سایت خیمه - مدرس ارتباطات دانشگاه سوره، توصیه کرد از نمونههای موفق تولیدات رسانهای الگوبرداری شود.
مدیر دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره در گفتگویی با خیمه، از کتاب «دا» و فیلم «اخراجیها۲» به عنوان نمونههای موفق تولیدات رسانهای یاد و توصیه کرد که از این مجموعهها برای الگوسازی استفاده شود. دکتر امید مسعودی، معتقد است که قبل از بحث راجع به اینکه رسانه آیا قالب سکولار دارد، باید بحث کلانتر ارتباطات دینی را مطرح کرد.
ارتباطات دینی بر مبانی دین
او میان دینداری و ارتباطات دینی تمایز قائل شد و ارتباطات دینی را بر مبنای دین و نه دینداری تعریف کرد.
این مدرس ارتباطات و تبلیغات دینی گفت: «صرف از نظر از احساسات دینی باید باورهای دینی داشتهباشیم. ارتباطات، فرهنگ است و فرهنگ ارتباطات است و ارتباطات دینی در فرهنگ دینی اتفاق میافتد.»
وی حوزه تبلیغات در ارتباط دینی را ارتباطات مردمی بیان کرد و مفهوم تبلیغات در حوزه دین را با تبلیغات تجاری و پروپاگاندا متمایز دانست و گفت:« برای مثال در هیاتهای مذهبی، یک بانی داریم که در هیچ فرهنگ دیگری نظیر این مفهوم وجود ندارد. نوع شکلگیری آن نیز منبعث از باورهای دینی است. وقتی یک بانی با یک قانون نانوشته پولی برای هیات بدون چشمداشت جمع میکند با مفهوم دینی فیسبیلالله همخوانی دارد.»
لزوم توجه به نمونههای موفق
مسعودی بر این باور است که به جای آنکه تنها به برنامههای شکست خورده خود نگاه کنیم تولیدات رسانهای موفق و علل موفقیت آنها را بررسی کنیم.
وی از کتاب «دا» به عنوان یک نمونه موفق تولید رسانهای در حوزه دفاع مقدس و «اخراجیها۲» به عنوان فیلم تکاندهنده سینمای ایران یاد کرد و با ارزیابی نمونههایی از این قبیل، رسیدن به فرضیههای موفق آنها را خواستار شد.
همچنین در پاسخ به سوالی دلیل عدم دستیابی برخی سریالهای دینی تولید ایران را مسئله زمان، زبان و صنعت فیلمسازی عنوان کرد.
وی به ذائقه هالیوودی شده مخاطبان جهان، ترجمه زبان فارسی به انگلیسی که از ظرافتهای زبان فارسی میکاهد اشاره کرد و گفت که بهتر است آثار رسانهای فارسی به زبان دیگری نزدیک به قالب زبان فارسی، نظیر زبان فرانسه، ترجمه شوند.