تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 10 تیرماه 1388  

 

طرح رویایی مک‌کین برای اینترنت هوایی در ایران

 
 

مک‌کین درخواست کرده که هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ایران پرواز کنند و اینترنت بدون فیلتر در اختیار شهروندان ایرانی قرار دهند!  

 
 

خبرآنلاین، ذوالفقار دانشی - جان مک‌کین، سناتور ایالات متحده و نامزد حزب جمهوریخواه در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که در رقابت با باراک اوباما به سختی شکست خورد، در واکنش به رویدادهای اخیر در ایران، پیشنهاد عجیب و غریبی برای دسترسی شهروندان ایرانی به اطلاعات و رفع محدودیت‌های مخابراتی مطرح کرده است.

به گزارش ای. اف. پی، مک‌کین همراه با لیندسی گراهام (سناتور جمهوریخواه) و جو لیبرمن (سناتور مستقل) پیش‌نویس قانون افزایش بودجه بخش فارسی زبان صدای آمریکا و رادیو فردا را آماده کرده‌اند و تصمیم دارند آن را پس از آغاز تعطیلات جشن استقلال ایالات متحده در 4 جولای / 13 تیر به کنگره ارائه دهند.

هدف اصلی از ارائه این قانون، کمک به مردم ایران برای دسترسی آزاد به اطلاعات و مقابله با محدودیت‌های حکومتی اعمال‌شده بر سیستم‌های مخابراتی از جمله اینترنت و شبکه ارتباطات همراه عنوان شده و علاوه بر برنامه‌های رادیویی، فراهم آوردن امکان دسترسی شهروندان ایرانی به برخی وب‌سایت‌های اینترنتی فیلترشده مانند شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر و همچنین به‌اشتراک‌گذاری فیلم یوتیوب نیز در آن پیش‌بینی شده است.

وی همچنین خواستار مجازات و جریمه شرکت‌های غیر ایرانی‌ای شده است که به فیلترینگ و شنود شبکه ارتباطات همراه و اینترنت در داخل ایران کمک کرده‌اند و گفته: «در جنگ جهانی دوم، ما برای مردم و مخالفان لهستانی، رسانه‌های نوشتاری آماده می‌کردیم. توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب، رسانه‌های پیشرفته دنیای امروز ما است؛ این‌ها روش‌های خبررسانی دنیای جدید هستند».

اما در میان این سخنان، مک‌کین سخن عجیبی نیز درمورد دسترسی مردم ایران به اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر گفته است. او درخواست کرده که هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ایران پرواز کنند و اینترنت بی‌سیم بدون فیلتر در اختیار شهروندان ایرانی قرار دهند!

این که آیا چنین کاری از نظر علمی انجام‌پذیر است یا خیر، پاسخ دقیقی ندارد. درحال حاضر، ارتباطات اینترنتی بی‌سیم در مقیاس محدودی استفاده می‌شود. اگر کاربران به تجهیزات مخابرات ماهواره‌ای دسترسی داشته باشند، می‌توانند با هزینه نسبتاً زیادی از ارتباطات ماهواره‌ای استفاده کنند. ارتباطات وای. فای و وای. مکس در محدوده‌های نسبتاً محدود و تا شعاع چند ده کیلومتر نفوذ می‌کند که صدالبته تجهیزات لازم برای آن قابل مقایسه با ابعاد خود هواپیماهای بدون سرنشین است.

در کشور ایالات متحده، خدمات اینترنت در برخی پروازها و هواپیماها ارائه می‌شود که پایه و اساس آن، ارتباط با آنتن‌ها و ایستگاه‌های زمینی و بخصوص شبکه ارتباطات همراه نسل 3 است. بنابراین برفرض محال اگر انبوهی از هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ایران به پرواز درآیند و بخواهند اینترنت آزاد و رایگان ارائه دهند؛ باید از زیرساخت‌های مخابراتی موجود استفاده کنند.

از سوی دیگر، هواپیماهای بدون سرنشین سوخت محدودی دارند و انرژی لازم برای ایجاد چنین شبکه ارتباطی گسترده‌ای، زمان پرواز را بسیار کاهش خواهد داد. تازه این‌همه در شرایطی است که این هواپیماها بتوانند از خط دفاعی پدافند هوایی کشور جان سالم به در برند.

به راحتی می‌توان فهمید که این پیشنهاد جان مک‌کین، در حال حاضر و با توجه به فناوری موجود، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار هزینه‌بر و دشوار است. تصور این‌که مک‌کین عمداً خواسته باشد با این حرف خود را مضحکه خاص و عام کند، دور از ذهن است. اما شاید بتوان این پیشنهاد را به این شکل تعبیر کرد که دسترسی آزاد به اطلاعات، ارزشمندتر از هر چیز دیگری است؛ آن‌قدر مهم و ارزشمند که حتی چنین طرح گزاف و پیچیده‌ای هم برای دستیابی به آن می‌ارزد.

عصر حاضر، عصر اطلاعات است. دسترسی آزاد به اطلاعات این امکان را فراهم می‌کند تا در محیطی شفاف و به دور از هیجان و استرس، به بررسی وقایع پرداخت و به درستی تصمیم‌گیری کرد. دوران اعمال محدودیت و سانسور گذشته است. هر روز، روش‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری برای دسترسی به اطلاعات فراهم می‌شود. حتی سیستم جدید فیلترینگ که مخابرات بر درگاه ورودی اینترنت کشور نصب کرده نیز علی‌رغم فناوری بسیار پیشرفته‌ای که در آن استفاده شده، در برخی موارد ناتوان مانده است. حتی اگر پیشنهاد مک‌کین با امکانات علمی امروز، خنده‌دار باشد، اما دوران فیلترینگ هم گذشته است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed