تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مسائل صنفی

تاریخ ارسال: دوشنبه، 22 تیرماه 1388  

 

اعضای هیئت مدیره جدید انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انتخاب شدند

 
 

در ششمین مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند. 

 
 

خبرگزاری فارس - در ششمین مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند.

ششمین مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان امروز در محل این انجمن برگزار شد و طی آن از مجموع 262رأی مأخوذه اعظم ناصری با 173 رأی، مهدی شیرمحمدی با 171 رأی، حسن اختری با 150رأی، حسن اشجعی با 149 رأی، مریم پوریامین با 145رأی، داود غرانوش با 139رأی، محمدرضا آقابابایی با 133رأی، عنایت سالاریان با 127رأی و عباس سلیمی‌نمین با 112رأی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انتخاب شدند.

براساس این گزارش، حسین مهدوی با 107 رأی و مهدی فضائلی با 93 رأی و مرتضی قمری‌وفا با 90 رای به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره انتخاب شدند.
همچنین گالیا توانگر با 146 رأی و معصومه هدهدی با 142 رأی به عنوان بازرسان انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان انتخاب شدند.

این گزارش می‌افزاید: در این انتخابات مرتضی قمری‌وفا 90 رأی، علی‌اکبر روح‌نواز 88 رأی، منیژه شعاعی 79‌ رأی، وحید جلیلی 77 رأی، علیرضا سربخش 73 رأی، پژمان کریمی 70 رأی، حسن لاسجردی 70 رأی، کمال احمدی 57 رأی و حسن هانی‌زاده 13 رأی به دست آوردند که رأی لازم را برای عضویت در هیئت مدیره این انجمن به دست نیاوردند.

همچنین در بخش بازرسان نیز حمیدرضا علی‌اکبری 98 رأی و مجید دهلوی 97 رأی داشتند. در این انتخابات در مجموع 262 رأی دادند و یک رأی نیز باطله بود.


دبیر‌ کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان 808 عضو دارد

دبیر ‌کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: این انجمن هم‌اکنون 808 عضو اعم از وابسته و پیوسته از خبرگزاری‌ها‌، مطبوعات و نشریات متعدد دارد که از این تعداد 677 عضو پیوسته و 131 عضو وابسته هستند.

مهدی فضائلی در جمع خبرنگاران با ارائه گزارش عملکرد دوساله هیئت مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از تیر 86 تاکنون گفت: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان طی این مدت 57 جلسه رسمی داشته است و به طور متوسط هر دو هفته یک بار جلسات انجمن تشکیل شده است و برخی جلسات نیز به رسمیت نرسیده است.

وی اظهار داشت: در این دوره برای اعلام مواضع انجمن بعد از هر جلسه هیئت مدیره، کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران داشتیم که تقریباً بدون استثنا طی این دو سال برگزار شده است؛ به همین دلیل نیز از تعداد بیانیه‌های انجمن کاسته شد.

فضائلی ادامه داد: در جلسات هیئت مدیره انجمن دستور ثابت رسیدگی به تقاضاهای عضویت متقاضیان و اعلام مواضع انجمن را داشتیم، همچنین مسائل جاری انجمن، ساختمان‌ آن، مناسبت‌ها، برنامه‌های پیشنهادی کمیته‌ها، روز خبرنگار، دیدارها، مراسم افطار، نشست‌ها، موضوعات روز و غیره مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که در سال گذشته برای اولین بار مطرح شد بحث دیدار با مراجع تقلید بود که در این راستا با آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله صافی دیدار کردیم که بازتاب نسبتاً خوبی نیز داشت.

فضائلی با اشاره به این‌که بخشی از فعالیت‌های انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز در قالب کمیته‌های آن شکل می‌گرفت، ادامه داد: کمیته آموزش و پژوهش انجمن به مسئولیت شیرمحمدی در چند محور تقویت ارتباط و همگرایی بخش محتوایی رسانه‌ها با مراکز پژوهشی و علمی فعالیت می‌کند که در همین زمینه 4 نشست با حضور مسئولان بخش‌های فرهنگی و سرویس مقالات نشریات و خبرگزاری‌ها‌ برگزار شد؛ همچنین مهمانانی از پژوهشکده باقرالعلوم و مراکز پژوهشی دیگر در این کمیته داشتیم که این نشست‌ها منجر به تقویت رابطه بین بخش‌های مطبوعات با این مراکز شد.

وی با اشاره به روز خبرنگار و فعالیت‌های این انجمن در این بخش گفت: درباره روز خبرنگار تلاش کردیم، انتخاب خبرنگار برتر را به چارچوب‌های محتوایی عمیق نزدیک کنیم لذا معیارهایی را که در فرمایشات رهبری درباره ملاک‌های یک روزنامه‌نگار بود، استخراج کردیم. معیارهای انتخاب ما در 10 محور مشخص شد و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران برتر را با توجه به این 10 محور انتخاب کردیم.

وی با اشاره به انتخاب روزنامه متعهد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری توسط انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: از 4 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری حدود 25 روزنامه کشور که عمدتاً سیاسی بودند را مورد بررسی قرار دادیم که نتیجه کلی آن نیز بعد از انتخابات اعلام شد.

فضائلی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز کمیته آموزش در خصوص انتخابات 5 محور‌ را در بحث تقویت و دعوت به مشارکت، دشمن‌شناسی، نهادهای برگزار کننده‌، اخلاق و برنامه‌ محوری از فرمایشات رهبری به عنوان ملاک‌های بررسی مدنظر داشتند.

فضائلی با اشاره به جشنواره مطبوعات گفت: سال گذشته کمیته آموزش و پژوهش بررسی جامع و کاملی با حضور 50 نفر از صاحبنظران و دست‌اندرکاران جشنواره مطبوعات انجام داد که ماحصل این بررسی‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد تا در جشنواره بعدی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مواردی نیز در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان پیگیری شد که هنوز به نتیجه نرسیده و در برخی موارد نیز مقدمات فراهم شد ولی هنوز به بار ننشسته است.

دبیر‌ کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به مبحث روزنامه‌نگاری اسلامی گفت: همان طور که در اسم انجمن نیز به روزنامه‌نگار مسلمان اشاره شده است سؤالی که همواره مطرح بوده این است که چه فرقی میان روزنامه‌نگار مسلمان و روزنامه‌نگار غربی وجود دارد و این موضوع کم و بیش مطرح ‌شده است.

وی افزود: روزنامه‌نگاری اسلامی تفاوت اساسی با روزنامه‌نگاری غربی به عنوان خاستگاه اولیه آن دارد و لازم است که این تفاوت‌ها مشخص‌، تبیین و معیارهای آن تفکیک شود. در همین راستا نیز انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در دیدار با آیت‌الله سبحانی صحبت اولیه‌ای برای این‌که نشست و همایشی در این باره با حضور صاحبنظران، روزنامه‌نگاران و اساتید این حوزه برگزار شود، انجام دادند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته اجرایی و روابط عمومی انجمن که مسئولیت آن را حسن کربلایی برعهده داشت، گفت: تمام فعالیت‌های انجمن در همه بخش‌ها یک بعد اجرایی دارد که توسط کمیته اجرایی انجام شده و در آن درگیر بوده است. این کمیته کارهای اجرایی از جمله برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها، سفرها، مراسم‌، صدور دعوتنامه‌ها، اطلاعیه‌ها و غیره انجمن را پیگیری کرده است.

دبیر‌ کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: به طور مشخص در دو سال گذشته مراسم روز خبرنگار یکی از مهمترین مناسبت‌هایی بوده که به آن پرداختیم. در سال 86 ‌برای مراسم روز خبرنگار تدارک نشستی را در تالار وحدت دیدیم و پیگیری جدی برای حضور رئیس جمهور در این مراسم کردیم اما به دلیل هم‌زمانی آن با اجلاس بین‌المللی که در رئیس جمهوری در آن حضور داشت و همچنین تعطیلات چند روزه‌ای که مصادف با این مراسم شد رئیس جمهوری در آن حضور نیافت و این مراسم با حضور وزیر ارشاد برگزار شد.

وی تصریح کرد: در سال دوم نیز برنامه مفصلی برای روز خبرنگار تدارک دیدیم که درست در همان روز رئیس جمهوری نیز مراسمی را در ساختمان مجلس گذاشتند که طبیعتاً از آن جایی که مهمانان ما در آن برنامه شرکت داشتند برنامه انجمن را منتفی کردیم.

وی گفت: شرکت منظم در جلسات خانه احزاب از دیگر فعالیت‌های انجمن بود، همچنین برگزاری مراسم افطار از برنامه‌هایی بود که در سال گذشته برگزار شد.

فضائلی با اشاره به وضعیت ساختمان کنونی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: وضعیت ساختمان پیچیده است چون مالکیت آن به صورت قطعی به انجمن واگذار نشده و هر چند وقت یک بار عده‌ای روی ساختمان دست می‌گذارند تا آن را مالک شوند. اما با پیگیری‌هایی که کردیم موفق شدیم تا‌کنون ساختمان را حفظ کنیم.

فضائلی با اشاره به فعالیت کمیته سیاسی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به مسئولیت بیژن مقدم اضافه کرد: عمدتاً برگزاری فعالیت‌ سیاسی را این کمیته به عهده داشته است و از جمله فعالیت‌های آن برگزاری 4 نشست انتخاباتی در انتخابات مجلس هشتم بود که بازتاب گسترده‌ای داشته است. این نشست‌ها با حضور نادران و آرمین از سازمان مجاهدین انقلاب، باهنر و خاتمی‌، کوهکن و مقدم، محبیان و جوانفکر برگزار شده است.
وی ادامه داد: همچنین در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری کمیته سیاسی انجمن مناظره بین نمایندگان 3 نامزد انتخاباتی را برگزار کرد که قرار بود بین نمایندگان 4 نامزد باشد اما به دلیل همزمانی برنامه نماینده‌ کروبی با برنامه دیگری، وی در این مناظره حضور نیافت و مناظره بین نمایندگان 3 نامزد برگزار شد.

وی همچنین به صدور بیانیه‌های مختلف در موضوعات گوناگون از جمله ماجرای الزیدی خبرنگار عراقی اشاره کرد.

فضائلی با اشاره به فعالیت‌های کمیته تشکیلات که بخش حساس و عمده انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بوده است، گفت: انجمن هم‌اکنون 808 عضو اعم از وابسته و پیوسته از خبرگزاری‌ها‌، مطبوعات و نشریات متعدد دارد که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که از این تعداد 677 عضو پیوسته و 131 عضو وابسته هستند.
وی ادامه داد: در این دوره حدود 500 پرونده جدید متقاضیان عضویت در انجمن تشکیل شده است و یکی از موضوعاتی که در جلسه انجمن به طور ثابت مطرح شده رسیدگی به همین تقاضا‌ها بوده است.

دبیر ‌کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان اضافه کرد: روال به این ترتیب است که کمیته تشکیلات انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان پرونده متقاضیان را تشکیل داده و مدارک و مستندات آن را کامل می‌کند و سپس بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و بعد از این‌که پرونده تکمیل شد، هیئت مدیره نهایتاً رأی به عضویت متقاضیان یا عدم عضویت آن‌ها بر‌اساس ضوابط می‌دهد.

دبیر ‌کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصریح کرد: از 500 پرونده متقاضیان در این دوره، پرونده 170 نفر در هیئت مدیره بررسی شد که 150 نفر برای عضویت تأیید و 20 نفر تأیید نشدند و تعداد قابل توجهی نیز در انتظار هستند.

وی افزود: از چند ماه پیش چون تعداد متقاضیان عضویت در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بالا بود و کسی که در انجمن عضو می‌شود مطالباتی نیز دارد پذیرش درخواست تقاضای جدید عضویت را متوقف کردیم‌.

فضائلی با اشاره به فعالیت‌های کمیته رفاهی و صنفی انجمن تصریح کرد: از آن‌جایی که انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از کمیته ماده 10 احزاب مجوز گرفته است به علت این‌که در هر صنفی تنها یک انجمن می‌تواند از وزارت کار مجوز دریافت کند و یک تشکیلات فقط باید به عنوان صنفی باشد انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از مسیر وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 مجوز فعالیت گرفته است و به عبارتی جزء احزاب کشور به حساب می‌آید. لذا این انتخابات با حضور نماینده وزارت کشور برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: بنابراین انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در کنار فعالیت‌های سیاسی در زمینه صنفی هم خدماتی را ارائه دهد و تلاش‌های زیادی در هر دوره در این راستا انجام شده است. اما تشکیلات صنفی نیست و از آن جایی که انجمن منابع مالی ندارد و اساساً نمی‌تواند فعالیت اقتصادی‌ انجام دهد لذا فعالیت‌های رفاهی و صنفی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان محدود است.

وی اظهار داشت: در دوره جدید صندوق قرض‌الحسنه‌ تشکیل شد و وزیر ارشاد در دو نوبت 40 میلیون تومان به آن کمک کرد و توانستیم به 83 نفر بر‌اساس ثبت‌نام تاکنون وام یک میلیون تومانی پرداخت کنیم.

دبیر‌ کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اشاره به فعالیت‌های کمیته رفاهی به مسئولیت اشجعی گفت: این کمیته توافقی با مؤسسه علمی آموزشی آیندگان انجام داد که با تخفیف 60 درصد فرزندان اعضای انجمن بتوانند از دوره‌ها و کلاس‌های این مؤسسه استفاده کنند که استقبال چندانی نیز از آن نشد.

وی ادامه داد: همچنین این کمیته از سازمان حج و زیارت برای دریافت سهمیه پیگیری کرد که مورد موافقت قرار نگرفت و اقدامات دیگری نیز در کمیته انجام شد که کمتر به نتیجه رسید.

دبیر‌ کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان درباره فعالیت‌های کمیته فرهنگی به مسئولیت سربخش گفت: نمایش 22 فیلم در بعدازظهر پنجشنبه‌ها‌ در سالن سیدالشهدای هفت تیر از فیلم‌های روز و مطرح که بعد از آن جلسات نقد و بررسی برای خانواده‌ها برگزار می‌شد از جمله فعالیت‌های این کمیته بود.

وی تصریح کرد: همچنین میزگردهای نقد و بررسی برنامه‌های ماه مبارک رمضان تلویزیون‌، نشست‌های فرهنگی و ارتباط با مجموعه‌های فرهنگی و هنری از فعالیت‌های این کمیته بود.

فضائلی افزود: در این دوره اقدام جدیدی درباره جشنواره فیلم فجر صورت گرفت زیرا حوزه سینما یکی از جدیدترین هنرهای مورد توجه مطبوعات است که به طور جدی که از سوی روزنامه‌نگاران پیگیری می‌شود لذا کمیته فرهنگی انجمن روزنامه نگاران پیشنهاد داد داوری مستقلی توسط این کمیته درباره این جشنواره انجام شود که این مسئله در هیئت مدیره تصویب شد و در دو سال گذشته انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان منتخبان خود را از جشنواره فیلم معرفی کرده است که در سال اول تقریبا با منتخبان جشنواره فیلم یکسان بود و در سال دوم تفاوت‌هایی داشت.

وی گفت: همچنین علاوه بر نمایش فیلم و اهدای جوایز به برگزیدگان در سال اول، مجید مجیدی طی اظهاراتی درباره صحبت‌های سروش سخنرانی کرد که بازتاب گسترده‌ای داشت، امسال نیز فیلم اخراجی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

فضائلی در مورد انتخابات انجمن گفت: این انجمن با عنوان یک انجمن سیاسی و صنفی روزنامه‌نگاری و شاید تنها انجمن همسو با نظام و همراه با انقلاب و معتقد به اصول و ارزش‌های انقلاب، بیش از یک دهه است که فعالیت می‌کند لذا یکی از محورهای اصلی آن حفظ انجمن است و این‌که فعالیت‌های بهتر و تأثیرگذار‌تری را انجام دهد.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: یکی از لوازم مهم اثربخشی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان این است که هیئت مدیره‌ای مؤثر داشته باشد و افرادی که برای عضویت در آن انتخاب می‌شوند به لحاظ فکری و ارتباطی افراد مؤثری باشند تا جمع آن‌ها ظرفیتی را‌ به انجمن اضافه کند و مرکزیت انجمن بتواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
وی افزود: همچنین افرادی که برای هیئت مدیره انتخاب می‌شوند باید حداقل وقت را بگذارند؛ در طول این سال‌ها افراد هیئت مدیره دریافتی نداشتند و صرفاً حضور آن‌ها افتخاری و با انگیزه‌های غیرمادی بوده است. لذا از آن‌جا که انگیزه‌های مادی وجود ندارد این‌که عضویت در هیئت مدیره به عنوان یک کار اصلی مطرح باشد و یا وقت قابل توجهی در آن بگذارند مطرح نیست.

فضائلی ادامه داد: یکی از دوره‌های خوب انجمن سپری شده است.
وی افزود: پیشنهاد تأسیس دفاتر انجمن در استان‌های مختلف به نتیجه نرسیده که امیدواریم با پیگیری اعضای جدید به نتیجه برسد.

وی افزود: اساسنامه انجمن دارای اشکالاتی است زیرا بیش از 10 سال است که تهیه شده و نیاز به بازنگری دارد که امیدواریم توسط اعضای هیئت مدیره جدید مورد بازنگری قرار گیرد و در مجمع عمومی به تصویب برسد.

فضائلی از استقبال خوبی که از تقاضای عضویت در هیئت مدیره انجمن به عمل آمده بود، قدردانی کرد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed