تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 24 شهریورماه 1388  

 

آخرین وضعیت اینترنت در خاورمیانه اعلام شد: ایران و امارات دارنده بیش‌ترین کاربر

 
 

طبق جدیدترین گزارش‌ها‌ ایران و امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی با 57 و 56.4 کاربر به ازای هر صدنفر، گسترده‌ترین دسترسی به اینترنت را دارند.  

 
 

طبق جدیدترین گزارش‌ها‌ ایران و امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی با 57 و 56.4 کاربر به ازای هر صدنفر، گسترده‌ترین دسترسی به اینترنت را دارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش موسسه پژوهشی Euromonitor، کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی 5.2 درصد از کاربران اینترنت جهان را تشکیل می‌دهند که در مقایسه با 16 میلیون نفر در سال 2003، شمار آن‌ها در سال 2008 به 85.5 میلیون نفر رسید و طی این مدت سهم آن‌ها از مجموع کاربران اینترنت جهان از دو به 2/5 درصد افزایش یافت.

ایران با 41.1 میلیون کاربر تا سال 2008 در این منطقه در صدر و مصر با 12.6 میلیون نفر در مکان دوم قرار دارد اما با بررسی نسبت به میزان جمعیت، گسترده‌ترین دسترسی به اینترنت باز هم در ایران و پس از آن در امارات متحده عربی وجود دارد.

دسترسی به اینترنت از سال 2003 افزایش چشمگیری در این منطقه یافته است و به مصرف‌کنندگان سود رسانده و محیط کسب و کار را بهبود بخشید. در حالی که دولت‌های حاکم در این منطقه نسبت به استفاده سیاسی از اینترنت نگران هستند نسبت به توان آن در بهبود اقتصاد واقفند.

جنبش‌های مخالف در این منطقه برای به‌راه انداختن و هماهنگی اعتراضات از اینترنت استفاده کرده‌اند که نمونه آن در کشورهایی مانند مصر و بحرین مشاهده شده است. اینترنت توسط گروه‌های مختلفی با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. رسانه جدید در پیشرفت جامعه مدنی و ترویج پاسخگویی نقش داشته است.

با این همه دولت‌ها با برخورد با وب سایت‌های مخالف و به‌کارگیری سانسور واکنش نشان داده‌اند. سخت‌ترین سانسور در عربستان سعودی اعمال می‌شود که در سال 2009 دستور داد تمامی کافی‌نت‌ها دوربین‌های مراقبتی نصب و نام مشتریان را به ثبت برسانند؛ اما کاربران اینترنت در کل قادر بوده‌اند از سانسور عبور کنند.

در حالیکه رسیدن اینترنت در این منطقه در دهه 1990 کند بود اما در عوض توسعه سریعی داشت. توسعه اینترنت بخشی از گرایش گسترده‌تر دسترسی رو به رشد به رسانه و ارتباطات در خاورمیانه و آفریقای شمالی بوده است.

در دهه سالهای 1990 و 2000 سیستم‌های تلویزیون ماهواره‌یی و تلفن‌های همراه به دستگاه‌های خانگی استاندارد حتی در فقیرترین کشورهای خاورمیانه، تبدیل شدند.

کاربران اینترنت در این منطقه معمولا پایین 35 سال سن داشته و اغلب مرد هستند؛ اگرچه نشانه‌هایی دال بر کاسته شدن شکاف دیجیتالی میان زنان و مردان وجود دارد. این نمای جوان کاربران اینترنت را بازار مصرفی امیدوارکننده‌ای می‌سازد زیرا بیشتر امکان دارد که آن‌ها تحت تاثیر گرایش‌های مصرفی جهانی قرار بگیرند.

حاکمیت عربی به عنوان زبان نوشتاری 297 میلیون نفر در این منطقه در سال 2008 نیز مزیت بزرگی است که امکان دسترسی به مخاطبان گسترده‌ را در بسیاری از کشورها فراهم می‌کند.

محیط تجاری این منطقه از پیشرفت در دسترسی به اینترنت سود برده است. ابتکارهای دولت الکترونیکی به افزایش شفافیت کمک کرده و در دسترس بودن اطلاعات کسب و کار در این منطقه را ساده‌تر کرده است.

دولت‌ها در سراسر منطقه برروی دولت الکترونیک سرمایه‌گذاری می‌کنند. طبق بررسی سازمان ملل، امارات، اردن، کویت، عربستان صعودی و مصر بین سال‌های 2005 تا 2008 به طور قابل توجهی خدمات دولت الکترونیکی را بهبود داده‌اند و سطح آمادگی آن‌ها بالاتر از متوسط جهانی است. سرویس‌های دولت الکترونیک در کشورهای خاورمیانه شامل مشاوره آنلاین، دانلود و ارسال فرم‌ها و پرداخت آنلاین برای خدمات است.

کاربران به‌عنوان مصرف کننده و برای حرفه تخصصی‌شان از اینترنت سود می‌برند. اینترنت به شرکت‌ها و فروشندگان آنلاین امکان می‌دهد به راحتی و بدون مانع زبان، مصرف‌کنندگان را در بسیاری از کشورهای منطقه هدف قرار دهند. فروش آنلاین انتخاب بیش‌تر و راحتی به مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

فروش اینترنتی به سرعت در این منطقه رو به گسترش است به‌ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کویت که از برندهای بین‌المللی عرضه کننده محصولات الکترونیکی و سرگرمی گرفته تا فروشگاه‌های خانوادگی در حال توسعه حضور اینترنتی‌شان برای بهره‌برداری از این بازار هستند.

سواد اینترنتی فرصت‌ها را در بازار کار بهبود بخشیده است. به علاوه بخش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی رشد کرده و فرصت‌های کار در کشورهایی مانند اردن و مصر فراهم می‌کند که با بیکاری بالا رو به‌رو هستند. افزایش مهارت‌های اینترنت، سرمایه انسانی را افزایش داده و به گسترش بخش‌های اقتصادی متکی به دانش کمک می‌کند.

این امر در کاستن از نابرابری‌ها بین کشورهای دارای منابع ضعیف مانند مصر، اردن و مراکش از یک سو و کشورهای دارای منابع غنی منطقه خلیج فارس از سوی دیگر کمک می‌کند.

فقدان شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات نقصان عمده‌ای برای محیط تجاری منطقه بوده است. اینترنت دسترسی به اطلاعات را که از سوی وب‌سایت‌های دولتی و منابع تجاری و خصوصی متنوعی موجود هستند بهبود بخشیده است.

اینترنت به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی امکان می‌دهد مرزها را برای تماس گرفتن و همکاری با شرکت‌های محلی و مدیریت از راه دور شبکه‌های توزیع در سراسر این منطقه بزرگ پشت سر گذارند.

همچنین برای شرکت‌های چندملیتی آموزش کارمندان در نقاط دور از طریق آموزش الکترونیکی را ساده‌تر کرده است. در عربستان سعودی صنعت آموزش الکترونیک در سال 2008 حدود 125 میلیون دلار برآورد شد.

در حالی که پیش‌بینی شده اقتصادهای این منطقه در طول بحران اقتصادی رشد کنند گسترش دسترسی به اینترنت همچنان ادامه خواهد یافت و اهمیت آن برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed