تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 21 مردادماه 1388  

 

ارتباطات در ژاپن؛ مستقل از راه و ترابری و زیر نظر وزارت کشور و ارتباطات

 
 

بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در ژاپن  

 
 

خبرگزاری مهر - موافقان طرح ادغام دو وزارت راه و ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید می کنند که این ادغام در کشورهای توسعه یافته نیز اجرایی شده است. به همین منظور گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهایی به بررسی جایگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته می پردازد. در بخش دوم این سلسه مقالات به بررسی وضعیت فناوری اطلاعات در ژاپن می پردازیم.

کشور ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در عرصه دانش و فناوری و به خصوص فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به شمار می رود.

در دولت نخست وزیری ژاپن 11 وزارتخانه فعال هستند. به دلیل مهم بودن موضوع فناوری برای کشوری چون ژاپن دو وزارتخانه به این موضوع اختصاص داده شده است. به طوری که بخش علوم و فناوری در وزارتخانه آموزش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری گنجانده شده و بخش فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) زیر نظر وزارت کشور و ارتباطات قرار گرفته است.

وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل وزارت مجزایی است که وظیفه آن تنها سازماندهی امورات ترابری، زمین شهری و توریسم بوده و در امور بخش گسترده ای چون ICT دخالت نمی کند. این درحالی است که در کشورمان طرح ادغام وزارت راه و فناوری ارتباطات و اطلاعات ارائه شده است.

وزارت کشور و ارتباطات

این وزارتخانه مسئول ایجاد سیستمهای بنیادی ملی در ژاپن است. این سیستمها شامل سازمانهای مدیریتی کشور، سیستم خدمات عمومی پرسنلی، مالیات/ بودجه محلی، سیستمهای انتخابات، پیشگیری از سوانح و آتش سوزی، اطلاعات و ارتباطات، خدمات پست و سیستمهای آماری هستند.

امروزه مهمترین وظیفه وزارت کشور و ارتباطات ژاپن، پیشرفتهای هرچه بیشتر IT این کشور در سطح جهانی است.

هیئت استراتژیهای جهانی ICT

به گزارش مهر، هیئت استراتژیهای جهانی ICT در جولای 2008 در این وزارتخانه تاسیس شد. این سازمان، عملکردهای مرتبط با فناوری و سیاستگذاریهای جهانی را دنبال می کند و همسویی صنعت، رسانه و ارتباطات را سازمان دهی می کند.

هیئت فناوری و ارتباطات

هیئت فناوری و ارتباطات نقش مهمی در خدمات پست و دیجیتالی کردن رسانه ها و پیشرفت استفاده از ICT به عهده دارد.

هیئت مخابرات

هیئت مخابرات نظارت و توسعه زیرساختهای مخابراتی وابسته به زندگی شهری را به عهده دارد و رقابت در بخش توسعه در بازار مخابرات، محافظت از مصرف کننده برای ارائه خدمات قابل اطمینان دولتی از سوی شرکتهای خصوصی و دولتی و توسعه شبکه های بی سیم و کابلی مخابراتی و اینترنتی و همچنین تدوین سیاستگذاریهای استفاده از امواج رادیویی موثر را سازماندهی می کند.

وزارت فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری

هیئت سیاستگذاریهای علم و فناوری در این وزارتخانه مسئول توسعه علوم و فناوریهایی چون علوم محیط زیست، علوم مواد و فناوریهای نانو، هوافضا، انرژی هسته ای، علوم اقیانوسی و علوم زمین، کاهش سوانح و زمین لرزه است.

وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل

وظیفه اصلی این وزارتخانه توسعه صنعت ساختمان سازی، نقشه کشی محلی و ملی، آب و زمین، توسعه منطقه ای و شهری، رودخانه ها، جاده ها، راه آهن، حمل و نقل جاده ای، ناوگان دریایی، لنگرها و بنادر، هواپیمایی، توریسم، هواشناسی، گارد ساحلی و ایمنی حمل و نقل است.

نگاهی گذرا به چارت دولت ژاپن نشان می دهد که این دولت به عنوان یکی از فعال ترین کشورها در عرضه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت ویژه ای به ارتباطات و فناوری اطلاعات می دهد.

البته نگاه به فناوری اطلاعات در تمامی بخشهای یک کشور و دولت که می خواهد دولت الکترونیک نیز داشته باشد ضروری است. در کشورهای توسعه یافته هیچگاه به فناوری و فناوری اطلاعات نگاه تک بخشی نمی شود بلکه سازمانها و وزارتخانه ها در حیطه کاری خود به این فناوریها توجه ویژه دارند.

اما نکته قابل تامل این است که در ژاپن بر خلاف آنچه گفته می شود و بسیاری از کارشناسان کشورمان نیز به آن انتقاد می کنند "راه" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" مسیر مستقلی ندارند و این نشان می دهد سیاستگزاران این کشور سنخیتی در این دو حوزه کاری تشخیص نداده اند.

به گزارش مهر، بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و ترابری در کشورمان اسفند ماه سال 83 مطرح شد اما مدتی پیش با تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس زمینه این ادغام هموار شد. با این ادغام، وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت ارتباطات و حمل و نقل متولد خواهد شد.

این ادغام در حالی صورت می گیرد که کلیه کارشناسان را با یک سئوال بزرگ مواجه کرده است. آنها به دنبال جواب این سئوال هستند که با توجه به اینکه عصر آینده عصر جامعه اطلاعاتی است، فناوری اطلاعات چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا با این اقدام می توانیم به آینده فناوری اطلاعات و جبران عقب ماندگی ها امیدوار باشیم؟

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed