تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: یکشنبه، 10 آبانماه 1388  

 

اینترنت ۴۰ ساله شد

 
 

شبکه آرپانت که امروزه به عنوان جد پهنای جهانی وب (www) به شمار می رود، نخستین بار چهل سال قبل در 29 اکتبر 1969 در یک استودیوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اولین پیام را انتقال داد. 

 
 

خبرگزاری مهر - شبکه آرپانت که امروزه به عنوان جد پهنای جهانی وب (www) به شمار می رود، نخستین بار چهل سال قبل در 29 اکتبر 1969 در یک استودیوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اولین پیام را انتقال داد.

اولین پیامی که الکساندر گراهام بل از طریق تلفن و در فاصله بین دو اتاق انتقال داد به این شرح بود: "آقای واتسون بیایید اینجا با شما کار دارم."

اما اولین پیام از طریق اولین شبکه اینترنت به دست پروفسور لئونارد کلنیراک انتقال داده شد این استاد دانشگاه کالیفرنیا قصد نوشتن واژه Login را داشت اما پس از آنکه دو حرف از این واژه را با صفحه کلید رایانه نوشت، سیستم هنگ کرد. به این ترتیب رایانه دیگری که در فاصله حدود 500 کیلومتری از طریق شبکه "آرپانت" به این رایانه متصل بود تنها توانست "Lo" را دریافت کند، اما یکساعت بعد، این آزمایش با موفقیت تکرار شد و اینگونه جد اینترنت متولد شد.

آرپانت، شبکه ای از رایانه ها بود که در سپتامبر 1969 (یکماه قبل از انجام این آزمایش) ساخته شد این پروژه را وزارت دفاع آمریکا اجرا کرد. هدف از راه اندازی این شبکه که بعدها با اختراع پهنای جهانی وب در حد یک شبکه جهانی توسعه یافت، کنترل تحقیقات علمی در عرصه نظامی و اشتراک گذاری نتایج این تحقیقات میان تمام بخشهای پنتاگون بود.

به اعتقاد آمریکاییهای درگیر جنگ سرد دهه 60، آرپانت پاسخی آمریکایی به پرتاب تماشایی اولین قمر مصنوعی دنیا به دست روسها بود اولین قمر مصنوعی "اسپانتیک" نام دارد.

از بین دانشمندانی که در پروژه آرپانت شرکت داشت، "لئونارد کلنیراک" است که امروزه 75 سال دارد و یکی از قهرمانان تاریخ اینترنت به شمار می رود، به طوریکه روزنامه "لس آنجلس تایمز" در سال 1999 نام وی را وارد لیست "50 فردی که بیشترین تاثیر را در تکامل تجارت در قرن بیستم داشتند" وارد کرد.

این دانشمند برجسته زمانی که اولین رادیوی خود را ساخت تنها 6 سال داشت در 25 سالگی در رشته مهندسی الکترونیک از کالج سیتی نیویورک فارغ التحصیل شد. در دوران دانشجویی برای اینکه بتواند مخارج تحصیل خود را تامین کند به عنوان تکنسین الکترونیک به صورت تمام وقت در دانشگاه کار می کرد در 28 سالگی از موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام. آی. تی) مدرک دکترا گرفت. استاد راهنمای وی، کلاد شنون افسانه ای بود که به عنوان یکی از پدران انفورماتیک شناخته می شود.

از دیگر دانشمندانی که در پروژه "آرپانت" شرکت داشتند، می توان به "وینتون سرف" نیز اشاره کرد دست سرنوشت، سرف را هم وارد تاریخ وب کرد به طوریکه امروزه عنوان "یکی از پدران اینترنت" را یدک می کشد.

علاوه بر سرف و کلینراک، استیو کراکر، جان پاستل، مایک وینگفیلد و بن بارکر از دیگر بنیانگذاران شبکه آرپانت بودند.
احتمالا در 29 اکتبر 1969 هیچ یک از آنها تصور نمی کردند که اختراعاشان راهی به سوی بزرگترین انقلاب نوآوری قرن یعنی انقلاب دیجیتالی بگشاید.

به گزارش مهر، در روزهایی که در آن اینترنت 40 ساله می شود آیکان، سازمان عامل المنفعه بین المللی که وظیفه نظارت بر تنظیم مقررات استفاده از شبکه و ثبت نامها و دامنه های اینترنتی را به عهده دارد اعلام کرد که از 16 نوامبر امکان ارائه اولین آدرسهای اینترنتی که با الفبای غیر لاتین نوشته می شوند میسر خواهد شد. این قانون جدید، اینترنت را به شبکه ای واقعا بدون مرز تبدیل می کند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed