تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 14 مردادماه 1388  

 

«انقلاب مخملی حالت افراطی جنگ‌های سایبری است»

 
 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، انقلاب مخملی را حالت افراطی جنگ‌های سایبری دانست و گفت برای مقابله با این شرایط، باید به دور از همه کنوانسیون‌ها و قراردادها در فضای آرام به دفاع پرداخت.  

 
 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، انقلاب مخملی را حالت افراطی جنگ‌های سایبری دانست و گفت برای مقابله با این شرایط، باید به دور از همه کنوانسیون‌ها و قراردادها در فضای آرام به دفاع پرداخت.

سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، صبح چهارشنبه در همایش آسیب‌پذیری و امنیت در خدمات اینترنتی گفت: «در حالی که در آینده فناوری اطلاعات به یکی از فناوری‌های فراحیاتی در کشور تبدیل می‌شود، ولی تاکنون به عنوان فناوری حیاتی معرفی نشده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به سیر تاریخی تحولات تهدیدات نظامی در جهان گفت: «در ابتدا جنگ‌ها مدل و شکل عمومی داشت و قدرت‌های نظامی با ایجاد تلفات در افراد غیرنظامی و شهرها هدف مورد نظر را منهدم می‌کردند؛ ولی فشار افکار عمومی از یک سو و رعایت جنبه‌هایی از حقوق بشر و مسایلی چون صلح دوستی، باعث شد تا بشر تلاش کند با کمترین تلفات و خسارت هدف مورد نظر را به دست بیاورد؛ از این رو مدل‌های جدیدی از جنگ‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین ظهور کرد و در نبردها بر اساس آن عمل کرد».

جلالی با اشاره به ویژگی‌های مدل‌های جدید اظهار داشت: «در این مدل حوزه‌های نظامی کاملا تخصصی است، به این معنی که با استفاده از فناوری‌های نوین به منظور ایجاد حداکثر قدرت، دقت و تداوم؛ تلاش می‌شود با کمترین تلفات بیشترین بازدهی به دست آید. از این رو این نوع نبردها به جنگ پاک (Clean War) معروف هستند. این مدل را می‌توان نسل چهارم سیستم‌های نظامی ذکر کرد که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن فناوری است و هر چه در زمینه توسعه فناوری‌های زیرساختی کشور تلاش شود، می‌توانیم بر دشمنان خود استیلا یابیم.

پدافند غیرعامل و انقلاب مخملی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل فاوا فناوری آی.تی، فناوری‌های چندرسانه‌ای، جی.آی.اس و ماهواره‌ها را به عنوان فناوری‌های نوین در جنگ‌های امروز دنیا نام برد و اضافه کرد: «امروزه قدرت‌های جهانی با استفاده از این فناوری‌ها بدون حضور در صحنه‌های جنگ، استفاده حداقلی از نیروهای نظامی و با کمترین تلفات، قدرت‌های نظامی کشورهای هدف را تضعیف می‌کنند. حالت افراطی این مدل، انقلاب مخملی است که در آن، فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت حیاتی کشورها مورد تهدید قرار می‌گیرد. از این رو برای مقابله با این شرایط باید به دور از همه کنوانسیون‌ها و قراردادها در فضای آرام به دفاع بپردازیم».

آی.تی زیر ساخت حیاتی کشور نیست

وی با اشاره به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «طبق این گزارش 21 کشور دنیا زیرساخت حیاتی خود را آی.تی معرفی کرده‌اند، ولی در ایران هنوز فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت حیاتی ذکر نشده؛ این در حالی است که کلیه امور چون تجارت، توزیع گاز، برق و آب، ترافیک، بهداشت و امینت کشور با استفاده از فناوری اطلاعات در حال انجام است. البته این درست است که فناوری اطلاعات در کشور ما به اندازه برخی کشورها کاربردی نشده، ولی با شیبی که در استفاده از فناوری‌های ارتباطی وجود دارد، این فناوری در آینده به عنوان یکی از فناوری‌های فراحیاتی مطرح می شود»

وی با تاکید بر ایجاد امنیت در فضای سایبر گفت: «با توجه به فرایندی که کشور دارد، استقلال کشور می تواند از حوزه آی.تی آسیب‌پذیر باشد؛ از این رو باید نسبت به تولید و بومی‌سازی نرم‌افزارهای کاربردی و شبکه‌ای و سخت‌افزارهای حوزه دفاعی و امنیتی اقدام شود».

رئیس سازمان پدافند غیر عامل فاوا به برگزاری انتخابات اینترنتی در کشور اشاره و تاکید کرد: «در صورتی که توانایی کنترل و ایمن‌سازی شبکه را نداشته باشیم، با اجرای انتخابات اینترنتی عملا اختیار کشور را به دست بیگانگان سپرده‌ایم. از این رو لازم است استقلال کشور را در قالب سند راهبردی حفظ کنیم».

وی برطرف کردن تهدیدات سایبر را از برنامه‌های این سازمان ذکر کرد و گفت: «در سال جاری رفع تهدیدات فضای سایبر را در دستور کار قرار دادیم».

مرکز فاوا، بازوی اجرایی سازمان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد داور، رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) نیز در این همایش گفت: «در راستای امن‌سازی آسیب‌پذیری و امنیت حوزه‌های میزبانی، وب، پست الکترونیکی و جستجو، مرکز پدافند غیرعامل فاوا پروژه‌هایی امنیتی از جمله پروژه طراحی و تولید پست الکترونیکی را تعریف کرده که هم اکنون در دست اجرا دارد. هدف از این پروژه طراحی و تولید سامانه پست الکترونیکی امن با کارآیی بالا است که بتواند به نیازمندی‌های جدید ناشی از افزایش استفاده از نامه‌های الکترونیکی کاربران در محیطی امن پاسخ دهد. از آنجا که در کشور ما بسیاری از نرم‌افزارهای پایه از قبیل سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی و تحت وب با نرم‌افزارهای کارگزار نامه الکترونیکی از طریق واسطه‌ها و شرکت‌های خارجی تهیه می‌شود، لذا طراحی و بومی‌سازی آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا نپرداختن به آن باعث بروز خساراتی جبران‌ناپذیر خواهد شد».

رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا خاطرنشان کرد: «همچنین با توجه به این‌که انتقال فناوری به صورت خرید محصولات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری قابل دستیابی نیست، لازم است محققان کشور در جهت بومی‌سازی و امن‌سازی فناوری‌ها اقدام کنند».

راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت (SOC) و تیم امداد و نجات رایانه‌‌ای (CERT) ملی

داور همچنین از راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت، اس.او.سی و تیم امداد و نجات رایانه‌‌ای ملی ، سی.ای.آر.تی خبر داد و گفت: «تدوین برنامه‌ تولید و توسعه فناوری‌های بومی و اجرایی کردن آن، تدوین برنامه فرهنگ‌سازی و آموزش پدافند غیرعامل و اجرایی کردن آن از اهداف برنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور است. این سازمان به عنوان سازمان سیاست‌‌گذار، مرکز پدافند غیرعامل فاوا را که بازوی اجرایی خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، فعال کرده است».

وی به برنامه‌های سال 87 و 88 این سازمان اشاره کرد و گفت: «برنامه‌‌های این سال‌ها با محوریت طراحی و تولید سامانه‌های امنیتی، بومی، حمایت از تولیدات داخلی و فرهنگ ‌سازی تعریف شده است».

جنگ امروز، جنگ سایبری است

داور گفت: «آمار نشان می دهد که جنگ‌های سایبری با روندی سریع در حال گسترش است، به طوری‌که از 250هزار حمله در سال 1998 / 1377 به دو میلیون حمله در در سال 2006 / 1385 و چهار میلون حمله سایبری در سال 2007 / 1386 افزایش یافته است».

رئیس مرکز پدافند غیرعامل فاوا افزود: «با توجه به شکل امروزی جنگ که از آن می‌‌توان به عنوان جنگ اطلاعات یا جنگ سایبر نام برد، پرداختن و توجه ویژه به مقوله پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از لحاظ کمی و کیفی و بررسی سامانه‌های مرتبط، نقش مهم و ارزشمندی را در تعیین سرنوشت این نوع جنگ‌ها بر عهده خواهد داشت».

وی سهولت بهره‌گیری از نقاط ضعف و آسیب‌پذیری دشمن، دشواری کشف حمله، اهداف و نوع حمله، هزینه‌‌های عملیاتی اندک و ناشناس بودن مهاجم را از ویژگی‌های جنگ سایبر نام برد و اظهار داشت: «یکی از نقاط آغازین و شاید خط مقدم جبهه این جنگ، اینترنت است از این رو توجه به مبانی و اصول پدافند غیرعامل در طراحی و راه‌‌اندازی پروژه‌ها و طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات امری ضروری است».

داور با اشاره به رئوس سیاست‌های کلان در حوزه پدافند غیرعامل فاوا اظهار داشت: «امن، ایمن و پایدارسازی فضای سایبر در برابر حملات و اختلالات بر اساس اصول پدافند غیرعامل و رعایت توازن بین امنیت و توسعه فضای سایبر، ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و با تاکید بر بومی‌سازی محصولات، ساماندهی و توسعه ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه امنیت و پیش‌بینی تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای انجام مطالعات و پایش مستمر مخاطرات امنیتی در حوزه سایبری از جمله رئوس برنامه‌های این سازمان است».

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed