تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: شنبه، 10 مردادماه 1388  

 

موافقان و مخالفان طرح ادغام وزارت‌خانه‌های راه و ارتباطات

 
 

یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات معتقد است: نتیجه ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه و ترابری جز ضربه به حوزه ICT نخواهد بود.  

 
 

یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات: نتیجه ادغام این دو وزارتخانه جز ضربه به ICT نیست

یک کارشناس فن‌آوری اطلاعات معتقد است: نتیجه ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه و ترابری جز ضربه به حوزه ICT نخواهد بود.

محمد غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این ادغام هیچ سنخیتی ندارد زیرا جنس ارتباطات با کابل‌های نوری و ماهواره با جنس ارتباط توسط جاده و پل متفاوت و ناموزون است.

وی با بیان این که اگر فکر کنیم زیرساخت جاده‌ای که به جابه‌جایی فیزیکی می‌انجامد با زیرساخت ارتباط مخاطبان به صورت مجازی و از طریق غیرحضوری تفاوت دارد و در یک فاز علمی نمی‌گنجد به اشتباه بودن این طرح اعتقاد پیدا می کنیم، افزود: اگر قصد، کوچک کردن دولت است که می‌توان با تبدیل وزارتخانه‌ها به موسسات یا شرکت‌های زیرنظر نهادهای مرتبط، هزینه‌های ایجاد حتی یک وزارتخانه را نیز از مخارج کشور کسر کرد.

غفاری خاطرنشان کرد: در کشور ما شاید ده‌ها سازمان، مرکز و موسسه فرهنگی به موازات هم در داخل و خارج از کشور کار می‌کنند و آن‌ها را زیر نظر یک وزارتخانه نمی‌برند اما از طرفی قصد ادغام دو وزارتخانه با کار ارتباطات از دو جنس کاملا متضاد را مطرح می‌کنند.

این کارشناس در ادامه از طرز تفکر ملموس در جهان سوم ابراز تاسف و اظهار کرد: در این نوع طرز فکر کارهای فیزیکی که به چشم دیده می‌شود در اولویت قرارمی‌گیرد. با این تفکر بعد از ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابری، زیرساخت‌های نرم‌افزاری IT و CT بر سر راه ایجاد پل و احداث جاده قربانی می‌شوند.

وی با تاکید بر این که با ادغام یا برون‌سپاری سازمان‌هایی که دولت را بزرگ کرده‌اند، می‌توان به هدف کوچک‌سازی بدنه دولت رسید، تصریح کرد: برای تصدی وزارتخانه ادغام شده ICT و راه و ترابری با نام وزارت حمل و نقل و ارتباطات نیاز به وزیری است که ارتباطات و اطلاعات را به اندازه راه و ترابری بشناسد. اگر وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن ادغام می‌شد از نظر علمی قابل توجیه بود.

این کارشناس فن‌آوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس IT ادغام دو وزارتخانه را به مصلحت این دو حوزه گسترده نمی‌بینیم.

مسئول کمیته مخابرات مجلس: وظایف وزارتخانه‌های راه و ترابری و ارتباطات با هم سنخیت دارد

مسئول کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: وظایف وزارتخانه های "راه و ترابری" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" با هم سنخیت دارد و ‌مناسب است این دو وزارتخانه با هم ادغام شوند.

"‌علی مطهری" در گفت و گو با ایرنا، افزود: با خصوصی شدن پست، پست بانک و مخابرات، ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه توجیه پذیر شده است و با ادغام این دو وزارتخانه تعارضاتی که بین آنها در زمینه توسعه شبکه مخابراتی وجود دارد، از بین خواهد رفت.

وی افزود: براساس طرح ادغام وزارتخانه که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، تعداد وزارتخانه های دولت از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه تقلیل می یابد.
مطهری گفت: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهد به کار خود با ساختار فعلی ادامه دهد، بهترین تصمیم ادغام این وزارتخانه با وزارت راه و ترابری است، ولی چنانچه وزارت ارتباطات بیشتر به جنبه فراموش شده ی وظایف خود یعنی فناوری اطلاعات بپردازد و ماموریت جدید خود را در رابطه با حرکت جهشی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک تعریف کند، وجود وزارتخانه مستقل ارتباطات و فناوری اطلاعات ضرورت پیدا می کند.

وی افزود: وقتی صحبت از توسعه فناوری اطلاعات می شود، مسئولان وزارت ارتباطات عنوان می کنند متولی تامین زیرساخت هستند ولی وزارت ارتباطات باید در زمینه ارایه خدمات فناوری اطلاعات مانند وزارت بهداشت در زمینه ارایه و خدمات بهداشتی عمل کند.
مطهری با اشاره به ضرورت کاهش وزارتخانه ها و کوچک سازی دولت، گفت: در دولت نیز تمایل به ادغام وزارتخانه ها وجود دارد و با کاهش امور تصدی گری در سطح وزارتخانه ها طی سال های اخیر، ادغام وزارتخانه ها توجیه پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انفورماتیک: ادغام خسارت‌های بسیاری به کشور وارد می‌کند

عضو شورای عالی انفورماتیک با بیان این که موضوع ادغام دو وزارتخانه ICT و راه و ترابری باعث بهت و تعجب کارشناسان شد گفت: این دو وزارتخانه از جنبه‌های مختلفی با هم متفاوت بوده و سنخیتی ندارند.

حسین طالبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این دو وزارتخانه از نظر عملیاتی، ماهیتی، مخاطب‌ها، سرویس‌هایی که ارائه می‌شود، تجهیزات و از نظر ساختاری به هم ارتباطی ندارند.

او ادامه داد: وزارت راه ارتباط بین شهرها را از طریق جاده برقرار می‌کند اما ارتباط در وزارت ICT از طریق ارتباطات الکترونیکی برقرار می‌شود و از سویی مهندسان و متخصصان این وزارتخانه نیز از نظر تخصصی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و علوم و فنون، کاربران، متخصصان و مهندسان و تخصص آن‌ها با هم تفاوت دارد.

عضو شورای عالی انفورماتیک افزود: ادغام وزارتخانه‌هایی که به لحاظ فعالیت مشابهت‌های بسیاری با هم دارند کار درستی است اما با توجه به این که وزارت ICT و مباحث فن‌آوری اطلاعات به عنوان موتور حرکت توسعه برای کلیه دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود با ادغام آن در وزارتخانه‌ای که تجهیزات و ماشین‌آلات غول پیکر و افراد آن با عملیات اجرایی فیزیکی در ارتباطند باعث می‌شود فعالیت‌های ICT کندتر شود و این موضوع لطمات و صدمات زیادی به کشور وارد می‌کند.

طالبی گفت: زمانی ما قصد داشتیم که پیشنهاد جداسازی وزارتخانه ICT را به IT و CT بدهیم زیرا بیش از90 درصد فعالیت‌های این وزارتخانه در حال حاضر برروی CT و ارتباطات است و IT به نوعی مغفول مانده است و این در حالیست که در کشورمان فرهنگیان زیادی را در بخش‌ فن‌آوری اطلاعات داریم.

عضو کمیته راهبردی تهیه سند نظام جامع IT ادامه داد: از زمانی که IT در وزارت ICT ادغام شده می‌توان گفت که فن‌آوری اطلاعات به حالت کما رفته و فعالیت‌های توسعه‌ای در این حوزه کند و در بسیاری از جهات متوقف شده و این در حالیست که به جای جدایی این دو از هم و تشکیل دو وزارتخانه مستقل تصمیم بر ادغام این وزارتخانه مهم و بزرگ و پیچیده با وزارت راه را گرفتند که این موضوع عجیب است.

نماینده سابق مجلس: این ادغام در جهت کوچک شدن دولت معقول به نظر می‌رسد

معاون توسعه صنایع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: به نظر می‌رسد برای ادغام دو وازتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه‌ و ترابری کار کارشناسی خوبی صورت گرفته است.

رمضانعلی صادق‌زاده - نماینده سابق مجلس- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که با توجه به سیاست‌های اصل 44 بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فعلی وزارت ICT قابل واگذاری به بخش خصوصی است ادامه داد: 30 شرکت مخابرات استانی، شرکت پست، شرکت ارتباطات سیار، شرکت IT و هواپیمایی پیام قابل واگذاری است و فقط 20 درصد در انحصار دولت می‌ماند و تنها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت زیرساخت که نقش نظارت و قانونگذاری دارند به عنوان بخش حاکمیتی خصوصی نمی‌شوند.

وی افزود: در رابطه با وزارت راه و ترابری که شامل چهار بخش حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌شود، ارتباطات حمل و نقلی را به نمایندگی از سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌دهند. بخش‌های قابل واگذاری وجود دارد و مجموعه وزارتخانه‌ را کوچک می‌کند.

صادق‌زاده تاکید کرد: ماهیت وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و راه و ترابری برقراری ارتباط است که برخی اوقات جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و گاهی تلفنی و اینترنتی است و با توجه به کوچک شدن دو وزارتخانه مذکور بعد از واگذاری به بخش خصوصی ادغام این دو وزارتخانه در جهت کوچک شدن دولت معقول به نظر می‌رسد.

وی با بیان این که پیشنهاد ایجاد وزارتخانه حمل و نقل و ارتباطات پیش‌تر مطرح شده بود و امیدوارم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، خاطرنشان کرد: از آنجا که ادغام دو وزارتخانه ماهیت فنی دارد مشکلی از نظر تسلط وزیر به حوزه‌های مختلف ارتباطات، اطلاعات و راه وجود ندارد. حتما نیاز نیست وزیر همه تخصص‌ها را داشته باشد و می‌توان با در نظر گرفتن ساختاری جدید برای وزارتخانه‌ها به نحوی مدیریت کرد که با ایجاد معاونت‌های مختلف به تمام امور رسید.

معاون توسعه صنایع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و با وجود یک وزارتخانه مجزا برای ICT مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد پس آیا ادغام به این مشکلات نمی‌افزاید؟ خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در حوزه ICT به دلیل صورت نگرفتن واگذاری‌ها است که اگر شکل بگیرد مشکلات نیز حل می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن: ادغام وزارتخانه‌های راه و ارتباطات کارشناسی نشده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سنخیت وزارتخانه‌های راه و ترابری و ارتباطات یک نوع ارتباط فیزیکی و الکترونیکی بوده اما هنوز کارشناسی نشده است.

عزیز اکبریان در گفت‌وگو با «توانا»،اظهار داشت: ادغام وزارتخانه‌های راه‌ و ترابری و فناوری اطلاعات و ارتباطات یک برنامه پیشنهادی است که هنوز کار کارشناسی در مورد آن انجام نشده است.

وی با اشاره به طرح ادغام وزارتخانه تشریح کرد:با توجه به اینکه در آینده نزدیک باید تمام زیر مجموعه های وزارت ارتباطات اعم از پست، پست بانک و سایر قسمت های دیگر به بخش خصوصی واگذار شود سنخیت آن با وزارت راه و ترابری یک نوع ارتباط فیزیکی و الکترونیکی است که برخی معتقدند که اگر وزارتخانه ها کوچک شود، می توان این دو وزارتخانه را ادغام کرد.

وی در پایان تاکید کرد: نظرات قطعی متعاقبا اعلام خواهد شد و هیچگونه تصمیم گیری جدی در این خصوص انجام نگرفته است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed