تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: دوشنبه، 4 آبانماه 1388  

 

سرمایه‌گذاری آمریکا در حوزه امنیت اینترنت بیش از کل بودجه «آی.تی» است

 
 

گزارشی درباره نگرانی روز افزون دولت‌ها از تامین امنیت سایبر  

 
 

روزنامه سرمایه، میثم لطفی - براساس گزارش جدید منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی Input، دولت آمریکا بین سال های 2009 تا 2014 میلادی مجموع سرمایه گذاری های خود برای افزایش امنیت سایبر را سالانه1/8 درصد افزایش می دهد و در این بخش از کل صنعت IT بیشتر سرمایه گذاری می کند. با این روند، میزان سرمایه گذاری در بخش محصولات و خدمات امنیت اطلاعات آمریکا از 9/7 میلیارد دلار در سال 2009 میلادی به 7/11 میلیارد دلار در سال 2014 خواهد رسید. در این میان «کوین پلکسیکو» مدیر شرکت تحقیقاتی Input اظهار داشته میزان سرمایه گذاری دولت آمریکا در بخش کلی IT سالانه 5/3 درصد رشد می کند. به گفته او حتی اگر این سرمایه گذاری به صورت کامل نیز انجام شود، باز هم این سوال باقی خواهد ماند که آیا دولت آمریکا به اندازه کافی در این زمینه سرمایه گذاری کرده است یا خیر.

به طور کلی عوامل مختلفی در جریان سرمایه گذاری های دولت آمریکا در حوزه امنیت اطلاعات دخیل است. نخستین عامل افزایش توجه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و قانون گذاران این کشور به بحث امنیت است که به موجب آن، چندین لایحه با تمرکز بر افزایش امنیت سایبر در آمریکا به سازمان های ذی ربط ابلاغ شده است. طی سال های اخیر میزان حملات سایبر به سایت های دولتی آمریکا افزایش چشمگیری یافته و به گفته جمع زیادی از کارشناسان امنیتی، این حملات بسیار پیچیده تر از گذشته شده است.
چندی پیش چهار نفر از سناتورهای برتر آمریکا لایحه های 773 و 778 را در مجلس سنای این کشور مطرح کردند که این لوایح در مجموع «قانون امنیت سایبر» نام گذاری شد تا در زمان بحران یا ضرورت ملی، به اوباما قدرت مستقیم در ارتباط با اینترنت واگذار شود.
طبق پیش نویس این لایحه و مطابق قانون امنیت سایبر سال 2009، ممکن است رئیس جمهور «اعلام وضعیت اضطراری امنیت سایبر» کند و فرمان محدودیت یا قطع دسترسی اینترنتی بر مبنای آن صادر شود که این جریان شامل دسترسی اینترنتی دولت فدرال و زیرساخت های سیستم ها و شبکه های اطلاعاتی بنیادین آمریکا نیز می شود. علاوه بر این، اوباما با این آزادی می تواند برای منافع امنیت ملی دستور قطع شدن دسترسی اینترنتی به سایت های دولت فدرال و زیرساخت های سیستم ها و شبکه های اطلاعاتی بنیادین آمریکا را نیز صادر کند که این جریان نیز می تواند مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا که این روزها شدیداً از حمله به زیرساخت های شبکه ای این کشور در هراس است، به دنبال استخدام 1000 متخصص امنیت سایبر در سه سال آینده است تا بتواند این مشکل را حل کند. استخدام این افراد با هدف حفاظت از زیرساخت های اینترنتی آمریکا و همین طور سیستم های رایانه ای و شبکه ها انجام می شود تا بر این اساس قدرت دولت آمریکا در مقابله با حملات تروریستی اینترنتی افزایش یابد. استخدام بهترین تحلیلگران سایبر، برنامه نویسان و مهندسان جهان برای خدمت به منافع امنیتی آمریکا و دفاع از آن در برابر تهدیدات سایبر هدف اصلی این اقدام عنوان شده است.

وزارت امنیت داخلی مهم ترین نهاد دولتی در آمریکا است که برای دفاع از این کشور در برابر تهدیدات سایبر ایجاد شده و وظیفه تحلیل، هشداردهی، به اشتراک گذاری اطلاعات حساس، حیاتی و بازیابی زیرساخت های اطلاعاتی حساس را در صورت وقوع حملات سایبر بر عهده دارد. قرار است این وزارتخانه افراد مذکور را در مشاغلی مانند تحلیلگر استراتژیک خطرات سایبر، مسوول واکنش به وقایع سایبر، مسوول ارزیابی و کشف آسیب پذیری ها، مسوول تحقیق و بررسی و مهندس سیستم ها و شبکه به کار گیرد.
البته باید توجه داشت این نگرانی ها فقط مربوط به آمریکا نمی شود. دولت سنگاپور نیز به تازگی اقدام به ایجاد سازمان امنیت سایبر کرده است تا از طریق آن، جریان امنیت و آماده سازی دفاعی در برابر حملات سایبر را بهبود بخشد. این مرکز با نام «سازمان امنیت فناوری اینفوکام سنگاپور» (SITSA) راه اندازی شده و به گفته مقامات دولتی، در برخورد با تهدیدات متوجه امنیت ملی به ویژه تهدیداتی مانند تروریسم سایبر و جاسوسی سایبر وارد عمل خواهد شد. این سازمان تحت نظارت بخش امنیت داخلی وزارت امور داخلی سنگاپور خواهد بود که رسیدگی به امنیت سیستم های فناوری اطلاعات دولت را برعهده دارد.

سازمان SITSA در وهله اول بر تامین امنیت زیرساخت های مهم IT این کشور در بخش های مالی، انرژی، آب و حمل و نقل می پردازد و همچنین برای افزایش آمادگی در برابر حملات سایبر علیه این کشور فعالیت می کند و روندی را برای گزارش، ارزیابی و کنترل حوادث امنیتی ایجاد می کند.

کشور هند نیز چندی قبل با همکاری کنفدراسیون صنایع هند(CII)، شورای امنیت ملی هند و شورای عالی تامین امنیت سایبر آمریکا همایشی را با موضوع «تامین امنیت سایبر» برگزار کرد تا با تشکیل هیات تامین امنیت سایبر آمریکا-هند (IUSCSF) با حضور جمع بی شماری از کارشناسان و متخصصان محیط سایبر، راه حل های مربوط به مبارزه علیه سرقت اطلاعات و هویت افراد در روند زندگی تکنولوژیک امروز پرداخته شود.
در این سمینار بسیاری از شخصیت های سیاسی آمریکا از جمله «هاوارد اشمیت» مشاور اول رئیس جمهور بوش و معاون اول e-Bay، مقامات پلیس سایبر بسیاری از کشورهای اروپایی، مقامات ارشد امنیتی سایبر هند ، آمریکا و ... شرکت داشتند. اولین جلسه این سمینار چند سال قبل در نوامبر سال 2001 با توافق های به عمل آمده بین «جورج بوش» و «بیهاری واجپایی» نخست وزیر هند برگزار شد و سال گذشته دومین سری این سمینار در شهر واشنگتن، حول محور جلوگیری و دفع جرائم سایبر تشکیل شد و موضوع سومین دوره آن که در دهلی به انجام رسید، ارائه طرح جهانی تامین امنیت در محیط سایبر بود. بنابر گزارش های عنوان شده در این سمینار شعله های فراگیر جرائم سایبر چندی است که تمام جهان را فرا گرفته است. کشور انگلیس در سال 2004 بیش از سه میلیارد پوند صرف مبارزه با دسترسی های غیرقانونی، نفوذ غیر مجاز به سیستم های رایانه ای، سرقت اطلاعات، حملات ویروس ها و کلاهبرداری های مالی در این کشور کرد و هم اکنون توانسته به موفقیت های فراوانی در این زمینه دست پیدا کند.
کریس اسوکر رئیس پلیس FBI آمریکا نیز از کمیته قضایی سنا گزارش داده ظرف سال جاری بیش از یک هزار و 81 مورد رسیدگی به جرائم سایبر را در دستور کار خود داشته است. آمار ارائه شده از جرائم سایبر هند در این سمینار حاکی از افزایش بیش از حد این جرائم در این کشور ظرف یک سال گذشته داشت. برگزاری این سمینار با حضور کارشناسان از سراسر دنیا و هیات های ائتلافی کشورهای قدرتمند حاکی از عزم جهانی برای مقابله با جرائم سایبر است.

لازم به ذکر است، دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) نیز چندی قبل با فراخواندن کارشناسان امنیتی برای مقابله با حملات سایبر، در مورد احتمال وقوع جنگ جهانی سوم در فضای سایبر هشدار داد. او در «نمایشگاه جهانی تلکام 2009» در ژنو اعلام کرد جنگ جهانی بعدی ممکن است در فضای سایبر رخ دهد و فاجعه عظیمی را به بار آورد. او گفت: «ما باید مطمئن شویم تمامی کشورها به احتمال این جنگ واقفند و در آن ابرقدرتی وجود ندارد. از کار افتادن شبکه های حیاتی به سرعت هر کشوری را فلج می کند و هیچ ملتی در برابر حملات سایبر مصون نیست. همه کشورها در زمینه تجارت، امور مالی، مراقبت های بهداشتی، خدمات اضطراری و توزیع غذا به فناوری وابسته هستند و در وهله اول بهترین راه برای پیروزی در یک جنگ اجتناب از آن است.» کارشناسان معتقدند، با توجه به اینکه اینترنت با زندگی روزمره ما عجین شده، حملات اینترنتی و جرائم سایبر نیز افزایش یافته است. اقداماتی نظیر استفاده از ابزارهای پیشینگ برای دست یافتن به کلمات عبور و کلاهبرداری یا از کار انداختن شبکه های ایمن توسط هکرها شامل این حملات می شود. از این رو کشورها با تقویت توان دفاعی خود شروع به مقابله با حملات سایبر کرده اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed