تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: جمعه، 20 شهریورماه 1388  

 

نبردهای بزرگ دنیای آی.تی پایان ناپذیر است

 
 

تلاش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جلب توجه بیشتر کاربران  

 
 

روزنامه سرمایه، میثم لطفی - اگر طی چند سال اخیر با فضای فناوری اطلاعات درگیر بوده باشید، به خوبی می دانید نبرد بین بزرگان این صنعت بسیار گسترده شده و روزبه روز آتش آن افروخته تر می شود. این نبردها در زمینه های مختلف صورت می گیرد و دو طرف حاضر در آن سعی می کنند از تمام توان خود استفاده کنند تا رقیب را از پا دربیاورند و آن را شکست دهند. اگر چه در سال های اخیر بر تعداد جنگ های دنیای فناوری افزوده شده و هر روز از گوشه و کنار این صنعت اخباری مبنی بر آغاز رقابت تازه بین شرکت های بزرگ و کوچک به گوش می رسد. کارشناسان در پی بررسی های جدید خود بزرگ ترین نبردهای دنیای فناوری در طول تاریخ را به قرار زیر مشخص کرده اند.

1- لینوکس با ویندوز

در اواسط دهه 1990 سیستم عامل لینوکس محبوبیت فراوانی داشته و توانسته بود سهم وسیعی از بازار جهانی سیستم های عامل و رایانه های شخصی را تحت پوشش قرار دهد. این سیستم عامل متن باز بی هیچ هراسی پیش می رفت و رقیبی پیش روی خود نمی دید. اما دیری نپایید که این موفقیت به شکست انجامید و سرانجام سیستم عامل ویندوز توانست این رقیب دیرینه را از میدان بیرون کند. لینوکس این روزها همچنان می کوشد محبوبیت خود را بین کاربران حفظ کند و خدمات گسترده ای در اختیار اشخاص، سازمان ها و شرکت ها بگذارد اما ویندوز توانسته با اقتدار حاکمیت خود را در این بازار به اثبات برساند و به عنوان محبوب ترین سیستم عامل جهان شود.

2- رایانه‌های شخصی و رایانه‌های مک

این نبرد که دنیای رایانه ها را تحت پوشش قرار می دهد، بیشتر مربوط به صنعت نرم افزار است. کاربرانی که به Mac علاقه دارند رایانه زیبایی را در اختیار می گیرند که قطعات مختلف آن زیبایی های هنری را در خود جا داده و می تواند به عنوان یک دکوراسیون زیبا در منزل یا محل کار قرار گیرد. البته در کنار این زیبایی مشکلاتی هم با این رایانه ها همراه است که از مهم ترین آنها می تواند به قیمت بالا، عدم هماهنگی با سیستم های سخت افزاری مختلف، محدودیت نرم افزاری و... اشاره کرد.

3- برنامه‌های معمولی با برنامه‌های مبتنی بر اینترنت

افرادی که اخبار حوزه فناوری اطلاعات را دنبال می کنند به خوبی می دانند در کنار نرم افزارهای معمولی که روی رایانه نصب می شوند نسل جدید نرم افزارهای اینترنتی نیز عرضه شده اند که بدون اشغال حافظه مجازی رایانه، امکانات مورد نیاز کاربر را با سرعت بالاتر ارائه می دهند.

نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت که این روزها با نام Cloud Computing شناخته می شوند نیازی به نصب روی رایانه ها ندارند. صاحبان شرکت های بزرگ که به دنبال کاهش هزینه های خود هستند به صورت گسترده به این نرم افزارها روی آورده اند.این روزها نبرد میان نرم افزارهای معمولی با قابلیت نصب روی رایانه و نرم افزارهای اینترنتی بسیار بالا گرفته و برخی کارشناسان پیش بینی می کنند در آینده نرم افزارهای اینترنتی پیروز این میدان باشند. در حال حاضر شرکت های بزرگ از جمله مایکروسافت می کوشند در کنار محصولات سنتی، نسل جدید نرم افزارهای اینترنتی را نیز ارائه دهند.

Gnome-4 در مقابل KDE

اگر با سیستم عامل متن باز لینوکس سر و کار داشته باشید، در جریان نبرد طولانی میان Gnome و KDE هستید. این نبرد به گونه ای دنبال می شود که برخی کاربران طرفدار هر دو برنامه هستند و تلاش می کنند در آن واحد از مزایای هر دو طرف استفاده کنند.

طرفداران این دو فضای نرم افزاری ادعا می کنند زبان برنامه نویسی به کار رفته برای تهیه آنها، مهم ترین عامل مزیتشان محسوب می شود. بخش اعظم فضای Gnome با نرم افزار برنامه نویسی C تهیه شده و این در حالی است که KDE از نرم افزار C++ استفاده کرده است. باید اعتراف کرد هر دو نرم افزار برنامه نویسی یاد شده شامل مزایا و معایب مختلف می شوند و نمی توان یکی را بر دیگری ارجح دانست. دو برنامه نرم افزاری Gnome و KDE به صورت عمده توسط کاربران عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و نبرد طولانی آنها همچنان ادامه دارد.

5- شبکه‌های اجتماعی در مقابل سایت‌های مدیریتی

شبکه های اجتماعی این روزها به پرطرفدارترین سایت های اینترنتی تبدیل شده اند و روزبه روز بر محبوبیت آنها افزوده می شود. بیشتر کاربرانی که به وب لاگ نویسی علاقه دارند در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر عضو هستند و از خدمات میکروبلاگ آنها استفاده می کنند. در این سایت ها آخرین فناوری های ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته و این مساله موجب شده است محبوبیت آنها نزد عموم کاربران در گروه های سنی مختلف افزایش یابد. در مقابل شبکه های اجتماعی، سایت های اینترنتی معمولی قرار دارند که از گذشته میان کاربران مورد استفاده قرار می گرفتند. اگرچه این سایت ها همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده اند اما کارشناسان بر این باورند شبکه های اجتماعی می توانند در این نبرد رو در رو به پیروزی برسند.

Vi -6 در مقابل Emacs

این دو ابزار که تولد آنها مربوط به دهه 1990 می شود، همچنان محبوبیت زیادی میان سازمان ها و شرکت های بزرگ دارند و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اگر چه برخی کاربران با قاطعیت به طرفداری از یکی از این دو برنامه می پردازند اما در اصل باید توجه داشت هر دو برنامه یاد شده در موقعیت خود بسیار مفید هستند و نمی توان یکی از این محصول را بر دیگری برتر دانست. آنچه که نبرد میان این دو فضای نرم افزاری را تقویت می کند، نحوه استفاده از آنها است. بسیاری از کاربران معتقدند استفاده از ابزارهای موجود در این برنامه ها بسیار دشوار است و نمی توان به سادگی نحوه استفاده از آنها را یاد گرفت. کارشناسان در این نبرد نمی توانند یک برنامه را پیروز بدانند و همچنان منتظر گذر زمان هستند تا نتیجه رقابت میان آن دو را مشاهده کنند.

7- گوگل در مقابل همه رقبا

نکته جالب در این زمینه این است کاربرانی که در این رقابت حضور دارند و در جبهه مخالف گوگل قرار گرفته اند دلیل قانع کننده ای برای مخالفت خود ندارند. افرادی که با گوگل مخالفت می کنند با ناامیدی فراوان امیدوارند سایت های محبوبشان از گوگل پیشی بگیرد و بیش از پیش توجه کاربران را به خود جلب کند که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است. با وجود همه مخالفت ها و موافقت ها باید اعتراف کرد گوگل بزرگ ترین و برترین جست وجوگر اینترنتی جهان است و بر این اساس، مخالفان هم در برخی موارد مجبور می شوند سراغ ابزارهای این سایت بروند. گوگل علاوه بر آنکه امکان جست وجوی اینترنتی آسان و گسترده را برای کاربران فراهم می کند، ابزارهای اینترنتی مختلفی را در اختیار کاربران می گذارد و چندی است که وارد فضای نرم افزاری نیز شده است. کارشناسان در مورد این نبرد با قاطعیت، پیروزی گوگل را بر رقبا نوید داده اند.

8- فایرفاکس در مقابل IE در مقابل Chrome

جنگ میان مرورگرهای اینترنتی برای همه کاربران آشنا است. در دهه 1990 دنیای مرورگرهای اینترنتی وسعت چندانی نداشت و Internet Explorer مایکروسافت یکه تاز این عرصه بود اما پس از گذشت مدتی شرکت موزیلا مرورگر متن باز خود را با نام فایرفاکس وارد بازار کرد تا عرصه بر IE مایکروسافت تنگ شود. این مرورگر توانست بخشی از محبوبیت IE را از آن خود کند و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد اما از مدتی پیش رقیبی جدید برای این دو مرورگر اینترنتی عرضه شده و آن هم Chrome است. این مرورگر اینترنتی را گوگل تولید کرده و به عقیده کارشناسان سرعت باز شدن صفحات اینترنتی در آن بیشتر از IE و فایرفاکس است. مرورگر Chrome از جمله نرم افزارهای مبتنی بر اینترنت محسوب می شود و نه تنها فضای زیادی را روی رایانه اشغال نمی کند بلکه خدمات اینترنتی وسیع تر را در اختیار کاربران می گذارد. پیش بینی پیروز این عرضه کار چندان آسانی نیست و باید منتظر ماند و دید کدام یک از این سه نرم افزار بر دیگری پیروز می شوند.

9- سیستم به اشتراک‌گذاری فایل در مقابل کنسرسیوم

این نبرد در اصل میان کاربران معمولی و مراکز عرضه کننده خدمات اینترنتی، شرکت های تجاری و صنایع تولید فایل های صوتی - تصویری و ذخیره سازی اطلاعات انجام می شود. در یک طرف این جنگ کاربران معمولی ایستاده اند و در طرف دیگر، شرکت های یاد شده قرار دارند و آنچه که تاکنون به اثبات رسیده، پیروزی قاطع کاربران بر این شرکت ها و صنایع است. مراکز فعال در حوزه صدانگاری و شرکت های اینترنتی براساس قانون کپی رایت با به اشتراک گذاری فایل ها مخالف می کنند و آن را عملی غیرقانونی می دانند. این در حالی است که کاربران همچنان به فعالیت های خود در این زمینه ادامه می دهند و از طریق سایت های موجود به صورت رایگان فایل های مورد نظر خود را دریافت می کنند و فایل های خود را در اختیار دیگر کاربران می گذارند. این مساله که باعث نقض قانون کپی رایت می شود، خسارت های فراوانی را متوجه شرکت های فعال در این حوزه کرده است. شرکت ها تاکنون با هیچ یک از راهکارهای خود نتوانسته اند جلوی این روند را بگیرند.

10- مدیران شبکه در مقابل کاربران

این جریان می تواند نبرد میان استاد و شاگرد هم نامگذاری شود. در حالی که مدیران شبکه معمولاً محدودیت هایی را برای دسترسی به برنامه ها، سایت های اینترنتی، سیستم های سخت افزاری و ... در نظر می گیرند کاربران بدون توجه به این محدودیت ها اقدامات مورد نظر خود را انجام می دهند. اگر چه برای پیروزی مدیران شبکه برنامه های مختلفی ارائه شده اما باید اعتراف کرد پیروز اصلی این میدان کاربران معمولی هستند و تمامی این محدودیت ها را به سادگی از میان برمی دارند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed