دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه علمی – ترویجی وسایل ارتباط جمعی را منتشر كرد.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها: شماره 75 فصلنامه رسانه (ویژه پاییز 1387) كه به موضوع «رسانهها و تبلیغات» اختصاص دارد، گزیدهای است از مقالات، تحقیقات و نوشتارهایی كه از زوایای گوناگون به بحث در زمینه تبلیغات و مؤلفههای آن میپردازد. در باره رسانهها و تبلیغات آنچه كه ضروری به نظر میرسد، مطالعات و پژوهشهای كاوشگرانه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، رفتاری و اخلاقی است. آگاهی از تأثیرات نامطلوب تبلیغات در این عرصه موجب طرح مباحث اخلاقی و حقوقی گستردهای شده و غالب كشورها را به تدوین و تصویب قوانین و مقررات خاص برای نظارت در این حوزه واداشته است. بیتوجهی به پژوهشها در این مورد به خصوص در كشورهای در حال توسعه سبب میشود كه تبلیغات نه تنها به اقتصاد و رشد آن كشورها كمكی نكند بلبلكه اثر عكس داشته باشد.
فهرست مطالب این شماره از فصلنامه عبارتنداز:
• آن سوی تبلیغات بازرگانی جهانی: واقعیتها و چالشها، پروفسور حمید مولانا
• نظریهپردازی در تبلیغات و آگهی، كریس هاكلی/ لیدا كاووسی
• شیوههای اقناع، سین بریرلی/ گیتا علیآبادی
• مبانی و اصول تبلیغات سیاسی، دكتر كاظم معتمدنژاد
• آزادی تبلیغات بازرگانی و محدودیتهای آن از دیدگاه حقوق بینالملل، ایران و اسلام، دكتر محسن اسماعیلی
• كودكان و تبلیغات بازرگانی، حوریهالسادات برهانی
• سیاستگذاری و برنامهریزی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما، محبوبه علیمحمدی
• تبلیغات تجاری و ارزشهای فرهنگی در مجلات خانواده، بهنام افخمی
• گزارشی از تدوین پیشنویس لایحه قانون تبلیغات بازرگانی، محمد حسینساعی
• نظرسنجی از بازدیدكنندگان پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، نظام بهرامیكمیل
• تازههای نشر دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، فاطمه كیهان
• فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات، مهرناز ندیری