به اعتقاد یک مدرس روزنامهنگاری صفحههای اول روزنامههای ما به لحاظ صفحهآرایی و در کل ویترین روزنامه مشکل دارند.
حسین قندی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که ویترین در روزنامههای ایرانی با دوگانگی رعایت میشود، گفت: مثلا برخی روزنامهها در صفحه اول خود فقط تیتر میزنند و برخی مطلب را نیز در همان صفحه میآورند.
او با بیان این که مطبوعات معتبر جهان خبر را بهصورت کامل در صفحه اول میآورند و فقط به تعداد تیترها بسنده نمیکنند ادامه داد: این روزنامهها با داشتن خوانندگان همیشگی و مشترک متعدد، نیاز به تبلیغ تیترها در صفحه اول برای جذب مخاطب ندارند و شاید کل صفحه یک خود را به یک مطلب اختصاص دهند.
وی با تاکید بر این که روزنامههای ما عکس جذاب را نمیشناسند، افزود: در روزنامههای داخلی در صفحه اول چهار یا پنج عکس به نیت جذب مخاطب کار میشود. عکسهایی که به دلیل نوع چینش و یا چهره افراد موجود در عکس مخاطب را به سمت عکسهای دیگر متمایل کرده و یا جذب مطالب غیرمرتبط میکند. در حالی که در روزنامه باید عکس با قامت مناسب در جایی کار شود که چهره افراد در عکس و سمت نگاه آنها به سمت ستونهای داخل روزنامه باشد.
او با اشاره به این که Flag یا پرچم روزنامه به اشتباه در ایران لوگو خوانده میشود، تصریح کرد: در صفحه اول روزنامههای ایران فلاگ در وسط قرار گرفته و دو طرف آن نیز خبر گذاشته میشود در حالی که فلاگ باید در تمام عرض روزنامه باشد. این معیار نادرست صفحهآرایی، روزنامههای ما را با مشکل مواجه میکند.
این مدرس روزنامهنگاری دربارهی چاپ تبلیغات بازرگانی در صفحه نخست روزنامهها نیز یادآور شد: روزنامه دیلیتلگراف چند شماره در صفحه اول خود آگهی چاپ کرد تا اینکه در یک شماره رسما از مخاطبان عذرخواهی کرده و از آن به بعد صفحه اول خود را تنها با اخبار و مطالب بست.
وی در پایان با تاکید دوباره برگذاشتن عکسهای سراسری در صفحه اول روزنامه و تاثیر مهم آن در القا مطلب و جذب مخاطب، به اندازه تیتر اشاره و خاطرنشان کرد: اندازه تیتر روزنامه و فونتی که برای آن استفاده میشود به حجم روزنامه بستگی دارد.