تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 24 شهریورماه 1388  

 

گوگل دنیای اطلاعات را تسخیر می‌کند

 
 

پیش‌بینی‌های جدید درباره آینده غول جست‌وجوگرهای اینترنتی 

 
 

سرمایه، میثم لطفی - 11 سال قبل در روز هفتم سپتامبر 1998،دو فارغ التحصیل جوان دانشگاه استنفورد شرکتی را با نام « گوگل » تاسیس کردند که در آن زمان، این نام بسیار عجیب، نامانوس و ناملموس بود و هیچ کس انتخاب این نام را جالب نمی دانست اما هم اکنون که کمی بیشتر از یک دهه از آن روز می گذرد، امروز « لری پیج » و « سرگی برین » میلیاردر هستند و شرکت آنها فوق العاده سود آور شده است. این شرکت در سال گذشته میلادی نزدیک به 22 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و حدود 20 هزار کارمند دارد.

سوال اصلی در تجارت امروز این است که گوگل در دهه آینده به چه نوع شرکتی تبدیل خواهد شد؟ آیا از پا درمی آید یا بیش از پیش رقبا را از میدان بیرون می کند؟ برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند گوگل در سال 2025 میلادی به یک رسانه جامع و همه گیر تبدیل خواهد شد. تلویزیون گوگل، موبایل گوگل و انبوهی از کاغذهای الکترونیکی از جمله مواردی خواهند بود که در آن زمان در اختیار کاربران قرار می گیرد.

برخی دیگر پیش بینی کرده اند گوگل در سال 2015 میلادی به یک اینترنت واحد تبدیل خواهد شد و کل فعالیت های مجازی و آنلاین کاربران را تحت تاثیر فعالیت های خود قرار خواهد داد. در آن زمان وای فای مجانی، مدل سریع تر وب، مرورگر G، انتقال فناوری های سه بعدی و... از جمله سرویس هایی خواهند بود که در آن زمان از جانب گوگل در اختیار ما قرار می گیرد. سناریوی سومی که در این زمینه مطرح می شود، مربوط به موتور قدرتمند جست وجوگر است که در آینده رو به زوال می رود و قربانی ورود به حریم شخصی کاربران، بهینه کنندگان و مایکروسافت می شود.

این سناریو در حالی مطرح می شود که امروزه شرکت های مختلف وارد حوزه جست وجوهای اینترنتی شده اند و دیگر غول های این بازار یعنی مایکروسافت و یاهو، دست به ائتلاف زده اند تا بتوانند گوگل را از میدان بیرون کنند. بر اساس این سناریو گفته می شود گوگل در سال 2020 میلادی عرصه را به طور کامل به رقبا واگذار می کند و فعالیت های آن بسیار محدود و از محبوبیت آن بسیار کاسته می شود.

آخرین سناریوی مطرح شده برای گوگل مربوط به سال 2015 می شود که در آن زمان گوگل فوق العاده رشد می کند. آگاهی های بشری ذخیره شده، به روز شده و شبکه شده از جمله مزایای حضور گوگل در سال 2015 هستند اما برای گوگل در آینده هر اتفاقی بیفتد، این شرکت بزرگ هم اکنون بخش اعظم کاربران اینترنتی جهان را در اختیار گرفته و کلیه رفتارهای آنلاین آنها را هدایت می کند.

گوگل در اصل از کلمه Googol به معنی « عدد یک و صد صفر جلوی آن » برگرفته شده که این عدد توسط « میلتون سیروتا » پسر خواهر « ادوارد کاسنر » ریاضیدان آمریکایی اختراع شده است. موضوع « عدد یک و صد صفر جلوی آن»، نوعی شعار و در واقع مقصود غول جست وجوگرهای اینترنتی محسوب می شود بدین معنی که گوگل قصد دارد سرویس ها، اهداف، اطلاع رسانی و اطلاعات خود را به اندازه این عدد در دنیای اینترنت گسترش دهد که البته برخی کارشناسان معتقدند شرکت گوگل هم اکنون به این هدف رسیده است.

برخی کارشناسان راز موفقیت گوگل را الگوریتمی می دانند که بر اساس آن، موتور جست وجوی این شرکت در اینترنت به دنبال اطلاعات می گردد. این شرکت آنچنان جهان را تغییر داده که مردم دیگر در اینترنت به دنبال چیزی « نمی گردند» بلکه اطلاعات را در اینترنت « گوگل » می کنند و « گوگل کردن » در لغتنامه ها هم جای گرفته است. اما باید توجه داشت راز موفقیت گوگل به این الگوریتم ختم نمی شود.

فناوری هایی که در انبارهای اطلاعاتی گوگل مورد استفاده قرار می گیرد به آن امکان می دهد گستردگی، سرعت و کارآمدی عملیات خود را بیشتر کند که این موضوع برای گوگل به اندازه الگوریتم های جست وجو اهمیت دارد. علاوه بر این دو ابزار نرم افزاری در سایت اینترنتی این شرکت وجود دارد که منبع درآمد اصلی آن محسوب می شود.

یکی از این دو نرم افزار AdWords نام دارد که هنگام جست وجو آگهی های تبلیغاتی را مقابل اطلاعات یافت شده به نمایش می گذارند و نرم افزار دیگر نیز با نام AdSense، امکان انتشار آگهی های هوشمند گوگل را در دیگر سایت های اینترنتی فراهم می کند.
هر چند برخی منتقدان گوگل را شرکت تک بعدی می دانند و معتقدند ممکن است در آینده موتورهای جست وجوگر بهتر و جدیدتری به بازار عرضه شوند اما عملکرد گوگل باعث شده این سایت از مقام محبوب ترین سایت جست وجوگر در جهان پایین نیاید.

گوگل در منشور شرکت خود اعلام کرده است: « هدف این شرکت سازماندهی کردن اطلاعات جهان و فراهم کردن امکان دسترسی به این اطلاعات در سراسر جهان است.» طی سال های گذشته این شرکت بزرگ مجموعه ای از ابزارهای اینترنتی را از جمله Gmail برای ارسال پست الکترونیک، Google Docs برای واژه پردازی و تولید صفحات گسترده، Picasa برای ویرایش تصاویر، Google Earth و Google Maps برای جست وجوی امکان و نقشه ها، Blogger و YouTube ارائه کرد که البته این سرویس ها بخشی از فعالیت های گسترده گوگل در دنیای اینترنت محسوب می شوند. شاید تا چندی قبل این فهرست بیشتر به شاخص یک رشد تک بعدی شباهت داشت اما اکنون مشخص شده با هر جست وجویی که انجام می دهیم و هر ابزاری که استفاده می کنیم به گوگل کمک می کنیم اطلاعات بیشتری جمع آوری کند و مصنوعات جامعه اطلاعاتی را سازماندهی کند. این جریان باعث می شود در آینده شاید غول اینترنتی عظیم الجثه ای باشیم که نه تنها نیاز کاربران عمومی و تجاری را در دسترسی به اطلاعات برآورده می کند بلکه یک منبع عظیم اطلاعات برای دولت ها نیز محسوب می شود و می تواند در تصمیم گیری های کلان دولتی در فضای اطلاعاتی نقش عمده ای برعهده داشته باشد. هر جست وجویی که کاربران در سایت اینترنتی گوگل انجام می دهند به موتورجست وجوی این شرکت کمک می کند حجم دسترسی آن به اطلاعات عمومی و شخصی افزایش یابد. در مقابل هرچه گوگل اطلاعات بیشتری داشته باشد مشتریان آن راضی تر خواهند بود روی آگهی های آن بیشتر کلیک خواهد شد، درآمد بیشتری نصیب این شرکت خواهد شد و پول بیشتری برای سرمایه گذاری روی سرویس های جدید و رایگان گوگل در اختیار مدیران این شرکت قرار خواهد گرفت و این مساله نشان می دهد اطلاعات منبع اصلی درآمد گوگل است اگر چه مدیران گوگل این روزها قول می دهند که شرکت آنها بدون انجام اعمال خلاف درآمد کسب می کند و از اطلاعات کاربران سوءاستفاده نمی کند اما سوال ها درباره ایمنی اطلاعات شخصی کسب شده از طریق گوگل که در انبارهای اطلاعاتی گسترده این شرکت حفظ شده اند باقی مانده و کاربران را دچار تشویش و نگرانی کرده است. این شرکت چندی پیش اعلام کرد به منظور تقویت امنیت حریم شخصی کاربران، بعد از مدت مشخص بانک های اطلاعاتی خود را شامل اطلاعات شخصی کاربران می شود، پاک خواهد کرد.

گوگل قصد دارد به جای حفاظت از ناشناس ماندن کاربران، بانک های اطلاعاتی را بعد از مدت زمان معین، از اطلاعاتی که هویت کاربران این موتورجست وجو را مشخص می کند، پاک کرده و فقط در صورت داشتن حکم قضایی و قانونی اقدام به نگهداری از آنها بکند. عملکرد گذشته این موتور جست وجوی اینترنتی مبنی بر نگهداری تمام جزییات جست وجوی کاربران بود اما با این تصمیم گوگل سیاست خود را تغییر داده و برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران خود بعد از مدت زمان محدود، داده ها را پنهان می کند. این تغییر سیاست در پی مبارزه گوگل با مقامات دولت آمریکا که خواستار انتشار اطلاعات کاربران توسط این موتور جست وجو بودند، اتخاذ شده است.

«ماریسا مایر » معاون بخش جست وجوگر گوگل نیز به تازگی اعلام کرده تنها در صورت رضایت هر یک از کاربران، این شرکت اطلاعات مربوط به جست وجوهای شخصی آنها را ذخیره می کند که البته دوره زمانی نگهداری از این اطلاعات هم 18 ماه است و پس از طی شدن این زمان، اطلاعات به صورت خودکار از بین می روند. این مساله هم نتوانسته نگرانی های موجود در این زمینه را برطرف کند زیرا بسیاری از کارشناسان با نگرانی فراوان هشدار داده اند شرکت گوگل در مورد هر یک از کاربران اطلاعات فراوانی را نزد خود نگه می دارد که این اطلاعات می تواند در موارد فراوان مورد استفاده و حتی سوءاستفاده قرار گیرد و کاربران را دچار مشکل کند.

گوگل در حال حاضر ابزارهایی را در اختیار کاربران قرار داده است که به کمک آن می توان زمان باقی ماندن اطلاعات شخصی نزد این سایت را تعیین کرد.

منبع: www.ciol.com

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed