رونق یافتن فیس بوک در ترکیه و اندونزی و دو برابر شدن مخاطبان یوتیوب در هند و برزیل ممکن است خبر خوبی به نظر برسد اما دلیل عمدهای است که شرکتهای اینترنتی با مخاطبان جهانی زیاد و برندهای شناخته شده را درصدد کسب سود کوچک ساخته است.
به گزارش ایسنا، شرکتهای اینترنتی که متکی به تبلیغات هستند در کشورهای در حال توسعه ازدرخشانترین رشد خود برخوردارند اما این کشورها نقاطی هستند که فعالیت کردن در آنها بسیار گران است زیرا شرکتهای اینترنتی اغلب به سرورهای بیشتری نیاز دارند تا محتوای خود را در این بخش از جهان که پهنای باند محدودی دارد قابل دسترس کنند و از سوی دیگر نتیجهبخش بودن تبلیغات نمایشی آنلاین در این کشورها بعید به نظر میرسد.
این تضاد حل نشدنی به مشکلی برای سایتهای اشتراکگذاری عکس، شبکههای اجتماعی و توزیعکنندگان ویدیویی مانند یوتیوب تبدیل شده و همچنین آرمان پرشور شرکتهای اینترنتی را تهدید میکند که امیدوار بودند جهان را در دهکده آنلاین واحدی گردآورند اما به طور روزافزون درمییابند هزینههای این بینش پاسخگو نیست.
سال گذشته سایت اشتراکگذاری ویدیویی Veoh واقع در سن دیهگوی آمریکا با اعلام چشمانداز نامناسب کسب درآمد و هزینه بالای ارسال ویدیو تصمیم گرفت سرویس خود را برروی کاربران در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی ببندد.
شرکتهای تازه تاسیس اینترنتی که در دوران وب 2 پیشرفت کردند تقریبا از سال 2004 تا آغاز بحران اقتصادی در پایان سال 2007 به طور عمومی از نقشه مورد پذیرشی پیروی کردند: ساخت مخاطبان جهانی بزرگ با سرویس رایگان و تامین هزینهها بهوسیله تبلیغات.
اما بسیاری از آنها با واقعیت اقتصاد جهانی برخورد کردند. ممکن است 1.6 میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی داشته باشند اما کمتر از نیمی از آنها که درآمد بالایی دارند تبلیغکنندگان بزرگ را جلب میکنند.
شرکتهای اینترنتی معدودی به بستن سرویسهای خود در نقاطی مانند آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه اقدام کردهاند اما بسیاری از آنها راههای دیگری را برای افزایش درآمد یا کاهش هزینهها در کشورهای در حال توسعه بررسی میکنند.
مای اسپیس ـ شبکه اجتماعی نیوزکورپ - با 130 میلیون عضو که حدود 45 درصد آنها خارج از آمریکا هستند، در حال آزمایش ویژگی موسوم به پروفایل لایت در کشورهای دارای اتصال اینترنت کندتر است. پروفایل لایت نسخه سادهتری از این سایت است که به دلیل نیاز به پهنای باند کمتر، نمایش آن ارزانتر است.
مای اسپیس قصد دارد پروفایل لایت را نسخه اصلی سایت خود در هند کند که 760 هزار کاربر در آن دارد. با این حال مردم آنجا میتوانند همچنان با کلیک برروی یک لینک، به نسخه غنیتر سایت دسترسی یابند.
اما شاید هیچ شرکتی بیش از یوتیوب گرفتار این تضاد بینالمللی نباشد. بنابر برآوردی که به تازگی از سوی تحلیلگران Credit Suisse صورت گرفته، ممکن است یوتیوب در سال 2009 تا 470 میلیون دلار ضرر کند که بخشی از آن به دلیل هزینه بالای نمایش میلیاردها ویدیو در هر ماه است.
تام پیکت، مدیر فروش و عملیات آنلاین یوتیوب، عنوان میکند: این شرکت همچنان از نگرشش برای عرضه ویدیوهای آنلاین به کل جهان تبعیت میکند. یویتوب طی دو سال گذشته به ایجاد نسخههای محلی از سایت خود در کشورهایی مانند هند، برزیل و لهستان اقدام کرده است اما به گفته وی، یوتیوب اکنون ایجاد قطبهای بینالمللی جدید را متوقف کرده و برروی درآمدزایی تمرکز یافته است.