در آستانهی ماه مبارک رمضان رقابت شبکههای تلویزیونی مذهبی و عربی برای جذب بیشتر مخاطب آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، شبکههای مذهبی عربی مانند «الرساله» و «اقرأ» از هماینک مقدمات را برای پخش برنامههای جذابتر در ماه رمضان و جذب مخاطب بیشتر فراهم کردهاند. شبکه «الرساله» در کویت مستقر است و برنامههای تلویزیونی تولید شده توسط گروههای برنامهسازی مختلف را به روی آنتن میبرد.
«اقرأ» نیز در قاهره مستقر است و بخشی از گروه آرت محسوب میشود.
برگزاری همزمان نشستهای خبری توسط مسؤولان این دو شبکه تلویزیونی نیز حاکی از رقابت بالا میان شبکههای «الرساله» و «اقرأ» است. به نحوی که هر دوی این شبکهها روز یکشنبه را برای معرفی ویژه برنامههای ماه رمضان خود به خبرنگاران انتخاب کردند.
الرساله که به جذب مخاطب در عربستان سعودی امیدوار است، نشست خبری خود را در هتل «اینترکانتیننتال» برگزار کرد و مسوولان این شبکه در نشست خبری اعلام کردند که امیدوارند 18 میلیون مخاطب در عربستان را در ماه رمضان امسال جذب کنند.
السویدان، مدیر شبکه الرساله در این نشست خبری با تأکید بر موسیقی فاخری که در برنامههای ماه رمضان این شبکه استفاده میشود، خاطرنشان کرد: در برنامههای امسال ما به خواستههای گروهی میلیونی از مخاطبانمان که با پخش موسیقی در برنامههای ماه رمضان مشکلی ندارند، توجه نشان میدهیم و به درخواستهای دو میلیون بینندهای که به پخش موسیقی اعتقادی ندارند، تمرکز نکردهایم.
وی ادامه داد: ما در میان شبکههای مذهبی و عربی دنیا در زمره برترینها هستیم؛ اما هنوز به لحاظ تعداد مخاطب در بین کشورهای عربی در مقام دوم قرار داریم.
اما کنفرانس خبری شبکه اقرأ در هتل «پارک حیات» برگزار شد و حضور دو خبرنگار زن در این نشست مسوولان برگزاری این کنفرانس را سردرگم کرد. آنها در نهایت دو خبرنگار خانم را در اتاقی دور از محل برگزاری نشست مستقر کردند.
مسؤولان شبکههای اقرأ و الرساله برای جذب مخاطب بیشتر در عربستان سعودی، کارشناسان مذهبی از این کشور را به برنامههای خود دعوت میکنند به نحوی که الرساله دارای 10 کارشناس مذهبی از عربستان است.
یکی از مسوولان شبکه اقرأ در اینباره گفته است: بینندگان تلویزیونی در عربستان سعودی بسیار سختپسند هستند؛ بنابراین اگر ما بتوانیم آنها را راضی نگه داریم، در کشورهای دیگر هم موفق بودهایم.
شبکه اقرأ نیز دارای شش کارشناس مذهبی از عربستان سعودی است.
به نقل از عرب نیوز، صاحبان هردوی این شبکههای تلویزیونی مدعی هستند که به لحاظ تعداد مخاطب در جهان عرب، رتبه اول را در بین شبکههای مذهبی به خود اختصاص دادهاند.
الرساله مدعی شده که در میان شبکههای مذهبی در جهان عرب رتبه اول را داراست و در عربستان سعودی هم پس از شبکه پرمخاطب المجد، رتبه دوم را دارد.
محمد سلام، مدیر شبکه اقرأ نیز مدعی شدهاست که در بین شبکههای مذهبی رتبه اول را دارد و در بین شبکههای عربی رتبه 12 را به خود اختصاص دادهاست.
به گفته وی این آمار توسط اتحادیه رادیو و تلویزیونهای عرب منتشر شدهاست.
به گزارش ایسنا، شبکهی مذهبی که در عربستان سعودی رتبه اول را دارد المجد است که دفتر آن در عربستان سعودی واقع است. این شبکه از افکتهای صوتی استفاده میکند و موسیقی از آن پخش نمیشود. هم چنین هیچ زنی نیز در این کانال حضور نمییابد.