تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 30 اردیبهشتماه 1388  

 

«رادیو برای همه و در همه‌جا»

 
 

گزارشی از دهمین جشنواره‌ بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا  

 
 

آیین گشایش دهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و دومین اجلاس جهانی صدا صبح ـ28 اردیبهشت ماه با حضور دیوید استلی(دبیرکل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه)، اسفندیار رحیم مشایی(رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری)،محمدحسین صوفی(معاون صدا)، حسن خجسته (قائم مقام ای بی یو و معاون سابق صدا)، مدیران شبکه‌های رادیویی، استادان رسانه‌ها و برنامه‌سازان داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

دکتر مسعود احمدی: جشنواره بستری مناسب برای تبادل افکار و تجربیات برنامه‌سازان

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود احمدی ـ دبیر دهمین جشنواره صدا و دومین اجلاس جهانی رادیو ـ در ابتدای مراسم گفت: ایران کشور فرهنگ‌ها و تمدن کهن ده‌هزارساله است، ایران سرزمین پیامبران بزرگ الهی و کشور عالمان، فلاسفه و اندیشمندان اسلامی است که میراث خود را نه تنها به دنیا هدیه کرد، بلکه جهان بشریت را نیز از آن میراث بهره‌مند ساخت.

وی ادامه داد: ایران سرزمین جوانان پرشور و خردمندی است که سرمایه این کشور و مایه فخر و شکوه آن هستند، این کشور امروز افتخار میزبانی شما با شعار «رادیو برای همه و در همه‌جا» را دارد.

احمدی اظهار کرد: جشنواره دهم صدا سعی دارد در محیطی صمیمی هم برترین‌های خود را معرفی کند و هم در قالب هفت نشست تخصصی و چهار کارگروه برنامه‌سازی مباحث جدید و مورد نیاز رادیو را مطرح کند.

وی ادامه داد: قالب‌های جدید ارایه خدمات، سفر به دنیای دیجیتال، موسیقی و نمایش رادیویی، آنونس، عملکرد رادیو در توسعه ارتباطات و رادیو در بازارهای جدید از جمله عناوین این نشست‌هاست که بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود.

دبیر جشنواره دهم صدا ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها بستر مناسبی برای تبادل افکار و تجربیات برنامه‌سازان باشد و گفت: مطمئنم فضای مناسب و آرام مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما زمینه‌ی مناسبی است برای نیل به هدف بزرگ آگاهی و معرفت در این همایش.

احمدی در پایان درگذشت عارف وارسته آیت‌الله العظمی بهجت را تسلیت گفت و آن را حادثه‌ای مهم و دلخراش برای جهان اسلام خواند.

دیوید استلی: پیشرفت‌های تکنولوژیک کار رادیو را آسان کرده است

دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) با اشاره به پیشنهاد دکتر خجسته برای برگزاری نسخه‌ای مشابه غرب آسیا در ایران در اجلاس سال گذشته جهانی (ABU) گفت: من از این ایده دکتر خجسته حمایت کردم تا یک نسخه غرب آسیایی چنین کنفرانسی را داشته باشیم که سرانجام آن برگزاری جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا در اصفهان بود.

دیوید استلی ادامه داد: اجلاس رادیویی چیزی فراتر از نسخه غرب آسیایی آن است و ما در این اجلاس بیشتر برروی مسایل محتوایی، توسعه اجتماعی و تعمیق روابط بین اصحاب رسانه و مخاطبان متمرکز می‌شویم.

دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) اظهار کرد: امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیک کار رادیو را آسان کرده است و رادیو را به عنوان یک رسانه پویا همچنان در میان رسانه‌های دیگر در عرصه رقابت نگه داشته است.

وی با اشاره به اظهارات دبیرکل مرکز ارتباطات مرکز آسیایی در سنگاپور مبنی بر این‌که چگونه رادیو در سال‌های گذشته توانایی‌های خودش را نشان داده است و نیاز دارد که با تحولات فرهنگی و اجتماعی، نوآوری‌هایی در آن ایجاد شود گفت: رادیو علی‌رغم بحث‌هایی که درباره انحطاط آن مطرح می‌شود همچنان زنده است. رادیو باید رشد و تحول پیدا کند که چنین جشنواره‌هایی بستر مناسبی است تا برنامه‌سازان با تبادل تجربیات به این امر کمک کنند و رادیو را به عنوان یک رسانه قدرتمند حفظ کنند.

استلی در پایان ترتیب سخنرانان نشست‌های مختلف جشنواره رادیو را یک ترتیب خود و بین‌المللی خواند که به هرچه پربار برگزارشدن آن کمک می‌کند.

اسفندیار رحیم مشایی: رادیو هرگز نمی‌میرد

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان این جشنواره ابراز امیدواری کرد که در سرزمین عشق و دوستی و معرفت برنامه کاریشان با موفقیت‌های چشم‌گیر و پربار همراه باشد و با خاطرات خوبی همراه با میل بازگشت به ایران این کشور را ترک کنند.

وی ادامه داد: رادیو رسانه‌ای ماندگار و بی‌بدیل است که هرگز نمی‌میرد. حداقل برای یک دوره میان‌مدت در آینده امکان توسعه نقش رسانه رادیو بیش از سایر رسانه‌ها قابل فهم است.

اسفندیار رحیم‌مشایی اظهار کرد: هنوز از ظرفیت‌های رادیو به خوبی استفاده نشده است و رقابتی که میان رسانه‌های دیگر با رادیو دیده می‌شود یک رقابت اصیل نیست.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسید که با آمدن تلویزیون نقش رادیو کم‌رنگ شود، ولی این‌گونه نشد گفت: رادیو ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و به لحاظ فنی و تکنولوژیک نیز این قابلیت را دارد که مصداق عینی رادیو در همه‌جا و برای همه باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که ظرفیت علمی، فنی و تکنولوژیک برای تحقق شعار «رادیو در همه‌جا و برای همه» وجود دارد گفت: هر روز که جلو می‌رویم فرصت‌های نقش‌آفرینی رادیو بیشتر می‌شود و برای این‌که این شعار را به منصه‌ی ظهور برسانیم نیاز است که بازنگری‌های عمیقی در نحوه ارتباط آن در حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تلویزیون امروز پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خودش را دارد، اما بخش مهمی از برنامه‌های تلویزیونی هنوز ماهیت رادیویی دارند اگر تلویزیون به سمت هویت حقیقی خودش حرکت کند می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای بشریت داشته باشد.

وی با اشاره به مأموریت بزرگی که رسانه‌ها از جمله رادیو برعهده دارند اظهار کرد: همه ما امروز شاهد هستیم که بشریت در هنگامه پیشرفت و مسیر کمال به دوره بسیار حساسی رسیده است دوره‌ای که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در بشریت یاد کرد. امروز بشریت در منطق زندگی جمعی جهانی نیازمند تحولات بزرگی است و بحران‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و جهانی سایه خود را بر سر همه ملت‌ها گسترانده است و ادامه روند موجود چنگی به دل نمی‌زند و امید یافتن راه‌های مهم دیگر در تغییر جریان‌های کنونی وجود دارد.

مشایی گفت: صلح و امنیت پایدار در دنیا امروز یک ضرورت تمام‌عیار است و نمی‌توان حتی بحران‌های منطقه‌ای را نیز تحمل کرد. همه دنیا باید به امنیت برسند تا احساس امنیت فراگیر شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که زندگی امروز تحت تأثیر بحرانی است که ناشی از نوع نگاه و تعریفی است که از انسان در دنیا می‌شود تصریح کرد: ماهیت زندگی امروز این است که جریان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک جریان سیال است و تأثیر مسایل مختلف جهانی بر یکدیگر بسیار زیاد است بنابراین نمی‌توان برای نقطه‌ای از جهان مستقل از سایر نقاط برنامه پیشرفتی را تعریف کرد.

وی ادامه داد: امروز اندیشمندان جهان این امکان را از دست داده‌اند که برای منطقه‌شان به تنهایی تصمیم‌های مهم و پایدار بگیرند که همه این‌ها نشان می‌دهد که شرایط امروز شرایط جدیدی است و دنیای امروز با دنیای گذشته متفاوت است.

مشایی تأکید کرد: ما ناچاریم فکر و برنامه‌مان جهانی باشد، نسخه‌ پیچی‌ها برای جهان به نقطه پایان خود رسیده است و از امروز یک فرد نمی‌تواند در عرصه‌های مختلف برای همه تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: در فرآیند برنامه‌ریزی‌های جمعی جهانی باید مشارکت همه ملت‌ها دیده شود چراکه ظرفیت‌های جامعه جهانی بسیار بالاست جامعه جهانی نیاز به یک بازنگری دارد.

مشایی ابراز عقیده کرد: تغییر در دنیای امروز یک شعار است جهان برای یک تغییر جدید محتاج مشارکت و شناخت متقابل است. محتاج این است که اهداف و برنامه‌های مهم در تمام سطوح در کشورهای دنیا گسترانیده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عدالت و آگاهی جمعی جهانی را عناصر مهمی در پیشرفت جامعه جهانی عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها مهم‌ترین و موثرترین ابزارهایی هستند که می‌توانند تغییر در دنیای امروز را با تمام ابعاد آن به تحقق برسانند.

وی تصریح کرد: هر اتحادیه‌ای که بتواند فرصت‌های تعامل و شناخت جوامع مختلف را برقرار کند بهترین و بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه بشریت می‌کند.

مشایی با بیان این‌که صلح، امنیت و آرامش بدون احساس مشترک جهانی میسر نیست گفت: رادیو می‌تواند بسیج بزرگی از انرژی و فکر را در میان مردم در سراسر جهان برانگیزد.

محمدحسین صوفی: دنیای رسانه بزرگ، رنگارنگ و آکنده از تجربه‌های ارزشمند است

معاون صدا در مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره رادیو اظهار کرد: بدون تردید یکی از اصلی‌ترین دست‌هایی که اجلاس رادیو به ما می‌آموزد این است که دنیای رسانه بزرگ، رنگارنگ و آکنده از تجربه‌های ارزشمند است که باید تا حد امکان چشم‌اندازهای متفاوت در رسانه و کارکردهای آن را شناخت و در پرتو دانش جمعی راهی برای توسعه و کارآمدی آن در صحنه پیام‌رسانی یافت.

وی با بیان این‌که اجازه می‌خواهم تا اشاره‌ای به دغدغه‌های مشترک‌مان داشته باشم گفت: ما امسال در کشورمان به هشتمین دهه عمر رادیو وارد شدیم ولی با این همه تحولات و نوآوری‌های جهان ارتباطات به ما می‌گوید که هنوز در آغاز راهیم. به عبارت دیگر با همه دانش انباشته شده هنوز بسیاری راه‌های نرفته و رسالت‌های ناتمام بر دوش ماست.

صوفی تصریح کرد: مختصات تحول در دنیای رسانه آن است که این صنعت بیش از سایر رسانه‌ها در دنیای مصرف‌کنندگان یعنی گروه‌های مخاطب خود وابسته است. بنابراین اگر رسانه‌ای به درستی در اختیار جامعه هدف خود قرار نگیرد در خطر حذف قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تحولات سریع در صنعت پیام‌رسانی از سویی افق‌های تازه‌ای را برای برنامه‌سازی در مقابل روی رسانه‌ها می‌گشاید. اما از سوی دیگر آن‌ها را با مسؤولیت‌های جدیدی در عصر پیام‌رسانی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: می‌دانیم که ما دیگر در عرصه طلایی رسانه رادیو به سر نمی‌بریم و رادیو مدعیان جدی دارد که تلویزیون رقیب دیرین این رسانه هم چنان پیشتاز است و رسانه‌های دیگری چون اینترنت و تلفن همراه نیز آن را تهدید می‌کند.

معاون صدا، تکثر، کیفیت، نوآوری، تشخص و سرآمدی را از جمله راه‌هایی خواند که کشورمان برای مقابله با این امر پیش‌بینی کرده است و گفت: امیدواریم با توجه هم‌زمان به این عوامل بتوانیم به رادیویی اثرگذارتر دست یابیم و به رادیو کمک کنیم که در دنیای فعلی حضوری موفق‌تر از قبل داشته باشد.

صوفی در پایان اشاره‌ای به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین عرصه‌های حضور مردم در صحنه و تلاش برای صیانت از استقلال و آزادی کشور است.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات نیز مردم با حضور بر سر صندوق‌های رأی بار دیگر بلوغ دینی و سیاسی خود را نشان خواهند داد و کام دشمنان را تلخ خواهند ساخت.

معاون صدا یادآور شد: رادیو بر حسب وظیفه خود و تأکیدات رهبری و ریاست سازمان صداوسیما برنامه‌ریزی‌های درخوری را در این خصوص داشته است و تا به امروز حجم قابل توجهی از برنامه‌های تحلیلی و خبری را ارایه کرده است.

پژوهشگر رسانه از آلمان: تا پنج سال آینده بیش از پنج میلیون شبکه رادیویی خواهیم داشت

در پایان این مراسم گرد لئونارد ـ پژوهشگر رسانه از آلمان ـ درباره‌ی «آینده رادیو، محتوا و تکنولوژی و کارکردهای رادیو دیجیتالی در عصر رسانه» سخن گفت.

لئونارد با بیان این‌که مخاطبان رادیو را به عنوان وسیله‌ای که پیام، موسیقی، صدا و غیره را منتشر می‌کنند می‌شناسند گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت تغییراتی در رویکرد رادیو ایجاد شده است و در آینده آن نیز تأثیراتی را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروزه از طریق اینترنت و همچنین از طریق موبایل به راحتی می‌توانیم به رادیو وصل شویم و حتی با دیجیتالی‌شدن رادیو می‌توانیم آهنگ‌ها یا اخبار دلخواه خودمان را از رادیو دانلود کنیم. امروزه با پیشرفته شدن تکنولوژی مخاطب تنها مصرف‌کننده نیست بلکه می‌تواند خود خلاقیت ایجاد کند.

لئونارد ابراز عقیده کرد: با این تحولات می‌توان این نوید را نیز داد که تا پنج سال آینده بیش از پنج میلیون شبکه رادیویی داشته باشیم که اینترنت در مرکز تمام آن‌ها قرار دارد.

این پژوهشگر رادیو هم چنین با اشاره به کاربران اینترنت در ایران گفت: استفاده از اینترنت در ایران ظرف چندسال گذشته رشد بسیار چشم‌گیری را داشته است که این بسیار قابل توجه است.

گفتنی است این جشنواره و اجلاس رادیو امروز و فردا در تالار همایش های صداوسیما ادامه خواهد داشت و آیین اختتامیه نهایی فردا ساعت 21 با حضور رییس صداوسیما برگزار خواهد شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed