تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: نمایشگاه

تاریخ ارسال: دوشنبه، 14 اردیبهشتماه 1388  

 

نمایشگاه کتاب با حضور ۳۷۰۰ ناشر و ۷۸ کشور

 
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب با حضور ۱۹۸۲ ناشر داخلی و ۱۷۰۰ ناشر خارجی و ۷۸ کشور جهان افتتاح می‌شود. 

 
 

خبرگزاری فارس - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه کتاب از فردا با حضور 1982 ناشر داخلی و 1700 ناشر خارجی و 78 کشور جهان افتتاح می شود.

نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز با حضور محمد حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن پرویز معاون امور فرهنگی وی در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

صفار هرندی در ابتدای این نشست گفت: خدا را شکر یک فصل دیگری هم برای نمایشگاه دارد رقم می‌خورد و با توجه به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعتباری که در جهان فرهنگ توانسته است برای خود کسب کند باید این رویداد را به عنوان یک رویداد بزرگ ملی و بین‌المللی قلمداد کند.

وی تصریح کرد: این فقط ارزیابی ما به عنوان دست‌اندرکاران فرهنگ نیست و قضاوت مردم و بازدیدکنندگان خارجی در سال‌های گذشته و به خصوص در چند سال اخیر نشان می‌دهد که شاهد شکل تجمیع شده نمایشگاه هستیم.

رسیدگی به انتقادات سال‌های قبل

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همه رهنمودها و توصیه‌هایی که بزرگان، اهل نظر و فرهنگ سال گذشته برای بهبود وضعیت نمایشگاه داشتند همه ضبط شده و در کنار انتقادات، پیشنهادات اهالی رسانه بررسی شده و به یک یک آنها رسیدگی شده است و تک تک آنها به مثابه عاملی برای رشد در نظر گرفته شده‌اند. با همین نگرش امسال آسوده‌ خاطریم که بسیاری از نقاط ضعف نمایشگاه‌های قبلی را نخواهیم داشت.

نمایشگاه؛ مهیاتر از همیشه

صفارهرندی عنوان کرد: شرایط برپایی نمایشگاه کتاب از هر زمان دیگری مهیا‌تر است و ما خیلی از سال‌های قبل بیشتر آماده برگزاری نمایشگاه هستیم.
وی تأکید کرد: این فرصت برای ناشران و غرفه‌آرایان هم بوده که در کمال آرامش و فرصت به هر شکل که می‌خواهند غرفه‌آرایی کنند.

به کار گیری تسهیلات برای مردم و رسانه‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که باید شرایط مصلی هم در نظر گرفته شود، بیان داشت: امکاناتی که امسال در اختیار ما قرار گرفت، رشد نسبی داشت و ما از همان بهره‌ خوبی بردیم در شرایطی برای دسترسی آسان‌تر مردم به نمایشگاه در نظرگرفته شده که منطبق بر تسهیلات لازم است.

صفارهرندی از امکاناتی مثل دستگاه‌های کارتخوان، سیستم تلفن‌ها، خطوط شماره‌هایی که باید در خدمت نمایشگاه قرار می‌گرفت، امکانات رفاهی و تسهیلات برای مردم و خبرنگاران نام برد و افزود: بیش از 500 خبرنگار برای پوشش خبری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخواست داریم.

تعداد ناشران و کتاب‌ها

وزیر ارشاد با ارائه آماری گفت: 1982 ناشر داخلی، 1700 ناشر خارجی از 78 کشور جهان، 100 مهمان خارجی در حوزه نشر از کشورهای جهان و 35 انجمن دوستی در نمایشگاه حضور دارند.

وی عناوین کتاب‌های ناشران داخلی را 207 هزار عنوان، عناوین کتاب‌های لاتین را 70 هزار عنوان و عناوین کتاب‌های عربی و زبان‌های دیگر را چیزی بیش از این تعداد ذکر کرد.
به گفته صفارهرندی 15 کاروان از دانشجویان کشورهای همسایه برای بازدید از نمایشگاه به تهران می‌آیند و آثار برگزیده ناشران الکترونیک نیز به شکل خلاصه و تجمیع شده در غرفه مستقل ارائه خواهد شد.

تشکر پرویز از مسجدجامعی

محسن پرویز معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به 18 جلسه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بعد از صدور احکام از تیرماه سال 87 اشاره کرد و گفت: دو بازدید کامل از نمایشگاه در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده است.
پرویز نیز در ادامه تشکر‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهادهای شهری، خدماتی و فرهنگی برای برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نهادهای بسیاری قدردانی کرد و گفت: از شواری اسلامی شهر تهران و در رأس آن آقای مهندس چمران و بعد آقای مسجد جامعی که در جلسات مربوط به نهادهای هماهنگ کننده نمایشگاه ما را یاری کردند، تشکر می‌کنم.

رشد دوبرابری فضای غرفه‌ها در نمایشگاه

رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان داشت: امسال 125 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار داریم که 65 هزار مترمربع از این فضا در اختیار غرفه‌ها قرار گرفته است که نسبت به گذشته دو برابر شده است.

وی از آماده‌سازی فضاهای نمایشگاهی در 10 روز قبل از آغاز به کار نمایشگاه سخن گفت و افزود: روزهای اول نمایشگاه که غرفه‌ها خالی است به خاطر این است که برخی از ناشران شهرستانی تازه روز اول نمایشگاه می‌آیند و غرفه‌ها را تحویل می‌گیرند.

پرویز درباره ساعات کار نمایشگاه بیان داشت که نمایشگاه کتاب از روز 16 تا 26 اردیبهشت ماه در غرفه‌هایی که فروش داخلی دارند (یعنی بخش کتاب‌های داخلی و خارجی به صورت ریالی) از ساعت 10 صبح تا 8 شب و در غرفه فروش کتاب‌های لاتین به صورت یارانه‌ای نمایشگاه از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر فعالیت می‌کند.
در ادامه این نشست خبری خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداختند.

اطلاع‌رسانی به ناشران درباره کتاب‌های ممنوعه

صفار هرندی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اعلام رسمی کتاب‌هایی که ناشران نباید به نمایشگاه بیاورند، گفت: این کار صورت گرفته و با ناشران مطرح شده که محدودیت‌ها بنا به دلایل مختلف چگونه است؛ اگر ناشری برایش این موضوع جا نیفتاده باشد و یا دچار برداشت‌های دیگری شود شاید در چینش اولیه به آنها تذکر داده شود و احتمال کمی می‌رود که با این موضوع مواجه شویم. اهالی نشر، اهالی فرهنگ هستند و نیازی به تذکر ندارند.

دولت نهم؛ دولت خطر کردن برای به اجرا در آوردن قانون

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره یارانه کاغذ و تسهیلات دانشجویان و طلاب اظهار کرد: ما قبلا با محدودیت‌هایی مواجه بودیم که به موجب آن کاغذ یارانه‌ای به ناشر تعلق می‌گرفت و اکنون حدود سه سال است که از این مرحله عبور کردیم.

وی افزود: مجری تغییر یارانه‌ها در بحث کتاب و کاغذ ما هستیم؛ منتهی دولت فعلی، دولت خطر کردن برای به اجرا در آوردن قانون است. خیلی از ناشران اصرار داشتند که یارانه کاغذ را برداریم و یارانه‌های دیگری جایگزین کنیم که اعمال شد و اکنون سامان آن بین قشرهای اصلی دریافت‌کننده یارانه بنظر می‌آید. با این وجود شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت کتاب نبودیم.

صفار هرندی نیز در ادامه پاسخ به این پرسش اضافه کرد: در مجموع دلمان می‌خواهد کتاب آسان و ارزان به دست مخاطبان برسد. چند کار برای این منظور انجام دادیم؛ یکی عرضه یارانه بین مخاطبان بود که در همین راستا بیش از 10 میلیارد تومان یارانه مستقیم به دانشجویان و یارانه‌های دیگری به اقشار طلاب روحانیون، معلمان و اساتید و اهل قلم تعلق گرفت. دیگر، خرید کتاب توسط معاونت فرهنگی بود که چند برابر قبل شده و سال گذشته 22 میلیارد تومان کتاب توسط این معاونت خریداری شده است.

وزیر ارشاد اذعان داشت: اتفاق خوبی که رخ داده این است که ناشران برای بهره‌مند شدن سرشار از یارانه کتاب، سراغ کتاب‌سازی نرفته‌اند.

محسن پرویز هم تأکید کرد که متوسط قیمت کتاب نسبت به رشد تورم از سال 85 یکسان بوده و فقط در برخی موارد 2 تا 3 درصد افزایش داشته است.

ناشران به قرارها پایبند باشند

صفارهرندی در مواجهه با پرسش دیگری درباره ممیزی و جمع کردن کتاب در ایام نمایشگاه کتاب گفت: مطابق قراری که با ناشران گذاشتیم همه باید پایبند باشیم و عمل کنیم. نمی‌گویم قرار اول حق مطلق است، اما از جمله قرارها این است کتابی‌ که تاریخش به گذشته‌های دور مربوط می‌شود، عرضه نشود و کتاب‌های پنج سال اخیر مربوط به حوزه نشر در نمایشگاه عرضه شود. نه این که آن‌ها کتاب‌های مناسبی نیستند. می‌خواهیم کتاب‌های به روزتری به نمایشگاه بیاید.

وی تاکید کرد: لذا همه مقید باشیم قراری را که دوستان ما با ناشران می‌گذارند به آن پایبند باشند. ما پایبند مجوزهای داده شده هستیم و اگر بر حسب خطای ما و گذشتگان ما، اگر احیانا با کتابی مواجه شدیم که برخلاف مقررات نشر مجوز گرفته بود با دوستانمان وارد صحبت می‌شویم و خسارت وارد شده به آن‌ها را جبران می‌کنیم.

صفارهرندی بیان داشت: خوشبختانه رابطه ما با ناشران خیلی خوب شده و ما الان زبان هم را خوب می‌فهمیم.

معیارهای رتبه‌بندی ناشران

محسن پرویز درباره رتبه‌بندی ناشران گفت: به کرات شنیدیم ناشران با سابقه می‌گفتند که یک ناشر تازه‌کار آمده و کتاب‌های کوچکی منتشر می‌کنند که با کتاب‌های آن‌ها برابری نمی‌کنند و از ما می‌خواستند که ناشران را رتبه‌بندی کنیم که بر همین اساس، حجم، عنوان، سابقه، کیفیت و دلایل دیگری را هم جزو معیارهای رتبه‌بندی ناشران قرار دادیم و می‌خواهیم آن را به شکلی که به عدالت نزدیک باشد، اجرا کنیم.

به شجاعت می‌گوییم کتاب جمع می‌کنیم

پرویز درباره جمع‌آوری کتاب در ایام نمایشگاه گفت: ما به شجاعت می‌گوییم که برخی کتاب‌ها را جمع می‌کنیم. قبل از ما هم جمع می‌شدند و 18 دوره قبل از ما این کتاب‌ها جمع‌آوری می‌شد. ولی این دوره با افتخار می‌گوییم که این کتاب‌ها را جمع می‌کنیم.
وی افزود: قبلا به دلیل بسته‌تر بودن فضا، جمع‌آوری کتاب‌ها اعلام نمی‌شد و مکتوم می‌ماند، ولی ما همه را اعلام می‌کنیم.

افزایش کتاب‌های پرفروش

صفارهرندی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کم بودن کتاب‌های پرفروش گفت: مدتی است که شاهد کتاب‌های پرفروشی هستیم که کتاب «دا» یکی از بهترین کتاب‌های خاطره‌نویسی، مثال آن است. کتابی است که تأثیر گذار است و سینماگران ما برای ساختن فیلم آن از هم سبقت می‌گیرند.

نحوه واگذاری غرفه به ناشران

محسن پرویز در پاسخ به پرسشی درباره نحوه واگذاری غرفه به ناشران گفت: در دوره‌های قبل موضوع صرفا تعداد عناوین ناشران بود که اگر از حدی بیشتر می‌شد، ناشر به طور مستقل غرفه می‌گرفت.
وی با بیان این که از نمایشگاه نوزدهم در سال 85 تاکنون قیمت غرفه‌ها افزایش نداشته، اظهار داشت: در کشورهای دیگر ناشران هر متراژی را که بخواهند، به آنها می‌دهند؛‌ ولی قیمت تمام شده را با آنها حساب می‌کنند. در نمایشگاه کتاب فرانکفورت قیمت غرفه‌ها متری 468 یورو است که ما هم می‌توانیم این کار را بکنیم.
وی تصریح کرد: در جلسه شورای سیاستگذاری قرار شد هم تعداد عناوین کتاب و هم حجم آن شامل تیراژ و تعداد صفحات مدنظر قرار بگیرد و در کنار آن اگر ناشری کتاب برگزیده سال داشت امتیازات مثبتی دریافت می‌کند.

ارتباط نمایشگاهی با دیگر کشورها

محمدحسین صفار هرندی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که آیا کشورهای دیگر هم به همین آسانی که ما امکانات لازم را در نمایشگاه برای آنها فراهم می‌کنیم برای ایران این کار را می‌کنند، گفت: قرار ما با کشورهای دیگر تابع برخوردهای متقابل است و به میزانی که آن‌ها نسبت به ما در نمایشگاه‌شان استقبال می‌کنند ما هم آن کار را می‌کنیم.

گرایشات سیاسی ناشر به متراژ غرفه ربطی ندارد

محسن پرویز در پاسخ به انتقاد خبرنگار روزنامه اطلاعات که معتقد بود چون نشست میرحسین موسوی در سالن کنفرانس این روزنامه برگزار شده، در نمایشگاه کتاب متراژ کمتری به این انتشارات روزنامه اطلاعات تعلق گرفته، گفت: ما در فضای فرهنگ، اصلا کاری به مباحث سیاسی و یا گرایش سیاسی نداشته و نداریم. ما ناشر برگزیده سال داشتیم که همه عالم و آدم می‌دانند همکار یک گرایش سیاسی است. این کمال بی‌انصافی است که کسی ما را متهم به بی‌عدالتی کند، آن هم از این نوع.
وی با بیان این که در بین ناشران بزرگسال، غرفه 500 متری نداریم تصریح کرد: ما برای ناشران سقف گذاشتیم و اگر نمی‌گذاشتیم باید به یک ناشر 800 متر تعلق می‌گرفت.
محمد حسین صفارهرندی هم تصریح کرد: گرایشات سیاسی به ما ربطی ندارد و اصلا این‌ها را دخالت ندادیم.

عرضه کتاب‌های 5 سال قبل ممنوع

محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره محدودیت زمانی کتاب‌ها گفت: محدودیت زمانی وجود دارد و آثار سه سال گذشته معیار برای تعیین غرفه و آثار پنج سال گذشته مجاز به عرضه است.

وی افزود: در بخش ناشران خارجی هم این محدودیت هست و کتاب‌های سال 2007 به بعد عرضه می‌شود و قرار است آخرین کتاب‌های جدید داخل و خارج عرضه شود.

انتقاد وزیر ارشاد از تحریف خبری سخنانش

محمد حسین صفارهرندی وزیر ارشاد نیز در اواسط نشست خبری پس از پرسش خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها گفت: از فرصت استفاده می‌کنم و حالا که نماینده این رسانه پرسشی را مطرح کرد مطلبی را عنوان می‌کنم.

وزیر ارشاد افزود: اگر یک بنگاه خبری در سیستم اطلاع‌رسانی خود خبری را اشتباه منتشر می‌کند و به اعتبار آن لطمه می‌زند، می‌تواند ناشی از حرفه‌ای نبودن خبرنگار و یا تیم مرکزی آن رسانه باشد.

وی با اشاره به خبری که چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از وی منتشر کرده بود و جنجال زیادی در رسانه‌ها به‌وجود آورد، گفت: با دستمایه قرار دادن یک خبر مخدوش، عده‌ای حسابی تاختند و تحلیل نوشتند و پند اخلاقی دادند که همه آن بر پایه یک خبر مخدوش بود و امیدوارم بعد از این خبر، روشن و شفاف باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فردا از ساعت 8:30 تا 10 صبح با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در مصلی تهران آغاز می‌شود و روز 26 اردیبهشت از ساعت 15 تا 17 با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed