تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مدیریت و سیاست گذاری رسانه

تاریخ ارسال: شنبه، 12 اردیبهشتماه 1388  

 

یونس شکرخواه: ملاک‌های ورود رویداد به عرصه رسانه را درست درک نکرده‌ایم

 
 

یک مدرس ارتباطات معتقد است متاسفانه ما ملاک‌های ورود رویداد به عرصه رسانه را درست درک نکرده‌ایم.  

 
 

یک مدرس ارتباطات معتقد است متاسفانه ما ملاک‌های ورود رویداد به عرصه رسانه را درست درک نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا دکتر یونس شکرخواه ساده‌سازی مطالب را موضوعی پراهمیت به ویژه در زمینه هنری دانست و با بیان این که در مباحث آکادمیک خبر، دو دنیای واقعی و رسانه‌یی داریم، افزود: اگر چیزی بخواهد از دنیای واقعی به دنیای رسانه‌یی وارد شود، قد و قواره خاصی برای ورود نیازمند است.

او ادامه داد: در هر لحظه رویدادهای بسیاری در حال رخ دادن است اما همه آن‌ها وارد حوزه خبر نمی‌شوند بلکه معیارهایی برای ورود برخی به دنیای رسانه و ممانعت از ورود برخی دیگر وجود دارد.

شکرخواه نبود تعریف دقیق از هنر را یکی از علل کم بودن روزنامه‌نگاری هنری در قیاس با روزنامه‌نگاری ورزشی یا سیاسی عنوان کرد و گفت: با دریافتن تعریف دقیق هنر که از مراجع گوناگون می‌توان به آن دست یافت، به این نکته می‌رسیم که چه رویدادهایی را در این حوزه می‌توان وارد دنیای روزنامه‌نگاری کرد، متاسفانه ما ملاک‌های ورود رویداد به عرصه رسانه را درست درک نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که بضاعت فعالیت رسانه‌یی ما بسیار بالاست، اظهار کرد: این بضاعت را باید بتوانیم به طور مستمر جست‌و‌جو کنیم و تنها در جشنواره‌ها به دنبال آن نباشیم، یکی از عوامل رشد این موضوع برگزاری ورک شاپ‌های گوناگون در حوزه‌های متفاوت است، در هر عرصه‌ای قواعدی وجود دارند که باید آن را رعایت کرد و در غیر این صورت کار موفقی انجام نشده است.

این مدرس ارتباطات با تاکید بر این که استعدادهای گوناگون در هنر وجود دارد، تصریح کرد: با وجود این نگاه مکانیزم‌دار و پروراننده‌ای روی این استعداد نیست باید با برگزاری ورک شاپ‌ها، این پرورش را آغاز کرد و در صورت موفقیت آن را به پانل‌ها و دوره‌های آموزشی گسترش داد همچنین می‌توان از موسسات آموزشی موجود در این حوزه برای چنین دوره‌هایی کمک گرفت.

وی در بیان شیوه برقراری ارتباط مردم با رشته‌های هنری، خاطر نشان کرد: در هر حوزه‌ای از جمله هنری و ورزشی این مساله وجود دارد که هر چه قواعد یک پدیده ساده‌تر باشد ارتباط با آن راحت‌تر برقرار می‌شود، ارتباط با قواعد دشوار، سخت برقرار می‌شود اما می‌توان این قواعد دشوار را هم ساده کرد و باید توجه داشت که موضوع مورد نیاز و علاقه مردم نیز باشد و باید بازی را از جایی آغاز کرد که مخاطب می‌خواهد.

او با اشاره به این که نمی‌توان مخاطب را تنبیه کرد، افزود: نباید علائق خود را به اجبار به مخاطب بدهیم، در این صورت تیراژها به شدت ریزش خواهند کرد. بنابراین باید به ساده‌سازی مطالب و توجه به مخاطب دقت داشت و با بهره‌گیری از تجربیات، کار موفقی ارائه داد.

وی ضمن بیان این که هر رسانه‌ در سه سطح فعالیت می‌کند، یادآور شد: سطح نخست، میثاق آن رسانه است که در چه حوزه فعالیت دارد و باید به آن پایبند بود، سطح بعدی ساختار سازمانی رسانه است و اگر بدنه ادیتوریال قوی باشند، خروجی قوی خواهد بود و سطح سوم، سطح فرد است که افراد یا طرفدارانه و یا بی‌طرفانه می‌نویسند.

این روزنامه‌نگار، توانایی دریافت اطلاعات دلخواه فراوان را از تفاوت‌های رسانه‌های نوین با روزنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برای نمونه اگر در مطالبی در اینترنت، واژه‌ای برای مخاطب آشنا نباشد، با کلیک برروی آن به تعاریق دقیق‌تری می‌رسد اما روزنامه‌ باند بزرگ است و بیش‌تر افراد عادی آن را می‌خرند و افرادی که مهارت‌های بیش‌تری دارند راه‌های دیگری را نیز امتحان می‌کنند.

وی با تاکید بر این که باید نیاز مخاطب را شناخت، افزود: باید به باندهای کوچک باز گردیم و کار تخصصی صورت دهیم، بازار به طرف تخصصی شدن پیش می‌رود باید در هر جایی متناسب با آن مکان حرف زد و به هر تخصصی، نشریه تخصصی آن را ارائه کنیم، در روزنامه نمی‌توان با ادبیات خیلی فاخر و تخصصی حرف زد.

او که در نشست تخصصی "جایگاه هنر در مطبوعات" در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد سخن می‌گفت، با تاکید بر ساده‌سازی مطالب،‌ عنوان کرد: ما نباید مدام مردم را در معرض چیزهای قرار دهیم که فراتر از سطح درک آنان است، بنابراین باید مطالب را ساده‌سازی کرد درعین حال رسانه‌های نوین بسیار قدرتمندترند و مفاهیم پیچیده‌تری با آنان قابل ارائه است.

مشاور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست بحث فرهنگ را در رسانه‌ها کم رنگ دانست و بیان کرد: یا مطبوعات جایگاه هنر را نشناخته‌اند و یا اهالی مطبوعات و هنر نتوانستند فعالیت مناسب ارایه دهند درحالی که حتی استفاده از هنر در بیان خبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر شعبانعلی بهرام‌پور بخشی از این موضوع را متوجه مدیران نشریات دانست و گفت: چون ما آموزش لازم را ندیده‌ایم برای راه‌اندازی نشریات مخاطب‌شناسی و نیازسنجی نکرده‌ایم و تنها براساس دغدغه و ذهنیت و نیاز وارد این حوزه شده‌ایم به عبارت دیگر نشانگاه ما در حوزه مدیریت نشریه مشخص نشده است بنابراین کلیت بحث از حوزه روزنامه‌نگاری فراتر است و به مدیران نشریات بازمی‌گردد.

وی با اشاره به این که در حوزه روزنامه‌نگاری هنری، دو موضوع مطرح است، گفت: گاهی ممکن است خود هنرمند آثارش را در قالب رسانه ارایه کند که تمایل دارد آن را از موضوع قدرت خویش بیان کند، همین بحث را می‌توان در دیگر حوزه‌ها از جمله ورزش و اقتصاد بیان کرد از سوی دیگر روزنامه‌نگاری که می‌خواهد در زمینه هنری کاری را ارایه کند باید به ساده سازی مطلب بپردازد.

وی روزنامه‌نگاری را که به سلیقه مخاطب توجه می‌کند و سبک خاص خودش را نیز داراست روزنامه‌نگار موفقی دانست و گفت: اگر موضوع برای مخاطب ساده و روان نشود و خواست مخاطب نباشد مخاطب از آن فرار می‌کند و این یک نکته کلیدی در روزنامه‌نگاری است و علاوه بر این باید به کوتاه بودن مطلب نیز توجه کرد، دوره مطالب بلند گذشته است و مخاطب نمی‌خواهد مطالب به صورت کپسول وار در اختیارش قرار بگیرد.

او در ادامه شناخت مخاطب را مهم توصیف کرد و گفت: مطلب باید جذاب، شیوا و روان باشد، روزنامه‌نگار باید با تخصص خودش مطالب را به مخاطب ارایه کند، اگر روزنامه‌نگار حوزه تخصصی خود و مخاطب خود را خوب شناخته باشد می‌تواند کار موفقی عرضه کند.

وی جذابیت یک اثر را در موفقیت آن موثر دانست و افزود: هنرمند می‌تواند کار جذاب ارایه دهد اما وظیفه روزنامه‌نگار پر اهمیت‌تر است اگر چه در دنیای مدرن هنرمند باید آثارش را با توجه به مخاطب ارائه کند اما روزنامه‌نگار وظیفه خطیرتری دارد، مخاطب آرام آرام می‌تواند کانالیزه شود و در بحث مخاطب باید به هر دو موضوع جذابیت و تلنگر توجه کرد.

بهرام‌پور با اشاره به این که برای ارایه یک اثر هنری در رسانه‌ دو حالت وجود دارد، گفت: هم خود هنرمند می‌تواند اثر خویش را ارائه کند و هم فرد دیگری که از بالا به هنرمند و مخاطب نگاه می‌کند می تواند اثر را به مخاطب عرضه کند اما این عرضه به مخاطب و ساده سازی موضوع به معنای ارایه کار نازل نیست بلکه هم می‌توان فاخر نوشت و هم توجه مخاطب را جلب کرد.

وی تصریح کرد: ممکن است موضوعی مورد توجه مخاطب نیز باشد اما آن مطلبی که بهتر نگاشته شده باشد بیش‌تر مورد توجه است و در ذهن می‌ماند و این نیازمند ممارست فراوان است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed