فراهمسازی فرصت برای جایگزینی کتابهای چاپی با نسخههای الکترونیکی نوید انقلاب دیجیتالی در عرصه آموزش میدهد.
به گزارش ایسنا، دانشآموزان در یکی از مدارس ایالت آریزونا از رایانههایی که مدرسه در اختیار آنها قرار داده برای درس گرفتن، انجام تکالیف و گوش کردن به پادکستهای معلمهای درس علوم استفاده میکنند.
در مدرسه دیگری در همین ایالت دانشآموزانی که لپ تاپ دارند میتوانند جزوات دیجیتالی کلاسهای زبان انگلیسی، تاریخ و علوم را دریافت کنند و در این منطقه ابتکاری به نام «فراتر از کتابهای چاپی» معلمان را تشویق میکند درسهایی را که شامل پرزنتیشن پاورپوینت، ویدیو و مطالب تحقیقی هستند و در سایتهای اینترنتی مطمئن یافتهاند، ایجاد و به اشتراک بگذارند.
کتابهای چاپی هنوز به پایان عمر خود نرسیدهاند اما به گفته آموزشدهندگان، دیری نمیگذرد که نسخههای دیجیتالی جای آنها را بگیرند.
فرماندار کالیفرنیا تابستان امسال اعلام کرد در یک طرح ابتکاری نسخههای دیجیتالی درسهای علوم و ریاضی دبیرستانها جایگزین کتابهای چاپی میشوند؛ این ابتکار که در نوع خود نخستین به شمار میرود توجه گستردهای را به خود جلب کرده است. ایالت کالیفرنیا امیدوار است با این اقدام میلیونها دلار در سال در هزینهها صرفهجویی کند.
مقامات آموزشی کالیفرنیا در حال بازبینی 20 متن کد باز ریاضی و علمی دبیرستان هستند تا هنگامی که در پاییز امسال آماده استفاده میشوند از مطابق بودن آنها با استانداردهای آکادمیک فعلی کالیفرنیا مطمئن شوند و موارد تایید شده را بهزودی اعلام خواهند کرد.
استفاده از محتوای کد باز در موسسات آموزشی عالی آغاز شده و ممکن است با پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای سرمایه گذاری در ایجاد کلاسهای آنلاین رایگان برای بهبود وضعیت کالجها شتاب پیدا کند.
صدها دانشگاه در سراسر جهان از جمله M.I.T و دانشگاه نفت و معدن شاه فهد در عربستان اکنون میتوانند از کلاسهای درسی کد باز استفاده کنند. اما با همه توجهی که ابتکار فرمانداری کالیفرنیا جلب کرده، کتابهای دیجیتالی تنها آغاز تحول در فنآوری آموزشی هستند.