تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 24 تیرماه 1388  

 

بازار داغ سرگرمی‌های دیجیتال

 
 

گزارش روزنامه دنیای اقتصاد درباره بازی‌های دیجیتالی  

 
 

دنیای اقتصاد، مریم عسگری - تابستان که می‌شود و فصل اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان‌، بازار کالاهای مختلف گرم و پررونق می‌شود. در این میان کالاهایی که در ارتباط با کودکان و نوجوانان هستند و نقش زیادی در پرکردن اوقات فراغت آ‌نها دارند، بازار پررونق و پرمخاطب‌تری خواهد داشت.

به همین دلیل است که فعالان بازار سرگرمی‌های دیجیتالی، تمام مدتی را که در بازار در رکود به سر می‌برد به امید رسیدن تابستان سپری کرده‌اند؛ البته این امیدواری چندان بیهوده نبوده است‌؛ چرا که تجربه سال‌های قبل بیانگر این است که بازار سرگرمی‌های دیجیتالی‌، حتی سرگرمی‌های گران قیمتی چون کنسول‌های گرانقیمت WII، PS3 و... در سه ماه تابستان بسیار گرم و پررونق است.

امسال هم با وجود رکود طولانی مدتی که دامن‌گیر بازار رایانه و تجهیزات دیجیتالی بود‌، بازار خرید و فروش کنسول‌های بازی گرم و پررونق شده و فعالان بازار معتقدند ارائه بازی‌های قفل شکسته به بازار تا حدود زیادی باعث رونق بازار این کالا شده است.
به هرحال تابستان امسال هم مانند سال‌های قبل بازار خرید و فروش کنسول‌های بازی گرم و پررونق است و فعالان بازار راکد رایانه میزبان گیمرهایی هستند که تکانی به بازار بی‌سر و صدای رایانه داده‌اند.

بازار داغ سرگرمی‌های دیجیتال

آتاری‌های قدیمی ‌یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای بازی‌های دیجیتالی بودند که میهمان خانه‌های ما شدند و کودکان دیروز تجربه بازی با آن را دارند. در آن زمان آتاری‌ها آنقدر محبوب بودند که حتی پدر و مادرها هم همپای کودکانشان اوقات خوشی را کنار این وسیله صرف می‌کردند.

اما از آنجا که علم و تکنولوژی رشدی سریع دارد و باز هم از آنجا که رشد استعدادهای کودکان امری مهم است، تولیدکنندگان سرگرمی‌های کامپیوتری کالاهایی پیشرفته‌تر به بازار عرضه کردند که می‌توان به کومودو 64، آمگا، نینتندو میکرو جنیوس، سگا، سونی و ... اشاره کرد.با عرضه این محصولات به بازار دیگر احتیاجی نبود برای خرید بازی‌، هزینه‌ای صرف کنی؛ بلکه می‌توانستی از ویدئوکلوپ بازی‌ها را اجاره کنی و یک هفته تمام بنشینی پای تلویزیون و بازی کنی! اما به تدریج کیفیت بازی‌ها از خط و نقطه به بازی‌های گرافیکی افزایش یافت و نسل دستگاه‌ها عوض شده و کنسول‌های بازی جایگزین قدر انواع آتاری و تی‌وی گیم شدند. بله، با ورود کنسول‌های بازی امروزه دیگر از دستگاه‌های قدیمی‌ خبری نیست. فعالان بازار می‌گویند‌، امروزه PS3، PS2، PSP، Xbox360 و wii از کنسول‌های بازی هستند که در بازار به وفور موجودند و تقریبا تمام بچه‌ها که چه عرض کنیم حتی بزرگسالان، تجربه بازی با آنها را دارند.
فعالان بازار معتقدند‌، عرضه نرم‌افزار‌های قفل شکسته کنسول‌های بازی عامل موفقیت فروش این کنسول‌ها در بازار داخلی بوده‌اند.

محمودی، یک فروشنده دیگر در این باره می‌گوید‌: کنسول‌های بازی در تمام مدت سال مخاطب دارند و یک بازی چهار فصل به حساب می‌آیند، اما فصل تابستان به این علت که برخی از خانواده‌ها قصد دارند برای تشویق کودکانشان برای کسب نمرات بهتر اقدامی‌ کنند بازار خرید و فروش این کالا در تابستان گرم‌تر است.

سعید، پسر بچه هشت ساله‌ای که در مرکز خرید پایتخت مسوول فروش نرم‌‌افزار بازی است نیز می‌گوید: شاید بهتر باشد بگوییم در فصل تابستان بازار خرید و فروش نرم‌افزارهای کنسول‌های بازی گرم و پر‌رونق می‌شود. چرا که امروزه اکثر بچه‌ها یک نمونه قدیمی ‌یا جدید از کنسول‌های بازی را در اختیار دارند و در فصل تابستان بازار بازی‌ها به ویژه بازی‌های جدید گرم‌تر می‌شود.

یک فروشنده دیگر نیز نظر متفاوتی دارد. به گفته وی، اول مهرماه پرفروش‌ترین زمان برای کنسول‌های بازی است. چرا که بازگشایی مدارس باعث می‌شود بچه‌ها تجربه‌های خود را از بازی‌ها و کنسول‌های مختلف با هم در میان بگذارند و به این دلیل که تا زمان امتحانات نیز زمان زیادی دارند برای خرید این کالا به مراکز خرید مراجعه می‌کنند. این در حالی است که یک فروشنده دیگر در این زمینه می‌گوید: اگرچه بازی‌های رایانه‌ای در چهار فصل سال، به غیر از ایام امتحانات بازاری گرم و پررونق دارند، اما بازار این کالا در ایام تعطیلات تابستانی بسیار پررونق‌تر از سایر ایام است. این فروشنده معتقد است، با توجه به قیمت بالایی که کنسول‌های بازی دارند، اکثر بچه‌هایی که از قشر متوسط یا رو به پایین هستند و امکان خرید کنسول‌های بازی را ندارند، به گیم‌نت‌ها مراجعه می‌کنند و به این ترتیب بازار گیم‌نت‌ها نیز داغ و پررونق می‌شود.

محبی، یک فروشنده دیگر در این باره می‌گوید: طی هفته‌های اخیر با توجه به افزایش تقاضا برای کنسول‌های بازی قیمت‌ها در حدود دو‌درصد افزایش یافته است.
به گفته وی‌، یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار کنسول‌های بازی‌، کاهش عرضه کنسول‌هایی است که محصول شرکت سونی است.

‌صاعدی یک فروشنده دیگر نیز با اشاره به این موضوع گفت: طی ماه گذشته شرکت سونی از حجم تولیدات خود در زمینه کنسول‌های بازی کاسته است و این موضوع افزایش قیمت‌ها را در بازار در پی داشت.

‌عاشوری، مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های سونی در این زمینه می‌گوید: شرکت سونی عرضه برخی از محصولات خود مانند حافظه فلش و برخی از کنسول‌های بازی را کاهش داده بود، ولی در حال حاضر این محصولات به وفور در بازار موجودند.

پرفروش‌های بازار

با عرضه کنسول بازی ps3 تا حدودی از توجه گیمرها به کنسول پرطرفدار wii کاسته شد و دامنه این موضوع تا آنجا کشیده شد که خبرها از رقابت شدید ps3 و wii در بازارها جهانی حاکی است.

اما در بازار داخلی، کنسول‌های x box 360،ps2 و psp همچنان پرمخاطب هستند و کمتر کسی به فکر خرید یک ps3 می‌افتد. علت هم روشن است نرم‌افزارهای بازی‌‌های ps3 به صورت قفل شکسته در بازار موجود نیستند و برای خرید بازی‌های این کنسول باید مبلغی حدود 40 تا 70‌هزار تومان هزینه کرد.

احمدی، یک فروشنده در این رابطه می‌گوید: طی سال‌های گذشته‌، قبل از عرضه کنسول‌های ps3 به بازار‌، کنسول‌های ps1،ps2 و‌.... فروش خوبی داشتند که امروزه با عرضه کنسول‌های جدید به بازار کنسول‌های قدیمی ‌در بازار موجود نیستند و تنها در گیم‌نت‌ها می‌توان از آنها سراغ گرفت.

‌وی کنسول‌های xbox 360 وps3 را از کنسول‌های جدید بازار معرفی کرد که قیمت بالایی هم دارند. البته کنسول بازی‌‌های ps3 و wii در سطح جهانی به عنوان پرفروش‌ترین کنسول بازی معرفی شده‌اند، اما در ایران کنسول x box 360 و psp فروش بیشتری دارند. ‌به گفته این فروشنده در حال حاضر قیمت کنسول‌های بازی wii Nintendo حدود 330 تا 400‌هزار تومان و قیمت مدل تبدیل شده آن که نرم‌افزار قفل شکسته هم می‌خورد حدود 420هزار تومان است.

وی قیمت کنسول x box arcode را نیز 325‌هزار تومان و نرخ مدل go pro این کنسول را 430هزار تومان اعلام کرد. مدل elit کنسول بازی e box نیز 495هزار تومان است.
کنسول‌های بازی psp نیز در بازار قیمت 250‌هزار تومان و کنسول‌های ps3 با قیمت 465‌هزار تومان به فروش می‌رسند. فروشندگان قیمت کنسول‌های بازی ps2 را نیز حدود 150‌هزار تومان اعلام کردند.

کنسول‌های ps1 نیز در حال حاضر در بازار موجود نیستند و عرصه را برای مدل‌های جدیدتر خالی کرده‌اند.

نکته جالبی که ذکر آن لازم به نظر می‌رسد این است که در حالی که فعالان بازار از رشد قیمت‌ها در بازار این کالا طی سال جدید خبر می‌دهند با مقایسه قیمت‌ها با سال گذشته دریافتیم قیمت‌ها در حدود دو تا 5 گاهی هم تا 10‌درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. به طوری که در سال گذشته قیمت کنسول بازی ps3 با دو دسته 630‌هزار تومان و قیمت PS3 با یک دسته و یک گیم نیز 550هزار تومان بود. قیمت کنسول Xbox 360 با ظرفیت 120‌گیگابایت نیز 630هزار تومان بود. همچنین قیمت کنسول wii که سال گذشته در بازار کمیاب بود، حدود 400هزار تا 450‌هزار تومان تومان بود.

بازی‌های پرفروش

BAT MAN LEGO،TOMB RAIDER،STAR WARS، SUPER SMASH BROS، CALL OF PUTY، WII SPORTS،WII FIT و... از بازی‌های جدید و البته پرفروش کنسول‌های WII NINTENDO هستند که در بازار به صورت قفل شکسته با قیمتی بین یک تا چهار هزار تومان به فروش می‌رسند.

طبق اعلام مگانت، یکی از عرضه‌کننده‌های کنسول‌های بازی در پاساژ پایتخت‌، علت اختلاف قیمت بازی‌ها در نوع و کیفیت DVD است که بازی روی آن رایت شده است. همچنین DVDهایی که روی آنها عکس بازی چاپ شده است با قیمت بالاتری نسبت به DVDهای بدون عکس به فروش می‌رسند که البته فروش بیشتری هم دارند. این فروشگاه بازی‌هایPROTO TYPE ،CALL OFJUAREZ ،UFC،TERMINATOR ،UP، FAEL ،FIGHT NIGHT و STREET FITHER IV را از بازی‌های جدید کنسول‌های X BOX معرفی کرد که در نوع یک DVD با قیمت چهار هزار تومان‌، در نوع دو DVD با قیمت شش هزار تومان و در نوع سه DVD با قیمت هشت هزار تومان به فروش می‌رسند. بازی‌های RED FACTION،DAM NATINO، BIONICCOMMANDO، ICE AGE 3 و ... نیز از سایر بازی‌های کنسول‌های بازی هستند که در بازار موجودند.

البته نرم‌افزارهای بازی که در رایانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند با این اسامی‌ در بازار موجودند که قیمتی حدود یک تا چهار هزار تومان دارند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed