تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 1 مهرماه 1388  

 

۲۰۰۹، بدترین سال تاریخ فناوری

 
 

کارشناسان وضعیت مالی صنعت جهانی آی.سی.تی را ارزیابی کردند  

 
 

روزنامه سرمایه، میثم لطفی - از زمانی که شرکت Lehman Brothers، یکی از بزرگ ترین شرکت های سرمایه گذاری آمریکا اعلام ورشکستگی کرد حدود یک سال می گذرد و همین مساله موجب شد تا مرکز «وال استریت» اعلام کند وضعیت اقتصادی ایالات متحده به بدترین حالت خود در 70 سال گذشته رسیده است.اگر چه فناوری اطلاعات از آخرین صنایعی بود که از جریان بحران اقتصادی و این قبیل ورشکستگی ها آسیب دید اما کارشناسان اعلام کرده اند این صنعت هم اکنون بزرگ ترین آسیب اقتصادی خود را طی یک سال گذشته دیده است.

براساس مطالعاتی که صورت گرفته جمع کثیری از کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که طی سال جاری میلادی بزرگ ترین بحران اقتصادی تاریخ فناوری رخ داده است. در زیر این بحران را برای برخی از بزرگ ترین شرکت های فناوری بررسی می کنیم.

تعطیلات غم انگیز اینتل

اینتل از نخستین شرکت های آمریکایی در حوزه فناوری بود که اثرات ناشی از رکود اقتصادی آن را دچار مشکل کرد. فروش محصولات این شرکت در فصل پایانی 2008 با کاهش 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/8 میلیارد دلار محاسبه شد. طی 20 سال گذشته این دومین بار بود که فروش محصولات اینتل در یک دوره زمانی سه ماهه کاهش یافت. در این زمان میزان درآمدهای شرکت اینتل نیز 90 درصد کاهش یافت. گفته می شود در فصل پایانی 2001 که صنعت فناوری با بحران اقتصادی جدی مواجه شده بود، فروش محصولات اینتل تنها یک درصد کاهش یافت.

خداحافظی با Nortel

شرکت تجهیزات مخابراتی Nortel در تاریخ 14 ژانویه سال جاری به طور رسمی در آمریکا، اروپا و کانادا اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت که بزرگ ترین تولیدکننده سیستم های مخابراتی در آمریکای شمالی محسوب می شود، در 19 ژانویه اعلام کرد قصد دارد تمامی دارایی های خود را به فروش برساند. این تصمیم به دنبال ادامه یافتن بحران اقتصادی جهانی رخ داد و سرانجام مدیران Nortel تصمیم گرفتند برای همیشه به فعالیت این شرکت مخابراتی بزرگ را به عنوان یک مرکز مستقل خاتمه دهند.

پایین ترین بهای Nasdaq

در 9 مارس 2009 شاخص سهام در تالار بورس به کمترین میزان خود در شش سال گذشته رسید. با توجه به اینکه بخش اعظم سهام موجود در این مرکز مربوط به شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات می شود، ضرر مالی و کاهش درآمد شرکت های فناوری در آمریکا به کمترین میزان خود رسید و موجب شد سطح سرمایه گذاری ها در این مراکز با کاهش شدید روبه رو شود. در همین دوره زمانی، میانگین شاخص سهام صنعتی داو جونز به کمترین حد خود در 12 سال گذشته رسید.

نخستین ضرر فصلی مایکروسافت

مایکروسافت که همچنان عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نرم افزار در جهان را یدک می کشد در 23 آوریل اعلام کرد برای نخستین بار در 23 سال گذشته، این شرکت برای یک دوره زمانی سه ماهه با کاهش درآمدهای خود مواجه شده است. مایکروسافت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 6/13 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و بر این اساس ضرر خالص
این شرکت در این دوره زمانی 388 میلیون دلار محاسبه شد. با این نتایج، مجموع درآمدهای مایکروسافت نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد کاهش یافت.

پایین ترین میزان سرمایه گذاری

در فصل نخست سال 2009 میلادی سرمایه گذاری های صورت گرفته بر حسب ارزش پولی دلار در کشور آمریکا به کمترین میزان خود از سال 1997 تاکنون رسید. شرکت های اقتصادی در این دوره زمانی در 503 قرارداد مجزا 2/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند. در این زمان سرمایه گذاری در حوزه مخابرات و ارتباطات به بدترین وضعیت خود در 13 سال گذشته رسید. در مجموع از سرمایه گذاری ها در این حوزه یک میلیارد دلار کاسته شد.
در فصل نخست سال جاری میلادی تنها دو شرکت آمریکایی سهام خود را به ارزش 722 میلیون ریال به صورت عمومی وارد تالارهای بورس کردند. این روند پایین ترین حد عرضه عمومی سهام شرکت های فناوری را در طول تاریخ نشان می دهد. این دو شرکت Mead Johnson Nutrition و NIVS IntelliMedia Technology نام داشتند. در فصل دوم سال جاری جریان عرضه عمومی سهام شرکت ها در تالار بورس آمریکا وضعیت بهتری پیدا کرد و 12 شرکت سهام خود را به ارزش 6/1 میلیارد دلار ارائه دادند.

رکود صنعت آی.تی

شرکت تحقیقاتی Forrester در ماه ژوئن اعلام کرد تا پایان سال جاری میلادی میزان پول پرداخت شده در صنعت فناوری اطلاعات در سراسر جهان نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش خواهد یافت. صنعت IT در آمریکا با کاهش 1/5 درصدی فروش محصولات خود مواجه خواهد شد که این سقوط از کاهش درآمدهای این صنعت در سال 2001 هم کمتر است. تمام بخش های این صنعت از جمله تجهیزات رایانه ای، سیستم های مخابراتی و ارتباطی، نرم افزار و خدمات فناوری تا پایان سال جاری میلادی با کاهش هشت تا 13 درصدی درآمدهای خود مواجه خواهند شد. شرکت Forrester پیش بینی کرده وضعیت صنعت فناوری اطلاعات در کشور آمریکا از سال 2010 بهبود خواهد یافت.

رشد بیکاری در صنعت آی.تی

در نیمه نخست سال جاری میلادی 118 هزار و 108 موقعیت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات از بین رفت. این رقم بیشترین میزان بیکاری در این صنعت در هفت سال گذشته بوده است. صنایع کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و مخابراتی در فصل نخست امسال 84 هزار و 217 موقعیت شغلی و در فصل دوم 33 هزار و 891 موقعیت شغلی را از بین بردند. این جریان در حالی رخ داد که در فصل پایانی سال 2008 نیز 66 هزار و 312 موقعیت شغلی در این صنایع از بین رفته بود. طبق آمارهای موجود در فصل نخست سال 2001 میلادی که صنعت جهانی فناوری اطلاعات با رکود اقتصادی قابل ملاحظه ای مواجه شده بود، تنها 313 هزار و 389 موقعیت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات از بین رفت و بر این اساس، بیکاری صنعت آی سی تی در امسال بسیار بیشتر از سال 2001 میلادی بوده است.

کاهش فروش و ادغام شرکت‌های فناوری

در نیمه نخست سال 2009 میلادی میزان ادغام شرکت های فناوری و خرید شرکت های کوچک تر توسط شرکت های بزرگ تر در ایالات متحده نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 2/49 درصدی همراه بود. در شش ماه نخست 2009 تنها 4/289 میلیارد دلار قرارداد در این زمینه در آمریکا منعقد شد. از بزرگ ترین شرکت های فناوری که در این دوره زمانی شرکت های کوچک تر را خریداری کردند، می توان به EMC اشاره کرد که چند شرکت فناوری را از آن خود کرد. علاوه بر این، شرکت اوراکل نیز با پرداخت 4/7 میلیارد دلار در قبال خرید شرکت Sun، بزرگ ترین قرارداد فناوری سال را به امضا رساند.

خداحافظی با Sun

در 16 ژوئیه 2009 سهامداران Sun موافقت کردند با دریافت 4/7 میلیارد دلار این شرکت را به اوراکل واگذار کنند.
این شرکت که زمانی با عرضه سیستم عامل Unix آغاز موفقیت های بین المللی خود را رقم زد، با افزودن زبان برنامه نویسی جاوا توانسته بخش اعظم فضای برنامه نویسی نرم افزاری را به دست آورد. اگر چه این موفقیت ها موجب شد Sun به یکی از بزرگ ترین شرکت های فناوری جهان تبدیل شود اما این مرکز نتوانست در مقابل رکود اقتصادی 2009 دوام بیاورد و سرانجام شکست خورد.

کاهش فروش تلفن همراه

براساس پیش بینی های شرکت تحقیقاتی ABI Research، میزان فروش تلفن همراه تا پایان سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش هشت درصدی همراه خواهد بود. اگر چه تلفن همراه پردرآمدترین بخش از بازار فناوری جهان محسوب می شود اما در فصل نخست سال جاری این بازار با کاهش 9/11 درصدی درآمدهای خود مواجه شد. شرکت ABI پیش بینی کرده سیر نزولی فروش گوشی در بازارهای جهانی برای ماه های باقیمانده از سال 2009 نیز ادامه خواهد داشت و این در حالی است که طی سال جاری، گوشی های هوشمند محبوبی مانند iPhone 3GS و Palm Pre وارد بازار شدند.

فروش شرکت مخابراتی Sprint

براساس شایعاتی که از اواسط سپتامبر مبنی بر واگذاری شرکت مخابراتی Sprint به شرکت مخابراتی آلمان موسوم به Deutsche Telekom منتشر شد، کارشناسان احتمال دادند Sprint نیز در حال ورشکستگی است. شرکت Sprint که سومین اپراتور تلفن همراه آمریکا محسوب می شود در سال 2008 میلادی ضرر مالی 8/2 میلیارد دلاری را تجربه کرد و در نیمه نخست سال جاری با ضرر خالص 978 میلیون دلاری مواجه شد. در حال حاضر ارزش مالی شرکت Sprint به سرعت در حال کاهش است و مدیران این شرکت در حال بررسی فروش آن هستند.

منبع: http://www.pcworld.com

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed