شبکههای تلویزیونی و کمپانیهای سازنده سریالهای تلویزیونی در اروپا، با مشکلی به نام «عرضه و فروش بینالمللی» دست و پنجه نرم میکنند.
به گزارش ایسنا، سایت خبری هالیوود ریپورتر اخیرا با ارائه گزارشی درباره فروش بینالمللی سریالهای تلویزیونی، به بیان این مطلب پرداخته که اغلب تولیدات تلویزیونی در اروپا بازاری برای فروش در کشورهای دیگر ندارند؛ این در حالی است که هم اینک سریالهای آمریکایی با استقبال قابل توجهی در کشورهای دیگر مواجه میشوند.
در بخشی از این گزارش منتشر شد، آمدهاست: سریالهای آمریکایی از بازار خوب داخلی و بینالمللی برخوردارند، اما حتی بهترین و پرمخاطبترین برنامههای اروپایی با استقبال خوبی در سطح بینالملل مواجه نمیشوند و فروش آنها با محدودیتهایی همراه است.
نویسنده این گزارش همچنین یادآور شدهاست: سریالهای اروپایی در حالی با استقبال بینالمللی کمتری نسبت به مجموعههای آمریکایی مواجه میشوند که سازندگان آنها با وسواس بیشتری این برنامهها را تولید و به بازار عرضه میکنند. در حقیقت هیچکدام از سریالهای اروپایی همانند برخی مجموعههای پرمخاطب آمریکایی همچون «نظم و قانون» و « سی اس آی» شتابزده و با عجله ساخته نمیشوند؛ بر این اساس آنچه باعث پیشی گرفتن سریالهای آمریکایی از مجموعههای اروپایی میشود، داستانهای جذابی است که بعضا برای این مجموعهها انتخاب میشود.
در این گزارش سپس به مجموعههای موفق کشورهای اروپایی که سالهای اخیر توانستند در سطح بینالملل بازار خوبی برای فروش فراهم کنند، اشاره شدهاست.
«خیابان کرونیشن» یکی از مجموعههای موفق اروپایی است که پربینندهترین سریال تلویزیونی بریتانیاست و ازسال 1960 شروع 50 و سال ادامه پیدا کرد. شبکه سازنده این سریال (آی تی وی ) برای برای هر 30 ثانیه زمان تبلیغات در بین این سریال تا 60 هزار پوند پول طلب میکند.
سریال «گالیله» از تولیدات کشور آلمان هم در این فهرست دیده میشود که یکی از پرمخاطبترین سریالهای علمی دنیا لقب گرفتهاست.
از فرانسه سریال «زندگی بسیار شیرین است» انتخاب شدهاست که از سال 2004 پخش آن آغاز شد و طی یک هفته 13 میلیون مخاطب را به خود جلب کرد.
سریال «برادر بزرگ» از ایتالیا نیز در این فهرست قرار گرفتهاست. این سریال که برای مخاطب جوان ساخته شده روابط بیست زوج جوان از سن 18 تا 25 سال را نشان میدهد.
سریال سوئدی «والندر» هم یک مجموعه جنایی موفق است که بر اساس یک رمان ساخته شده و 13 قسمت آخر آن 28 میلیون دلار به کشورهای دیگر فروخته شد.
مجموعه انیمیشن روسی «اسمشاریکی» هم در فهرست مجموعههایی قرار گرفته که توانسته بازار خوبی برای فروش در سطح بینالملل داشته باشد. این سریال مخاطب 3 تا 8 سال را هدف قرار داد و نخستین سری از آن سال 2004 به روی آنتن رفت. در سال 2008 این انیمشن روسی مبلغ 170 میلیون دلار را برای سازندگانش به ارمغان آورد.