستگاهی فراتر از یک تلویزیون است و مردم به زودی به تجربه‌ای متفاوت از تلویزیون دست خواهند یافت و خواهند توانست همه امکانات دیجیتالی مورد نیاز خود را از طریق این دستگاه در اختیار داشته باشند و تصاویر را در آن، به صورت سه‌بعدی مشاهده کنند.

"مالاچی موینیهان " مدیر بخش تولیدات ویدیویی شرکت سیسکو نیز پیش‌بینی کرده است که کاربران به‌زودی با رشد چشمگیری در تولید محتوای دستگاه‌های دیجیتالی مواجه خواهند شد.

وی معتقد است: شاهد ورود شگفت‌انگیز ویدیو به شبکه‌های IP هستیم و تا سال 2013، ویدیوها نود درصد تمام ترافیک شبکه‌های IP را تشکیل می‌دهند و 60 درصد ویدیوهای جهان توسط کاربران شبکه‌های IP مشاهده می‌شود.

"اریک کیم " مدیر گروه دیجیتال خانگی اینتل می‌گوید: ما همیشه از بینندگان تلویزیون می‌شنویم که تلویزیون ما را تبدیل به یک رایانه پیچیده نکنید! چالش اصلی این است که در عین سادگی، تلویزیون را غنی و کامل کنیم و امکان تماشای تصاویر سه‌بعدی در آن را فراهم آوریم.

این جریان نشان می‌دهد که فیلم‌ها و تلویزیون‌های سه‌بعدی این روزها اهمیت زیادی برای کاربران دارند و شرکت‌های بزرگ نیز سرمایه‌گذاری‌های گسترده خود را روی این صنعت آغاز کرده‌اند تا بتوانند به عقیده برخی کارشناسان، بزرگترین تحول دنیای گیرنده‌های تلویزیونی را رقم بزنند.

بررسی جدیدی که توسط "سازمان محصولات الکترونیکی آمریکا " انجام شده است، نشان می‌دهد که 50 درصد کاربران حاضرند با پرداخت هزینه‌های بیشتر برای خود گیرنده تلویزیونی سه‌بعدی خریداری کنند و بتوانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های مورد علاقه خود را به صورت سه‌بعدی ببینند. بر این اساس، چندان دور از ذهن نخواهد بود که تولیدکنندگان HD TV به صورت گسترده به تولید 3D TV رو بیاورند و از این فناوری جدید پشتیبانی کنند.

زمانی که گیرنده‌های تلویزیونی سه‌بعدی به صورت گسترده روی کار بیایند، تلویزیون‌های پلاسما و فناوری‌های 120 هرتزی LCD خود را با این گیرنده‌های جدید هماهنگ خواهند کرد. در تلویزیون‌های پلاسما و LCD کنونی از نوعی شیشه موسوم به "تاثیرپذیر " استفاده می‌شود که تصاویر بر اساس این شیشه‌ها به نمایش درمی‌آیند. اما در تلویزیون‌های سه‌بعدی نوعی شیشه "موثر " به کار می‌رود که کاملا با شیشه تلویزیون‌های پلاسما متفاوت است.

شیشه‌های موثر از مواد تشکیل‌دهنده LCD استفاده می‌کنند تا از انتشار نور به یک چشم جلوگیری کنند و بر این اساس، نور منتشر شده از تلویزیون فقط به یکی از دو چشم برسد. در این حالت، نور دیگر به هنگام پخش هر اسلاید و تصویر به چشم دیگر می‌رسد و این حالت مرتبا با سرعت خیلی زیاد بین دو چشم تغییر می‌کند تا کاربر پیام دریافت شده از تصاویر را به صورت سه‌بعدی به مغز خود ارسال کند و در نهایت، تصویر سه‌بعدی دیده شود.

برای اینکه این فرآیند در ذهن بینندگان بهتر صورت گیرد، تاکنون به همراه این تلویزیون‌ها عینک مخصوصی داده می‌شد که کاربر برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی مجبور بود آن را به چشم خود بزند. یکی از شیشه‌های این عینک به رنگ قرمز و شیشه دیگر به رنگ آبی ساخته شده بود تا حالت تغییر شرایط دریافت نور توسط عصب‌های مغزی از طریق چشم بهتر صورت گیرد و در نتیجه، تصاویر سه‌بعدی شود.

اما سونی به تازگی تلویزیون سه بعدی جدیدی تولید کرده است که تماشای آن از یک محور سه‌بعدی و بدون نیاز به عینک‌های مخصوص امکان‌پذیر است. این تلویزیون که البته اطلاعات بسیار کمی از آن دردسترس قرار گرفته، صفحه‌نمایش استوانه‌ای به قطر 13 و ارتفاع 27 سانتی‌متر دارد به همین علت تماشای تصاویر در آن از هر طرف امکان‌پذیر است. متخصصان سونی اعلام کردند که این تلویزیون بیشتر برای مراکز تبلیغاتی ساخته شده و می‌تواند در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، سونی درنظر دارد در آینده نزدیک دوربینی را معرفی کند که قادر است تنها با یک لنز تصاویری سه بعدی ایجاد کند. بیشتر دوربین‌های سه‌بعدی کنونی معمولا این کار را با گرفتن تصویر از زوایایی مختلف و ترکیب‌ آن‌ها با هم انجام می‌دهد، ولی دوربین جدید سونی با گرفتن تصویری که با آینه شکسته و روی دو حسگر ضبط می‌شود، تصاویر هموار و یکنواختی ایجاد می‌کند. برای مشاهده این تصاویر از عینک‌های پولاریزه مخصوصی استفاده می‌شود که بدون آن‌ها نیز می‌توان تصاویر ساده دو بعدی را تماشا کرد.

سونی یک دوربین سه‌بعدی مخصوص مسابقات ورزشی نیز تولید کرده است که با 3 دوربین ثابت، تمام زوایای یک رویداد ورزشی را پوشش می‌دهد. هر یک از این دوربین‌ها یک‌سوم سرعت تصاویر را ضبط می‌کند و به دلیل هماهنگ بودن نقطه فوکوس آن‌ها، تصاویر هر سه دوربین را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد و با داشتن اطلاعات عمق هر تصویر می‌توان در زمان ترکیب، هر پیکسل سه بعدی را با این اطلاعات تشکیل داد.
کیفیت تصاویر گیرنده‌های تلویزیونی HD TV که این روزها به صورت گسترده در بازار یافت می‌شوند، در بهترین حالت 1080 پیکسل است که تلویزیون‌های سه‌بعدی نیز با همین کیفیت تصاویر را پخش می‌کنند.

سرعتی که برای افزایش کیفیت تصویر تلویزیونی HD TV در نظر گرفته شده، 120 هرتز است. به عبارت دیگر، صفحه‌نمایش بیرونی این تلویزیون‌ها در هر ثانیه 120 بار به‌روز می‌شود تا کاربران تصاویر پویاتری را مشاهده کنند. اما بیشترین سرعتی که تاکنون برای تلویزیون‌های سه‌بعدی در نظر گرفته شده 60 هرتز است و شرکت‌های تولیدکنندگان این روزها در تلاشند که این سرعت را افزایش دهند.

برخی کارشناسان این روزها در تلاشند تا شیشه‌های تاثیرپذیر را در تلویزیون‌های سه‌بعدی مورد استفاده قرار دهند یا اینکه در این دستگاه‌ها اصلا از شیشه استفاده نکنند. اما این فناوری‌ها با هزینه‌های بالا تولید می‌شوند و کارشناسان آن‌ها را برای تلویزیون‌های سه‌بعدی چندان مناسب نمی‌دانند. این تلویزیون‌ها که امروز با فناوری‌های مختلف به قیمت بالا به دست کاربران می‌رسند، در سال‌های آتی هزینه کمتری را به مردم تحمیل خواهند کرد و قیمت آن‌ها کاسته خواهد شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed