تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تبلیغات انتخاباتی

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 21 مردادماه 1388  

 

دکتر مسعود کوثری: بی.‌بی‌.سی از خلاء‌های اطلاع‌رسانی صداوسیما بعد از انتخابات استفاده کرد

 
 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش بارز صدا و سیما در جلب مشارکت انتخاباتی مردم گفت: ‌صدا و سیما در رقابت‌های انتخاباتی بیش از ظرفیت‌هایش عمل کرد و مثل ققنوس فدا شد.  

 
 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش بارز صدا و سیما در جلب مشارکت انتخاباتی مردم گفت: ‌صدا و سیما در رقابت‌های انتخاباتی بیش از ظرفیت‌هایش عمل کرد و مثل ققنوس فدا شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها(مأوا)، دکتر مسعود کوثری به تلاش‌های صداوسیما برای ارتباط با نخبگان در یک دهه گذشته پرداخت و گفت:‌ «گزینش عناوین یا موضوعات»، «انتخاب واقعیت‌ها برای عرضه و گزارش»، «دقت در توضیح و تشریح» و «اعتماد به ارزیابی» چهار بعد اعتماد به رسانه‌های خبری است که صدا و سیما در هر چهار بعد دچار آسیب‌ شد.

وی تأکید کرد: البته انصاف نیست در اتفاقات اخیر همه تقصیرات را گردن صدا و سیما بیندازیم، چرا که صداوسیما هم جزیی از شرایط و سیستم‌ سیاسی است، بنابراین از تلاطم‌های نظام سیاسی نمی‌تواند به دور باشد.

استادیار دانشگاه تهران در ادامه عملکرد صدا و سیما را در سه بازه زمانی «پیش از انتخابات»، «زمان انتخابات» و «بعد از انتخابات» مورد توجه قرار داد و گفت:‌ در فاصله یکی دو ماه مانده به انتخابات سیاست چراغ خاموش و برخورد سرد با انتخابات که مناسب دموکراسی حداقلی بود در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما دنبال می‌شد که به یک باره به فضای داغ زمان انتخابات و مناظره‌ ها تغییر کرد، مثل ظرف شیشه‌یی سرد که ناگهان با مایع داغ پر می‌شود.

دکتر کوثری در ادامه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی خارج از اسلوب معمول آن در صدا و سیما را مورد توجه قرار داد و گفت: ‌مناظره‌ها در صدا و سیما حالت کنترل شده و پینگ پنگی دارد، مجری مناظره‌ها نقش تور را بازی می‌کند اما ما در بخشی از این مناظره‌ها دیدیم قالب آن از شیوه مرسوم خارج و به شکل «گفت و گوی داغ» (HOT TALK) درآمد. البته تهییج مردم برای حضور در انتخابات، اطلاع‌رسانی از مواضع و دیدگاه‌ها و کسب اعتماد با نشان دادن بی‌طرفی از نقاط مثبت مناظره‌ها بود.

دکتر کوثری با اشاره به این که مناظره‌ها به شکل «گفت و گوی داغ» قواعد حقوقی و عرفی دارد که باید از سوی طرفین مراعات شود، گفت: در این مناظره‌ها مجری حق دارد هر کجا که تخلفی صورت می‌گیرد مداخله کند و به واقع نقش او بسیار مهم‌تر از مناظره‌کنندگان است.

وی گفت: اولین علامت سوال جدی مناظره‌ها در ذهن مردم زمانی شکل گرفت که بعد از اتمام مناظره‌ها، 20 دقیقه زمان برای یک نامزد منظور شد که حتی اگر این زمان به درستی در نظر گرفته شده باشد اما ابعاد موضوع برای افکار عمومی تشریح نشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از این نشست به عقب ماندن صدا و سیما از جریان‌های روز پس از انتخابات پرداخت و گفت: انعکاس تظاهرات خیابانی در برنامه‌های صدا و سیما همراه با اعوجاج بود و گزینش‌ها و برش‌هایی که از این تظاهرات پخش می‌شد برای بخشی از جامعه، معترضان و نخبگان قانع‌کننده نبود چرا که آن‌ها حداقل در تهران و شهرهای بزرگ از نزدیک مسایل را دنبال می‌کردند و می‌دیدند آن چه بازتاب داده می‌شود منصفانه و منطبق با واقعیت نیست.

وی با تأکید بر حرکت برق آسای رسانه‌های خارجی به ویژه بی‌بی‌سی در استفاده از خلأهای اطلاعاتی صداوسیما اظهار کرد: در دو روز اول پس از انتخابات بی‌بی‌سی به شکل حرفه‌یی خلأهای اطلاع‌رسانی صداوسیما را پوشش داد، ضمن این که مردم از تکنولوژی‌های رقیب از جمله اینترنت و تلفن همراه برای غلبه بر این خلأ استفاده می‌کردند، به طوری که هر چقدر صداوسیما در انعکاس اخبار و رویدادها خاموش بود کلیپ‌های تلفن همراه از بی‌بی‌سی و یوتیوپ پخش می‌شد.

دکتر کوثری در پایان گفت: صدا و سیما در جریان وقایع پس از انتخابات از استراتژی مختلفی از جمله سکوت و سناریونویسی کیهانی، (پیوند مسأله با منافقان، مشابهت به بنی‌صدر و انقلاب‌های رنگی) استفاده کرد که متأسفانه نتوانست ابعاد بحران روی داده در جامعه را کاهش دهد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed