تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تلویزیون

تاریخ ارسال: یکشنبه، 18 مردادماه 1388  

 

ساخت برنامه «ارتباطات ایرانی» با نظریه‌های دکتر محسنیان‌راد

 
 

اسماعیل میرفخرایی با اعلام این که شاید برای نخستین‌بار در ایران، کتابی منشأ ساخت یک برنامه گفت‌وگومحوری چون «ارتباطات ایرانی» می‌شود، خبر داد: با ساخت این برنامه تلاش کرده‌ایم که به ایرانیان نشان دهیم چه پیشینه ارتباطی قوی دارند تا این ملت تاریخی با شناخت بیشتر و بهتر از خود و مسیری که طی کرده‌اند، در زمینه ارتباطات جهانی امروز احساس عقب‌ماندگی نکنند.  

 
 

اسماعیل میرفخرایی با اعلام این که شاید برای نخستین‌بار در ایران، کتابی منشأ ساخت یک برنامه گفت‌وگومحوری چون «ارتباطات ایرانی» می‌شود، خبر داد: با ساخت این برنامه تلاش کرده‌ایم که به ایرانیان نشان دهیم چه پیشینه ارتباطی قوی دارند تا این ملت تاریخی با شناخت بیشتر و بهتر از خود و مسیری که طی کرده‌اند، در زمینه ارتباطات جهانی امروز احساس عقب‌ماندگی نکنند.

این پیشکسوت گویندگی درباره‌ی برنامه‌ی آماده پخش «ارتباطات ایرانی» در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: «ارتباطات ایرانی» که گفت‌وگو با دکتر مهدی محسنیان راد – استاد ارتباطات – درباره ی روند ارتباطات در کشورمان براساس کتاب سه جلدی او با نام «ایران در چهار کهکشان ارتباطی» است، می‌تواند پیش‌زمینه‌یی برای ساخت فیلم مستندی باشد که باید با تجهیزات فراوان تولید شود.

او در ادامه گفت: دیدگاه‌های دکتر محسنیان‌راد را درباره‌ی ارتباطات در جهان کنونی و نقش ایران در آن را پسندیدم. از دیدگاه او ایران پیش از سه کهکشان مورد اشاره مارشال مک لوهان – نظریه‌پرداز کانادایی – (کهکشان‌های شفاهی، گوتنبرگ و مارکنی) یک دوره ارتباطی داشته است و اثرهای آن در سنگ نبشته‌ها و دیگر آثار به جای مانده از دوران کهن مشاهده می‌شود.

تهیه‌کننده «ارتباطات ایرانی» تأکید کرد: این برنامه‌ی با یک مکالمه رادیویی تفاوت دارد. در یک برنامه گفت‌وگومحور تلویزیونی،عکس‌العمل مصاحبه شوندگان به کمک تصویر به مخاطب منتقل می‌شود. در «ارتباطات ایرانی» هم با توجه به آن‌که من و دکتر محسنیان‌راد همکاسی و هم رشته هستیم، به عنوان دو همکلاسی قدیمی صحبت و تلاش کرده‌ایم. برنامه گفت‌وگومحور یا تاک‌شویی را برای مخاطبان بسازیم که جذاب و با یک برنامه رادیویی متفاوت باشد.

میرفخرایی اضافه کرد: در برخی برنامه‌های گفت‌وگومحور سیما به گونه‌ای بسیار رسمی گفت‌وگو صورت می‌گیرد و کارگردانی تلویزیونی نیز با جریان بحث همراهی نمی‌کند در نتیجه برنامه شکلی بسیار رسمی به خود می‌گیرد؛ اما در «ارتباطات ایرانی» محتوای علمی به صورت ساده بیان می‌شود و کنش‌ها و واکنش‌های دکتر محسنیان‌راد و من به عنوان مجری برنامه به تصویر درمی‌آید.

این تهیه‌کننده پخش بخش‌هایی از مستندهای تهیه‌شده درباره موضوع برنامه از سوی شاگردان دکتر محسنیان راد را از دیگر بخش‌های «ارتباطات ایرانی» ذکر کرد که در لابه‌لای آن گنجانده شده است.

او در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا مخاطب «ارتباطات ایرانی» نخبگان و متخصصان ارتباطات هستند، گفت: «ارتباطات ایرانی» گفت‌وگویی راحت است و سعی نشده که مخصوص نخبگان باشد بنابراین این برنامه برای افراد دارای تحصیلات دیپلم که از سیما تنها توقع سریال ندارند، می‌تواند سرگرم کننده باشد.

تهیه‌کننده «ارتباطات ایرانی» درباره‌ی روند تولید این برنامه اظهار کرد: طی شدن مراحل مختلف ساخت «ارتباطات ایرانی» یک‌سال به طول انجامید. البته چون دکتر محسنیان‌راد ترم گذشته در دانشگاه مشغول بود، گفت‌وگوها تنها جمعه‌ها در استودیویی خارج از سازمان صداوسیما ضبط شد که چهارماه به طول انجامید.

او درباره دکور این برنامه گفت‌وگو محور تصریح کرد: مجید میرفخرایی این کار را برعهده داشت و براساس این دیدگاه که دکور نباید موجب انحراف تمرکز مخاطب از بحث شود، عمل کرد بنابراین از رنگ‌های تند و به اصطلاح «پیتزافروشی مانند» در آن استفاده نکرده است. او با طراحی دکوری ساده تلاش کرده است بیشترین توجه مخاطب به محتوای گفت‌وگو معطوف شود و به صورت ملایم او را به محتوای برنامه (ارتباط ایران در قدیم و جدید) هدایت کند.

این گوینده پیشکسوت اظهار کرد: درحال حاضر ترجیح می‌دهم در برنامه جدیدی شرکت نکنم و برنامه‌یی مانند «ارتباطات ایرانی» را که از قبل تولید کرده‌ایم را برای پخش آماده کنم.

اسماعیل میرفخرایی هم چنین در پایان ابراز عقیده کرد: امید است صداوسیما به جای صرف پول برای ساخت برخی از سریال‌های مبتذل، زمینه‌ی ساخت برنامه‌هایی علمی را فراهم کند که اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی را موجب می‌شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed