تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: یکشنبه، 25 مردادماه 1388  

 

همزیستی ارتباطات و اقتصاد در هلند / «راه» مسیرش از «ارتباطات» جدا است

 
 

وضعیت فناوری اطلاعات در هلند 

 
 

موافقان طرح ادغام دو وزارت راه و ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید می کنند که این ادغام در کشورهای توسعه یافته نیز اجرایی شده است. به همین منظور گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهایی به بررسی جایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته می پردازد. در پنجمین بخش به بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در هلند می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، هلند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو است. در چارت وزارتخانه های دولت این کشور در مجموع 13 وزارت فعال هستند و از این میان دو وزارت "حمل و نقل، کارهای عمومی و مدیریت آب" به صورت یک وزارتخانه مستقل بوده و بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات به صورت یک آژانس و یک هیئت ریز نظر وزارت امور اقتصادی قرار می گیرد.

همزیستی ارتباطات و اقتصاد چه به صورت یک وزارتخانه تلفیقی و چه به صورت سازمانهای وابسته به وزارتخانه در کشورهای توسعه یافته خبر از اهمیت پتانسیلهای نهفته فناوری ارتباطات و اطلاعات در رشد اقتصادی می دهد. این درحالی است که در طرحهای جدیدی که در کشورمان مطرح شده اند پیشنهاد تلفیق وزارت ارتباطات با حمل و نقل ارائه داده شده است.

وزارت امور اقتصادی هلند

استفاده از واژه "امور" در عنوان این وزارتخانه نشان می دهد که این وزارت طیف وسیعی از فعالیتهای اقتصادی را پوشش می دهد و از آنجا که فناوری ارتباطات و اطلاعات در هزاره سوم و به خصوص با ظهور بحران اقتصادی جهانی دو سال اخیر یکی از مهمترین منابع رشد اقتصادی و مبارزه با این بحران بزرگ به شمار می رود بنابراین قرار گرفتن بخش "ارتباطات" در وزارتی چون اقتصاد کاملا بدیهی به نظر می رسد.

براساس تازه ترین گزارشی که کمیسیون اروپا نشان داد اقتصاد دیجیتالی می تواند بهترین پاسخ اروپا به بحران اقتصادی باشد بنابراین کشورهای اتحادیه باید بیش از همیشه در توسعه پهنای باند و فناوری ارتباطات و اطلاعات تلاش کنند.

به گفته ویویان ریدینگ کمیسیر رسانه ها و ارتباطات کمیسیون اروپا، درحال حاضر نفوذ کلی خطوط اینترنت پر سرعت Dsl در هلند 99 درصد است.

هرچند در چارت کابینه دولت نخست وزیری هلند از عبارت ارتباطات و یا فناوری ارتباطات و اطلاعات در عنوان وزارت امور اقتصادی استفاده نشده است با وجود این، یک هیئت عمومی و یک آژانس زیر نظر این وزارتخانه وظیفه رسیدگی به امور فناوری ارتباطات و اطلاعات را به عهده دارند. به طوری که هیئت عمومی برای انرژی و تله کام (DGET) و آژانس ارتباطات رادیویی مسئول امور ارتباطات هستند.

هیئت عمومی برای انرژی و تله کام (DGET)

به گزارش مهر، هدف این هیئت توسعه مدیریت انرژی تجدیدپذیر و موثر و استفاده هوشمندانه و دردسترس از شبکه های ارتباطات الکترونیک با کیفیت بالا است.

همچنین توسعه بهترین سازمان ممکن و عملیات بازارهای انرژی، ارتباطات الکترونیک و پست از دیگر وظایف این هیئت است به طوری که ایمنی و قابل اطمینان بودن شبکه های پستی و الکترونیکی تضمین شود.

آژانس ارتباطات رادیویی

این آژانس در راستای توسعه ارتباطات الکترونیک با سرعت بسیار بالا فعالیت می کند. این فعالیت در ادامه اهمیت بخشیدن به نقش ارتباطات در توسعه اقتصادی انجام می شود. در توسعه پویایی ارتباطات الکترونیک، آژانس ارتباطات رادیویی هلند مسئول توسعه ارتباطات بی سیم و کابلی است و در این میان وزارت امور اقتصادی، فضایی امن را برای رشد فعالیتهای اقتصادی این حوزه ایجاد می کند.

وزارت حمل و نقل، کارهای عمومی و مدیریت آب

وزارت حمل و نقل، کارهای عمومی و مدیریت آب یکی از 13 وزارتخانه ای است که بدنه دولت هلند را تشکیل داده اند. این وزارت شامل دپارتمانهای سیاستگذاری و دپارتمانهای اجرایی در بخش حمل و نقل و مدیریت آب است. این سازمانها عبارتند از:

ساختمان سازی و حفظ تاسیسات ساختمانی
حمل و نقل باری
حمل و نقل هوایی
محیط زیست
تحرک و دسترسی
حمل و نقل عمومی
جاده ها و تردد ایمن
وسایط حمل و نقل
آب

نگاهی گذرا به چارت دولت هلند نشان می دهد که این دولت اهمیت ویژه ای به ارتباطات و فناوری اطلاعات می دهد و چون اقتصاد را وابسته به فناوری می داند جاده فناوری را درست در مسیر اقتصاد کشانده است.

البته نگاه به فناوری اطلاعات در تمامی بخشهای یک کشور و دولت که می خواهد دولت الکترونیک نیز داشته باشد ضروری است. در کشورهای توسعه یافته هیچگاه به فناوری و فناوری اطلاعات نگاه تک بخشی نمی شود بلکه سازمانها و وزارتخانه ها در حیطه کاری خود به این فناوریها توجه ویژه دارند.

اما نکته قابل تامل این است که در هلند بر خلاف آنچه گفته می شود و بسیاری از کارشناسان کشورمان نیز به آن انتقاد می کنند "راه" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" مسیر مستقلی ندارند و این نشان می دهد سیاستگزاران این کشور سنخیتی در این دو حوزه کاری تشخیص نداده اند.

بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و ترابری در کشورمان اسفند ماه سال 83 مطرح شد اما مدتی پیش با تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس زمینه این ادغام هموار شد. با این ادغام، وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت ارتباطات و حمل و نقل متولد خواهد شد.

این ادغام در حالی صورت می گیرد که کلیه کارشناسان را با یک سئوال بزرگ مواجه کرده است. آنها به دنبال جواب این سئوال هستند که با توجه به اینکه عصر آینده عصر جامعه اطلاعاتی است، فناوری اطلاعات چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا با این اقدام می توانیم به آینده فناوری اطلاعات و جبران عقب ماندگی ها امیدوار باشیم؟

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed