تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: دوشنبه، 14 اردیبهشتماه 1388  

 

اسماعیلی: اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در گرو اخلاق حرفه‌ای منابع قدرت است

 
 

مدیرعامل خبرگزاری مهر با انتقاد از برداشتهای شخصی و گروهی از قانون مطبوعات به عنوان مشکل امروز کشور در عرصه اطلاع رسانی گفت: اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری در گرو اخلاق حرفه ای منابع قدرت است. 

 
 

مدیرعامل خبرگزاری مهر با انتقاد از برداشتهای شخصی و گروهی از قانون مطبوعات به عنوان مشکل امروز کشور در عرصه اطلاع رسانی گفت: اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری در گرو اخلاق حرفه ای منابع قدرت است.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، پرویز اسماعیلی روز یکشنبه در همایش منطقه ای مطبوعات و حق آزادی بیان و اندیشه افزود: اگر خواهان رعایت اخلاق حرفه ای از سوی روزنامه نگاران هستیم باید منابع قدرت، خود ابتدا اخلاق حرفه ای را رعایت کنند.

وی با اشاره به وضعیت آزادی مطبوعات در قانون اساسی و قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: قانون اساسی کشور از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا به ویژه در عرصه آزادی های اندیشه و بیان است.

اسماعیلی همچنین گفت: قانون مطبوعات نیز از اصولی مانند اصل 24 قانون اساسی برگرفته شده و ضمن رعایت آزادی های قانونمند، به آزادی اندیشه و بیان احترام گذاشته است.

وی در عین حال با اشاره به مشکلات فراوان در خصوص محدوده های آزادی اندیشه و بیان به ویژه در عرصه اطلاع رسانی اظهار داشت: گرچه آزادی های مورد بحث در قوانین کشور پیش بینی و محترم شناخته شده اما نحوه اجرای قوانین و برداشت های شخصی در این عرصه مورد انتقاد جدی است.

اسماعیلی با بیان اینکه طبق قانون اساسی و نیز قانون مطبوعات هیچ مرجعی -غیر از شورای عالی امنیت ملی در مواردی خاص - حق تحدید مطبوعات به درج یا عدم درج مطلبی را ندارد ، یادآور شد: اگر چه قانون مطبوعات در کشور تدوین شده اما متاسفانه بخش های متعددی بدون اطلاع از قانون به خود اجازه می دهند ضمن تدوین مقرراتی خاص در خصوص محدوده فعالیت رسانه ها تعیین تکلیف کنند.

این کارشناس رسانه با تاکید بر لزوم درک صحیح و منطقی از واقعیت های امروز جهان اطلاع رسانی گفت: مهمترین مشکل موجود در بحث بهره وری کشور از آزادی مطبوعات، عدم شناخت اهمیت و جایگاه مطبوعات در هزاره سوم است به طوریکه گویی هنوز از نظر عده ای ما در دوران مشروطه به سر می بریم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر افزود: اگر واقعیتهای امروز عرصه اطلاع رسانی را نپذیرفته و بر این اساس مبانی حقوقی درستی تدوین نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود.

اسماعیلی از عدم درک جایگاه رسانه ها از سوی متولیان امر انتقاد کرد و یادآور شد: برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله از سازو کارهای پشتیبانی کننده رسانه ای غفلت شده است.

وی تاکید کرد: کشورهای جهان با ارتقای توان رسانه ای خود امروز بر دنیا حکومت می کنند و ما نیز اگر به این مهم پی نبریم، به هیچ یک از اهداف چشم انداز دست نخواهیم یافت و یا دستاوردهایمان پایدار نخواهد بود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استانداردهای تعریف شده از سوی یونسکو در زمینه مطبوعات گفت: بر اساس استانداردهای یونسکو اگر تیراژ مطبوعات یک کشور به اندازه 30 درصد جمعیت آن باشد وضعیت فرهنگی آن کشور مطلوب بوده و اگر میزان تیراژ مطبوعات همچون کشور ما زیر 10 درصد جمعیت باشد، وضعیت فرهنگی آن جامعه بحرانی است و نمی توان آن جامعه را آماده همنوایی با روند توسعه دانست.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ما نیازمند تحول در عرصه رسانه ای است، افزود: اگر می خواهیم عدالت گستری نظام را به شکل اقناعی به مردم منتقل کنیم نیازمند مطبوعات آزادیم وگرنه مطالب منعکس شده از سوی رسانه ها جنبه تبلیغاتی داشته و مردم را قانع نخواهد کرد.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از برخی انتظارات نابجا از فضای رسانه ای کشور خاطرنشان کرد: باید بین حقوق و تکالیف مطبوعات توازن برقرار کرد زیرا نمی شود تکالیف رسانه ها را مطالبه کرد اما جایگاهی برای حقوق آنها قایل نشد.

اسماعیلی با اشاره به عناصر مهم اطلاع رسانی گفت: قانون، اخلاق، آزادی دسترسی به اطلاعات و حفظ حریم خصوصی چهار عنصر اصلی اطلاع رسانی است که برای توسعه مطبوعات به شدت نیازمند اجرای این اصول هستیم.

وی وضعیت امروز اطلاع رسانی و توسعه بی نظیر وسایل ارتباط جمعی را فرصتی تاریخی برای نظام برشمرد و افزود: لازم است ضمن آشنایی با ابزار قدرت در عصر حاضر، فرصت های پدید آمده را صرفا تهدید نخوانیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed