لوموند، روزنامه باسابقه فرانسه و همینطور روزنامه محافظهکار لوفیگارو برای تبلیغات و اشتراک تقلا میکنند و روزنامه چپ گرای لیبراسیون سالهاست در آستانه ورشکستگی قرار دارد؛ اینها از جمله دهها موردی است که نشان میدهد صنعت روزنامه در فرانسه و در سراسر اروپا در حال کاهش کارمندان و بودجه، سرمایهگذاری در نسخههای دیجیتال، بهسازی ظاهر و جویای ایدههای درآمدزای جدید است تا در بحبوحه آشفتگی مالی جهانی برقرار بماند.
به گزارش ایسنا، وضعیت مترلزل روزنامههای اروپایی تکرار دوباره ناخوشایند رویدادهایی است که در آن سوی اقیانوس اطلس روی داده است که در آن شماری از روزنامههای آمریکایی در ماههای اخیر اعلام ورشکستگی کردهاند.
کمکهای مالی دولتها به صنعت روزنامه
صنعت روزنامه هم در اروپا و هم در آمریکا با خوانندگان سالمند و نسل جوان و آشنا به اینترنتی مواجهند که به دریافت اخبار سریع و رایگان عادت کردهاند اما کارشناسان عنوان میکنند وضعیت در اروپا آن اندازه وحشتناک نبوده و کاهش فروش روزنامه ها نسبت به آمریکا تدریجیتر است.
برخی از دولتهای اروپایی همچنین کمکهای مالی به این صنعت ارایه میکنند و همچنین شماری استثناهای درخشان در سوئد، هلند و آلمان وجود دارد که ممکن است هنوز آیندهای برای روزنامهها وجود داشته باشد.
محبوبترین روزنامههای انگلیس طی دهه گذشته بیش از دو میلیون خواننده از دست داده اند در حالیکه درآمد تبلیغاتی آنها حدود یک پنجم کاهش یافته است. این وضعیت به ویژه در اسکاتلند وخیم است که روزنامهها با کمترین فروش در تاریخ مواجه شدهاند.
تنها دو روزنامه ملی در فرانسه در سال 2007 سود داشتند که عبارت بودند از روزنامه ورزشی اکیپ و روزنامه اقتصادی Les Echos؛ دولت فرانسه که پیش از این به طور غیرمستقیم به صنعت روزنامه کمک میکرد در ماه ژانویه با اعلام بسته محرک 800 میلیون دلاری ظرف سه سال عمر دوبارهای به آن بخشید.
اقدامات دولت فرانسه تا اندازهای اصلاح صنعت چاپ و توزیع دارای قوانین سنگین را مد نظر دارد در حالی که سرمایهگذاری دولت بر تبلیغات روزنامه افزایش مییابد.
نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، همچنین پیشنهاد داده به افراد 18 ساله اشتراک رایگان روزنامههای مورد نظرشان داده شود؛ این پیشنهادها با برخوردهای مختلفی روبهرو شده و مورد تایید محتاطانه برخی از مدیران روزنامه قرار گرفته است ومابقی بدبینتر هستند.
ژان ماری شارون، کارشناس رسانه از مرکز ملی پژوهش علمی، تردید دارد نشریات اصلی بتوانند مخاطبان جوانی را که نیاز دارند جذب کنند. اما هنوز گروه جدیدی از روزنامههای رایگان با حضور اروپایی برای کاستن شکاف نسلی ظاهر شدهاند اگر چه درآمدهای تبلیغاتی که آنها را تامین میکند با بحران اقتصادی به شدت کاهش یافته است.
بیست دقیقه ( Minutes 20) که اکنون با تیراژ حدود 780 هزار نسخه برای مسافران وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ فرانسه به نشریه اصلی تبدیل شده از جمله این روزنامه ها است.
گزارش موفقیتهای پراکنده دیگری نیز وجود دارد. روزنامه بیلد برلین با حدود 12 میلیون خواننده و سود با سابقه بالا عملکرد قوی داشته که بخشی از آن به دلیل همکاری با فراهم کننده خدمات اینترنتی آلمانی دویچه تلکام برای اتصال به اینترنت با نرخ کاسته شده است. این نشریه همچنین قیمت فروش در روزنامه فروشیها را افزایش داده است.
درآمدزایی از تبلیغاتکنندگان روزنامه
وب سایت VG Nett در سوئد در حال درآمدزایی از تبلیغات کنندگان است و به تازگی از کاربران و از طریق ارایه پیشنهادهای نوآورانه مانند پیوستن به باشگاه لاغری درآمد کسب میکند.
به گفتهی سخنگوی انجمن جهانی روزنامهها، این همانند نقش یک روزنامهی سنتی نیست اما مثالی از شرکتهایی است که با همه چیز تلاش میکنند و با آنچه موثر است ادامه میدهند.