تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: رادیو

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 30 اردیبهشتماه 1388  

 

بررسی «نقش رادیو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران» در جشنواره رادیو

 
 

دکتر محمود احمدی افزادی با عنوان پژوهشگر دانشگاه بریتیش کلمبیا ابراز عقیده کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آزمونی است برای رادیو و تلویزیون آن، آزمونی که می‌تواند دراین برهه حساسیت‌زا برای آن‌ها موفقیت‌آمیز و یا پرسش‌برانگیز شود.  

 
 

دکتر محمود احمدی افزادی با عنوان پژوهشگر دانشگاه بریتیش کلمبیا ابراز عقیده کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آزمونی است برای رادیو و تلویزیون آن، آزمونی که می‌تواند دراین برهه حساسیت‌زا برای آن‌ها موفقیت‌آمیز و یا پرسش‌برانگیز شود.

به گزارش ایسنا، احمدی در نخستین نشست دهمین جشنواره‌ی بین‌المللی صدا با عنوان «سفر به‌دنیای دیجیتالی رادیو» در خصوص نقش رادیو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: رادیو و تلویزیون از مدت‌ها قبل روی مساله‌ی دهمین دوره از ریاست‌جمهوری در ایران متمرکز شده بودند و شبکه‌های مختلف تلاش می‌کردند که اخبار هریک از کاندیداها را به نحوی پوشش دهند.

وی با ارائه مقاله‌ای با عنوان «مبارزه انتخاباتی در رسانه‌های ملی ایران بعد از انقلاب: انتخابات ریاست جمهوری » سخن می‌گفت ضمن توضیحاتی درباره‌ی رقابت‌های کاندیداها در این دوره‌ی ریاست‌جمهوری درایران اظهار کرد: کاندیداها در قیاس با دوره‌های گذشته سیاست‌های خوبی را اتخاذ کرده‌اند و رادیو و تلویزیون نیز در خصوص اطلاع‌رسانی دراین باره، موثر عمل کرده است.

احمدی ادامه داد: فاکتور رادیو و تلویزیون در شناساندن کاندیداهای ریاست‌جمهوری و بعضا موفقیت آن ها در انتخابات بسیار حائز اهمیت است. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (irib) نظرات کاندیداها را منعکس می‌کند و از همین حیث تبلیغات رسانه‌ای در هر دوره‌ای از ریاست‌جمهوری بسیار مهم بوده است، اما از دوره‌ی قبل به بعد به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک و افزایش رسانه‌ها این نقش بسیار پررنگ‌تر شده است.

پژوهشگر دانشگاه کلمبیا اظهار کرد: شبکه‌های رادیویی در کنار شبکه‌های تلویزیونی تلاش کردند با تنوع و افزایش برنامه‌ها مخاطبان بیشتری را جذب کنند و به‌طور کلی می‌توان گفت که صدا‌وسیمای ایران ابتکارات خوب و قابل توجهی را در برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی به‌کار گرفته است.

احمدی افزادی با اشاره به شبکه‌های مختلف رادیویی در ایران، رادیو ‌جوان را یکی از رادیو‌های موفق ایران دانست و گفت: این رادیو با سابقه فعالیت خود قشر زیادی از مخاطبان را توانسته است جدب کند و در انتخابات دوره‌ی قبل که احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران شد نقش این رادیو در گرایش مردم به‌سوی سیاست و مسائل کشور بسیار حائز اهمیت بود.

وی ابراز عقیده کرد: مخاطبان به این دلیل به رادیو‌جوان گوش می‌دهند که اخبار به‌صورت تفسیری در این رادیو پخش می‌شود و اطلاعات خوب و قابل اتکایی را به آنها می‌دهد.

احمدی درباره‌ی اهداف کلی رسانه‌ی ملی ایران گفت: رادیو و تلویزیون باید این مساله را در نظر بگیرد که مخاطب امروز آنها با مخاطب گذشته‌ی آنها فرق کرده است و نروکستینگ باید نقش مهمی را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران ایفا کند.

وی با بیان این‌که توجه رادیو و تلویزیون در ایران هدف‌گذاری برروی مخاطبانی است که تمرکزشان نسبت به مسائل به‌ویژه مسائل سیاسی کشور کمتر است اظهار کرد: تبلیغات رادیو و تلویزیون درباره‌ی ریاست‌جمهوری متعادل است و به نفع کاندیدای خاصی عمل نمی‌کند.

احمدی با اشاره به این‌که مخاطبان رادیو در ایران اصالت خوبی دارند و تمام اقشار ایران را در بر می‌گیرند انتخابات ریاست‌جمهوری آزمونی است برای رادیو و تلویزیون‌هایی که می‌تواند موفقیت‌برانگیز یا پرسش‌انگیز باشد.

متن خلاصه مقاله دکتر احمدی به شرح زیر است:

رادیو و تلویزیون ایران به‌عنوان قدرتمند‌ترین وسیله ارتباطی از سال 1999 به عرصه مبارزات پرشوری تبدیل شده است. بدون شک حساس‌ترین دوره این مبارزات سیاسی، ماه مه 2005 می‌باشد که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای به‌دست آوردن مقام ریاست‌جمهوری رقابت تنگاتنگی داشتند. اغلب گفته شدهاست که دکتر محمود احمدی‌نژاد بیشترین محبوبیتش را از طریق پرسش و پاسخ‌های پخش‌شده از طریق شبکه یک و دو به‌دست آورد که هدف صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران دراین برنامه‌ها کمک به نامزد‌های انتخاباتی برای طرح شعارها و برنامه‌هایشان بود.

درهر صورت، این مقاله به‌طور اعم به کاربرد تلویزیون طی آن دوره از انتخابات می‌پردازد. کم‌کاری رادیو در تبلیغات توانایی ما را در درک کامل حرکت‌های انتخاباتی ایرانیان محدود می‌کند. این مطالعه اشاره می‌کند که پخش محدود که از طریق مناظرات رادیویی هدف‌گرا و تبلیغات امکان‌پذیر است با پیام‌های مبارزاتی پخش‌شده از طریق تلویزیون تفاوت‌های ذاتی دارد و متعاقبا می‌تواند در مبارزات انتخاباتی سال 2009 نقشی مهم ایفا کند. مثل انتخابات گذشته که اقتصاد مرکز توجه رقبا بود، انتظار می‌رود که در انتخابات آتی سال 2009 نیز مسائل اقتصادی تحت‌الشعاع قرار بگیرند، این بدان معناست که مناظرات رادیویی و تلویزیونی به موضوعات محدود و مخاطبان ویژه خواهد پرداخت. رادیوی ایران برای چنین موقعیت‌هایی پیشرو‌تر است به‌دلیل این‌که مخاطبان نکته‌بین‌تری دارد و نظارت حکومت بر آن کمتر است. شبکه‌های تخصصی رادیو به موضوعات خاص و «مباحثات ژورنالیستی» مثل اقتصاد، فرهنگ، گفت‌وگوها و جوانان می‌پردازند. این پخش محدود که در این تحقیق به آن پرداخته شده است، می‌تواند نقش کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری 2009 داشته باشد.

دراین مقاله با تمرکز بر روی پرسش‌های مقدماتی در ارتباط با مسائل ناشی از مواجهه با پیام‌های تبلیغاتی در رادیو، برخی از تحلیل‌های تجربی درباره‌ی کاربرد این رسانه تبلیغاتی ارائه می‌شود. با استفاده از داده‌های حاصل از پیمایش درباره‌ی رای‌دهندگان در استان تهران، من هم‌چنین الگوهای ادراک پیام‌های انتخاباتی رادیویی و اهمیت آن برای تصمیم‌گیری برای رای‌دادن به میان ایرانیان را مورد سنجش قرار خواهیم داد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed