تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 8 مردادماه 1388  

 

روزهایی که اینترنت تنگی نفس داشت

 
 

گزارشی از چهار سال عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  

 
 

خبرگزاری ایلنا - دکتر محمد سلیمانی پژوهشگر توانمند کشور چهارسال عهده‌دار پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم بود‏، در این چهار سال وی دستاوردها و ناکامی‌هایی داشت که از دید هیچ خبرنگاری دور نمانده است وی که در دوران فعالیت‌های دانشگاهی خود عملکرد بسیار خوبی داشت دراین دوران نتوانست آن‌طور که باید و مورد انتظار مردم بود ظاهر شود؛ چیزی که از سوی کارشناسان نیز مطرح شده است و آنها همواره عملکرد سلیمانی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 23 مرداد ماه سال 84 زمانی بود که محمود احمدی نژاد رئیس کابینه نهم، محمد سلیمانی را از بین 3گزینه سلمانی، کهزادی و محامد پور، جهت دریافت تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی کرد.

این انتخاب به دلیل سوابق علمی سلیمانی درعرصه‌های دانشگاهی و پژوهشی منجر به رای اعتماد 220نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی شد و وی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم انتخاب شد.

زندگی‌نامه وزیر ارتباطات

محمد سلیمانی سال ۱۳۳۳ ‬(هنگام دریافت پست وزارت ارتباطات درحدود 51 سال سن داشت) در یکی از شهرهای استان فارس متولد شد.

وی لبسانس خود را در سال 57 از دانشگاه شیراز و فوق‌لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه پیرو ماری کوری در رشته مخابرات و با گرایش الکترونیک بسامد بالا دریافت کرد.
سلیمانی متاهل و دارای 4 فرزند است و به زبان‌های فرانسه و انگلیسی مسلط است.
سوابق اشتغال قبل از دریافت پست وزارت ارتباطات سلیمانی قبل از دریافت پست وزارت ارتباطات سمت‌هایی زیادی نیز داشته که اکثر آنها در حوزه دانشگاه و مربوط به مسائل علمی بوده است، از سوابق وی می‌توان به ریاست دانشگاه علم و صنعت، معاون‎ دانشجویی وزارت‎ فرهنگ‎ و آموزش‎ عالی، ریاست‎ سازمان‎ پژوهش‌های علمی و صنعتی، معاون پژوهشی‎‎ دانشگاه‎ علم‎ و صنعت، ریاست‎‎ مرکز تحقیقات عالی‎ الکترونیک‎ در صنایع‎ الکترونیک‎ ایران و مدیر صنعت‎ سامانه‎های‎ فضایی‎ صنایع‎ مخابرات‎ ایران اشاره کرد.

وی در عرصه‌های علمی و فرهنگی هم فعالیت داشته که مهم‌ترین این فعالیت‌ها، تدریس و رهبری فعالیت‌های علمی پژوهشی در زمینه مخابرات در دانشگاه علم و صنعت، ارائه بالغ بر ۱۰۲ مقاله علمی و ۷۲ طرح کارشناسی ارشد و دکترا، مشارکت فعال در طرح‌هایی مهم مانند طراحی و ساخت ماهواره کوچک و ماهواره زهره و طرح‌های پوشش راداری، تألیف و ترجمه ۱۴ عنوان کتاب و ۸ متن پایه درسی چاپ شده و انتخاب به عنوان پژوهش‌گر نمونه دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۸۳ و پژوهشگر نمونه جشنواره سلمان فارسی است.

بعد از دریافت پست وزارت ارتباطات

محمد سلیمانی استاد و پژوهشگر دانشگاه با محاسن و موهای نسبتا مشکی عهده دار کرسی وزارت ارتباطات شد ولی تحت فشارهای مدیریتی در پایان 4 سال وزارت موهای مشکی ‌اش تنها به تعداد انگشتان دست بود که دلیل این امر را می‌توان روحیه دانشگاهی وی عنوان کرد که بنا به گفته ملکی نماینده مشکین‌شهرمجلس هفتم در زمان اخذ رای اعتماد در مخالفت با سلیمانی، وی را فاقد قاطعیت مدیریتی با وحود تخصص بالا دانست.(شاید در آن موقع کسی به این نکته توجه نکرد ولی تصمیم‌گیری‌های بعدی وزیر ارتباطات و مصاحبه‌هایی که کرد از عدم قاطعیت ایشان خبر می‌داد تا حدودی این ادعا را ثابت کرد)

فعالیت‌های محمدسلیمانی بعد ازرسیدن به مقام وزارت ارتباطات بیشتر حول و حوش واگذاری‌های تلفن‌همراه و اظهارنظر در این حوزه می‌چرخید و کمتر به مسائل دیگر توجه می‌کرد؛ البته دردوران 4 ساله وزارت وی افتخاراتی هم کسب کرد که مهمترین آن‌ها پرتاب ماهواره امید بود ولی در همین حوزه کم‌کاری‌هایی هم شد که یکی از آ‌نها عدم به پایان رسیدن پروژه ماهواره زهره بود در حالی که خود وی عهده دار مشارکت در طراحی و ساخت این ماهواره بود.

خبرنگار گریزی وزیر

سلیمانی در تمام مدت 4 سال فعالیت خود تنها 2الی 3 بار با خبرنگاران حوزه خود نشست خبری برگزار کرد که این نشست‌ها هم در زمان اولین مدیر روابط عمومی وی "محمود هراتیان نژاد" برگزار شد و بعد از رفتن "هراتیان نژاد" و درزمان حضور "حسین پور با عنوان دومین مدیرروابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان سلیمانی، نه‌تنها از هیچ نشست دیگری خبری نبود بلکه خبرنگاران بعد از هر برنامه و همایشی نمی‌توانستند از حلقه مدیران روابط عمومی عبور کنند و وزیر را مورد خطاب قرار داده و پرسش‌های خود را مطرح کنند. البته ناگفته نماند که در این بساط تنها خبرنگار صدا و سیما بود که می‌توانست پاسخ پرسش‌های خود را از سلیمانی دریافت کند
وزیر ارتباطات دولت نهم با خبرنگاران تعامل خوبی نداشت و به غیر از 4 رسانه محدود طی دوران وزارت ، بسیاری از رسانه‌ها با وجود ارسال درخواست‌های مکررچه به صورت شفاهی و چه کتبی به روابط عمومی وزارت ارتباطات، موفق به مصاحبه اختصاصی با وی نشدند.این عدم تعامل به حدی بود که حتی یکبار آقای وزیر وقتی در مقابل پرسشی در مورد اینترنت قرار گرفت خبرنگاران را احمق یا خائن نامید!

از نکات قابل ذکر در سخنرانی‌های سلیمانی نیز بعد از تعریف خاطره، ارائه آمار واگذاری تلفن‌همراه بود که این آمار را هم با قبل از انقلاب مقایسه می‌کرد درحالی که تلفن‌همراه در سال 62 تولید و سال 73 وارد ایران شد.

یکی از نکات قابل توجه در گفتار وزیر ارتباطات تعلق خاطری بود که به شرکت همراه اول و سیم‌کارت‌های این شرکت داشت ولی به هنگام صحبت ازایرانسل با احتیاط سخن می‌گفت، گویی نگران بود که برای این اپراتور تبلیغ شود درحالیکه اپراتور دوم تلفن‌همراه به نوعی دستاورد دولت نهم نیز به حساب می‌آید.

تضعیف حوزه اینترنت در ۴ سال

به گزارش ایلنا از جمله تصمیمات سلیمانی در دوران تصدی‌گری وزارت ارتباطات، تضعیف حوزه اینترنت ایران بود تا جایی ‌که در حال حاضر ایران حتی با کشورهای همسایه خود نظیر پاکستان نیز قابل قیاس نیست.

در دوران تصدی وی سرعت اینترنت در کشور به ۱۲۸ کیلو محدود شد، البته با اعتراضات گسترده، وی این محدودیت را برای کاربران حقوقی (شرکت‌ها) از بین برد ولی کاربران حقیقی همچنان با این مشکل مواجه بودند، چنانکه سقف سرعت اینترنت در ایران نیز در دوران وی بر روی ۵۱۲ کیلو ثابت ماند.

وی در اظهاراتی که بسیاری از رسانه‌های کشور از جمله روزنامه همشهری و خبرگزاری مهر آن‌ را مورد انتقاد قرار دادند،گفت: " برای سرعت‌های بالاتر از ۵۶ کیلوبایت، حتی مشتری و خریدار هم وجود ندارد و پهنای باند ۱۲۸ کیلوبایت اکنون برای بسیاری از سازمان‌ها بدون مشتری است و این میزان را شرکت‌ها حتی نمی‌توانند به مشتریان عرضه کنند؛ پهنای باند ۵۶ کیلو بیت برای مصارف کاربران اینترنتی خانگی و دانشگاه‌ها حتی برای دانلود کتاب‌های ۵۰۰ صفحه‌ای مناسب است!!"

سلیمانی همچنین مدعی شد که ایران در دوران وی در زمره ده کشور اول دنیا از لحاظ رشد در بخش ارتباطات است و حتی از مالزی نیز پیشی گرفته‌است و ادعای‌های دیگر وی نظیر رتبه ۱۷ ایران در زمینه تعداد مشترکان اینترنت و... نیز مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت.

از دیگر مشکلات پیش آمده در دوران تصدی وی، نفوذ پیش از حد رئیس شرکت زیرساخت و مداخله در فعالیت شرکت‌های اینترنتی مجاز بود که با وجودی که مداخله در فعالیت یا عدم‌ فعالیت یک شرکت از وظایف سازمان رگولاتوری است ولی عملا شرکت زیرساخت در این مسائل دخالت کرد و وزیر ارتباطات نیز نتوانست تصمیم قاطعی جهت رفع این معضل و حل مشکلات شرکت‌های اینترنتی و ضرر وارده به بخش خصوصی بگیرد.

استیضاح

احتمال استیضاح سلیمانی در مجلس هشتم چندین بار مطرح شد اما بنا به دلایلی یا استیضاح به تعویف افتاد و یا بعد از چندین استیضاح در دولت نهم فراکسیون اکثریت مجلس هر گونه استیضاح جدید تا پایان دولت احمدی نژاد را منع کرد و بدین ترتیب وی از استیضاح رهایی یافت.

وزارت ارتباطات در حاشیه

به گزارش ایلنا، برخی از کارشناسان حوزه ارتباطات و بخش خصوصی در اظهارات خود اعلام کرده‌اند که وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در3-2سال اخیر به جایی رسیده که دیگر نمی‌توان کشور را با کشورهای هم رده خود نیز مقایسه کنیم، درحالی‌که هم‌اکنون مالزی و برخی از کشورهای هم‌جوار دارای از اینترنتی استفاده می‌کنند که سرعت آن 1792 برابر سرعت اینترنتی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.البته قیمت اینترنت فوق نیز تقریباً 16 هزار برابر کمتر از قیمت اینترنمت در ایران است.کشورهایی مانند ژاپن نیز اینترنت را با سرعت‌هایی بسیار بالا عرضه می‌کنند که محاسبه‌اش برای کاربران ایرانی بسیار سخت.

به گفته کارشناسان، احتمالا سلیمانی یکی از خوش شانس‌ترین وزرای دولت نهم بوده است، چرا که به‌دلیل تمرکز افکار عمومی بر مسائل اقتصادی‌، تورم و... و نیز آگاهی نه چندان مناسب مدیران و مسئولان بلند پایه دولتی از IT و علوم وابسته به آن، هیچگاه نقایص این وزارتخانه(چه در بحث‌های مربوط به تلفن همراه مانند سرویس‌های MMS و GPRS و چه در ارائه پهنای باند و حوزه‌های مربوط به بخش خصوصی و ...)از سوی دولت یا حتی مجلس، مورد انتقاد جدی قرار نگرفته است.

درحاشیه‌ بودن وزارت ارتباطات به حدی است که بحث ادغام این وزارتخانه با وزارت راه درپایان دولت دهم و در مجلس هشتم مطرح شد درحالی‌که این امر درصورت تحقق یافتن باعث لطمه خوردن به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی خواهد شد و بیشتر به یک شوخی شبیه است.

حساسیت انتخاب وزیر ارتباطات در دولت دهم

به هر حال با همه کاستی‌ها، چهار سال گذشت و نوبت به انتخاب وزیر دولت دهم رسید صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر در کابینه شایعات تغییر وزیر ارتباطات را افزایش داده است و برخی کم‌کارهای سلیمانی این امررا تقویت نیز کرده است ، برخی شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که شخص سلیمانی قبل از انتخاب وزرای دولت دهم از خداحافظی صحبت کرده و خواستار ادامه فعالیت خود در دانشگاه‌ها به عنوان یک استاد و محقق شده است.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بین محمد سلیمانی و رئیس‌جمهور رابطه دوستانه‌ای نیز حاکم است و برخی دستاوردهای وزارت ارتباطات توانسته احمدی نژاد را راضی کند ولی اگر رئیس کابینه دهم خواهان ارتقا این حوزه و در نتیجه توسعه کشور است باید در مورد انتخاب وزیر این حوره دقت نظر بیشتری داشته باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed