تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سینما - تئاتر

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 21 مردادماه 1388  

 

ایران در رتبه یازدهم پرکارترین کشورها / تعداد ناامیدکننده سالن‌های سینما در ایران

 
 

براساس آمار منتشر شده مربوط به وضعیت سینمای جهان در سال ‌٢٠٠٧، ایران رتبه یازدهم پرکارترین سینماهای جهان را در اختیار دارد. 

 
 

براساس آمار منتشر شده مربوط به وضعیت سینمای جهان در سال ‌٢٠٠٧، ایران رتبه یازدهم پرکارترین سینماهای جهان را در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» در گزارشی که تاریخ انتشار آن مربوط به ماه می ‌٢٠٠٨ یعنی تقریبا یک سال گذشته می‌شود، به وضعیت سینمای جهان در سال ‌٢٠٠٧ پرداخته است.

تعداد فیلم‌های تولیدی

در بخشی از این گزارش، به تعداد فیلم‌های تولید شده در هر کشور اشاره شده است. در رتبه اول این فهرست، سینمای هند دیده می‌شود که ‌١١٦٤ فیلم در سال ‌٢٠٠٧ ساخته است که از این حیث فاصله‌ چشم‌گیری با دیگر کشورها ایجاد کرده است.

اسکرین‌دیلی سینمای قاره اروپا را در رده‌ دوم قرار داده است که مجموعا ‌١٠٩٥ فیلم تولید کرده‌اند.

هالیوود، صنعت سینمای آمریکا درحالی با ‌٦٠٣ فیلم در رتبه سوم قرار دارد که ایران با ساخت ‌١٠٥ فیلم در سال ‌٢٠٠٧، رتبه یازدهم این فهرست را در اختیار دارد.

بالاتر از ایران کشورهایی چون ژاپن، چین، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره‌جنوبی، ایتالیا و انگلستان قرار گرفته‌اند. این درحالیست که برخی کشورهای سرشناس از لحاظ تولیدات سینمایی مانند برزیل، ترکیه، آرژانتین، مکزیک و رومانی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

تعداد سینماهای موجود به‌ازای هر فیلم

در بخش دیگری از گزارش اسکرین دیلی، تعداد سینماهای موجود در هر کشور به ازای هر فیلم تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این فهرست، آفریقای جنوبی با ‌٧٨ سالن به‌ازای هر فیلم در رتبه اول قرار دارد. استرالیا با ‌٧٢ سالن در رتبه دوم است و آمریکا با ‌٦٤ سالن سینما در رتبه‌ی سوم این فهرست ایستاده است.

در این بخش، ایران با تنها ‌٤/٢ سالن به‌ازای هر فیلم، رتبه ماقبل آخر را در اختیار دارد و فقط کامبوج پایین‌تر از ایران قرار گرفته است.

حضور کشورهایی چون مکزیک، لبنان، ترکیه، سوئد، پرتغال و لهستان در رتبه‌های تک‌رقمی این فهرست جلب توجه می‌کند.

تعداد بلیت‌های فروخته‌شده به‌ازای هر فیلم

در بخش دیگری از گزارش بررسی صنعت سینمای جهان در سال ‌٢٠٠٧، آمار مربوط به تعداد بلیت‌هایی که به‌ازای هر فیلم در کشورها فروخته شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بخش، استرالیا با ‌١/٣ میلیون بلیت به‌ازای هر فیلم در رتبه اول قرار دارد. آفریقای جنوبی با سه میلیون بلیت به‌ازای هر فیلم در رتبه دوم قرار دارد و آمریکا با ‌٣/٢ میلیون بلیت در رتبه چهارم دیده می‌شود.

این گزارش نشان می‌د‌هد، ایران با فروش تنها ‌١٠٠ هزار بلیت به‌ازای هر یک فیلم در رتبه سوم از انتهای این فهرست قرار گرفته است. تنها دو کشور مراکش و کامبوج از این لحاظ پایین‌تر از ایران قرار دارند.

هند، چین، کره‌جنوبی و مالزی در میان کشورهای آسیایی بهترین عملکرد را دارند و در میان کشورهای اروپایی نیز هلند پیشگام است.

تعداد فیلم‌های تولیدی به‌ازای جمعیت کشورها

در ادامه‌ گزارش تفصیلی اسکرین‌دیلی، آمار مربوط به تعداد فیلم‌های ساخته‌شده به‌ازای جمعیت کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بخش، استونی با ساخت ‌٧/٧ فیلم به‌ازای هر میلیون نفر در رتبه اول قرار گرفته و هنگ‌کنگ با ‌١/٧ فیلم در رتبه دوم قرار دارد.

ایران به‌همراه پرتغال با ساخت ‌٦/١ فیلم به‌ازای هر میلیون نفر، مشترکا در رتبه هفدهم این جدول دیده می‌شود.

سوییس، اسپانیا، بلژیک، اتریش و دانمارک از جمله کشورهای موفق اروپایی در این زمینه هستند.

اما چین، آفریقای جنوبی، رومانی، برزیل و مصر بدترین عملکرد را در زمینه تعداد تولید فیلم‌های داخلی برای شهروندان خود دارند.

تعداد تماشاگران حاضر در سینماها

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این گزارش، آماری در رابطه با تعداد تماشاگرانی که در سال ‌٢٠٠٧ در کشورهای موردنظر به سالن‌های سینما رفته‌اند، ارائه شده است.

در این قسمت، هند با دو میلیارد و ‌٥٠٠ میلیون نفر آمار خیره‌کننده‌ای از خود به‌جا گذاشته است. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده بالیوود، هالیوود است که با یک میلیارد و ‌٤٠٠ میلیون نفر در رتبه دوم قرار گرفته و چین با ‌٦٧٤ میلیون نفر در رتبه سوم این فهرست دیده می‌شود.

در این بخش از گزارش، آماری در رابطه با سینمای ایران ارائه نشده است، اما ارقام موجود مربوط به سال ‌٢٠٠٦ حاکی از آن است که ‌٥/١١ میلیون نفر در ایران به سینما رفته‌اند.

انگلستان، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، اسپانیا، روسیه و کانادا به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

سهم تولیدات داخلی در جذب مخاطب

این گزارش نشان می‌دهد، سینمای ایران در سال ‌٢٠٠٧ از لحاظ تعداد مخاطبانی که به تماشای تولیدات داخلی رفته‌اند، در رتبه اول فهرست قرار گرفته است. براساس گزارش اسکرین‌دیلی، ‌٤/٩٩ درصد از کل تماشاگرانی که در سال ‌٢٠٠٧ در ایران به سینما رفتند، فیلم‌های تولید داخل را تماشا کردند.( البته این موضوع را باید لحاظ کرد که اصولا اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران محدود است)

پس از آمریکا که در رتبه دوم قرار دارد و البته آماری در این رابطه ارائه نشده است، کشور هند با ‌٩٢ درصد در رتبه سوم دیده می‌شود.

چین، کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه، ترکیه و ایتالیا دیگر کشورهایی هستند که در جذب مخاطب برای تماشای تولیدات داخلی خود، ‌عملکرد مناسبی داشته‌اند.

در این بخش لبنان، اتریش، تایوان و آفریقای‌جنوبی بدترین آمار را در اختیار دارند.

تعداد سالن‌های سینما در هر کشور

کشور آمریکا از لحاظ تعداد سالن‌های سینما در رتبه اول گزارش اسکرین‌دیلی قرار گرفته است.

براساس آمار ارائه‌شده، آمریکا تا پایان سال ‌٢٠٠٧، بالغ‌بر ‌٣٨ هزار و ‌٩٧٠ سالن سینما داشته است که از این لحاظ اختلاف بسیار چشم‌گیری با دیگر کشورهای جهان دارد.

هند که نزدیک‌ترین رقیب آمریکا است، ‌١٤ هزار سالن سینما دارد و از این لحاظ در رتبه دوم ایستاده است.

فرانسه،‌ آلمان، اسپانیا، مکزیک و انگلستان بالاتر از چین و ژاپن دارای بیشترین سالن‌های سینما هستند.

در این بخش ایران با ‌٢٥٥ سالن سینما تا پایان سال ‌٢٠٠٧ در رتبه‌های پایین این جدول قرار گرفته است. این درحالیست که کشورهای به‌مراتب کوچک‌تری چون تایلند، تایوان، مالزی و بلژیک بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند.

تعداد سالن‌های سینما به‌ازای هر میلیون نفر

در آخرین بخش از گزارش اسکرین‌دیلی مربوط به وضعیت سینمای جهان در سال ‌٢٠٠٧، تعداد سالن‌های فعال سینما که به‌ازای هر میلیون نفر وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بخش، ایسلند با ‌١٦٠ سالن به‌ازای هریک میلیون نفر در رتبه اول دارد. آمریکا با ‌١٢٨ سالن در رتبه دوم قرار دارد و سوئد، اسپانیا، ایرلند، استرالیا و کانادا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس این گزارش، ایران با ‌٩/٣ سالن به‌ازای هر یک میلیون نفر بازهم در رتبه‌های پایین جدول دیده می‌شود.

کشورهایی چون تایلند، ‌تایوان، هنگ‌کنگ،‌ ژاپن، لبنان، مالزی و کره‌جنوبی کشورهای آسیایی هستند که از این حیث عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به سینمای ایران دارند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed